اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

تمدید مهلت پرداخت تسهیلات به مستاجران کمک می‌کند؟

در حالی که بسیاری از مستاجران از سال های گذشته به دلیل عدم همکاری بانک ها نتوانسته‌اند تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کنند حال با توجه تمدید شش ماه جای سوال است که  آیا بانک‌ها همکاری خود را بهتر خواهند کرد یا خیر؟

  به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین، طرح  پرداخت وام ودیعه مسکن از سال ۹۹ و همزمان با تشدید کرونا در کشور و با توجه به مشکلات مالی برای مستاجران تصویب شد که از همان ابتدا بسیاری از متقاضیان برای دریافت آن با مشکلات زیادی روبرو شدند به طوری که بانک ها از همان سال ها به بهانه های مختلف از پرداخت این تسهیلات امتناع کرده و به متقاضیان می گفتند منابع مالی وجود ندارد.
بررسی ها حاکی از آن است با گذشت سه سال از اجرای این طرح باز هم تدابیر و نظارت های کارآمد برای اجرای درست و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان وجود ندارد.
به گزارش ساختمان آنلاین، در همین راستا بانک مرکزی امروز اعلام کرده است که به منظور حمایت از مستأجران و در راستای اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار، اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن در قالب سقف کلی مصوب شورای پول و اعتبار مورخ ۱۴۰۱/۳/۳ (۴۰۰ هزار میلیارد ریال) و سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تداوم یابد.
گفتنی است ۲۰ بانک به عنوان بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام می‌کنند و در سال گذشته از تاریخ ۶ تیر (زمان ارسال دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ به بانک ها) تا ۱۴ اسفندماه در قبال تسهیلات ودیعه مسکن ۲۴۸ هزار و ۸۲۴ پرونده تشکیل شد که از این تعداد ۲۱۷ هزار ۵۷۷ نفر به میزان ۱۲ همت تسهیلات دریافت کردند.
یادآور می‌شود متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن می‌بایست با مراجعه به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس https://saman.mrud.ir ثبت نام نموده تا پس از تایید احراز شرایط و معرفی به بانک نسبت به تکمیل مدارک اقدام کنند.
سقف تسهیلات ودیعه مسکن برای مشمولان در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، کلانشهر‌ها ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهر‌ها نیز ۴۰ میلیون تومان است.
حال با توجه به تصویب پرداخت این تسهیلات تا پایان شهریور ماه به نظر می رسد امسال از افزایش تسهیلات ودیعه مسکن خبری نیست و با توجه به آنکه در سال گذشته از همان ابتدا بسیاری از بانک‌ها اعلام کردند که منابع ندارند، جای سوال است که در این مدتی که پرداخت این وام تمدید شده است چه تعداد از متقاضیان و مستاجران می توانند این تسهیلات را دریافت کنند هرچند که با توجه گرانی سرسام آور اجاره بهای مسکن، اساسا کارآمدی این تسهیلات محل تامل است و بعید به نظر می رسد گره ای از مشکلات مستاجران را حل کند.
به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا