اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

چالشهای اقساط سنگین وام نهضت ملی مسکن

در حالی تمرکز برای تامین نیاز مردم به سرپناه در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده که شواهد حاکی از عدم توانایی اقشار میان درآمدی برای تامین آورده و بازپرداخت سود تسهیلات این طرح است. برنامه‌ای که چنانچه در آن اصلاحاتی انجام نشود دولت را برای ادامه این مسیر با چالش مواجه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین، به تازگی با تصمیم شورای پول و اعتبار و مصوبه آن، تسهیلات نهضت ملی مسکن در تمامی شهرهای کشور به 550 میلیون تومان افزایش یافته و سقف زمانی بازپرداخت تسهیلات 20 سال تعیین شده است.

با وجود آنکه بیشتر مسئولان دولتی افزایش تسهیلات نهضت ملی مسکن را گامی موثر برای کمک به خانه‌دار شدن مردم قلمداد می‌کنند اما شواهد و نظرات مردم و برخی کارشناسان حاکی از آن است که بازپرداخت تسهیلات برای بخش عمده‌ای از متقاضیان مسکن که عموما اقشار متوسط درآمدی هستند دشوار و بعضا ناممکن است. همچنین سودی که بانک‌ها برای بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن دریافت می‌کنند معادل 23 درصد تعیین شده است و این با تعهدی که پیش‌تر دولت به مردم برای رقم تسهیلات داده بود و در ابتدای شروع طرح برای اقشار میان درآمد 18 درصد بود افزایش چشمگیری یافته است و هم اینک بازپرداخت را برای بیشتر مردم دشوار کرده است.

تحقیقات میدانی و گفتگو با برخی از شعب بانک مسکن حاکی از آن است که تسهیلات افزایش یافته هنوز قابل پرداخت توسط شعب بانک نبوده و باید طبق زمانبندی به بانک‌ها برای پرداخت ابلاغ شود.
همچنین با توجه به اینکه پیش‌تر مسئولان بخش اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر مشارکت مردم برای تسریع در اجرای طرح و تامین آورده تاکید کرده و دارند به نظر می رسد در این بخش کاستی‌هایی وجود دارد که این کاستی‌ها به دلیل عدم توان مردم در تامین آورده و همچنین بازپرداخت تسهیلات است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از شعب بانک مسکن هم‌اکنون پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن برای تسهیلات 450 میلیون تومانی با زمان بازپرداخت 20 ساله که 3 سال دوران مشارکت در ساخت و 17 سال فروش اقساطی است برای متقاضیان ماهانه رقمی بین 9 تا 12 میلیون تومان می‌شود که این رقم برای اقشار کم درآمدی غیرممکن و برای اقشار میان درآمدی دشوار است.

علاوه بر تسهیلات، متقاضیان مکلف هستند که تفاوت میزان تسهیلات پرداخت شده توسط بانک را با قیمت تمام شده واحد مسکونی در حال احداث بر اساس پیشرفت فیزیکی به حساب طرح نهضت ملی مسکن واریز کنند که تامین این میزان از هزینه‌ها برای بخش عمده ای از مردم به ویژه در کلانشهرها که واحدهای آنها در شهرهای جدید پیرامون شهرهای بزرگ احداث خواهد شد رقمی بالاست و به نظر می رسد که همین شرایط کار را برای ادامه روند طرح نهضت ملی مسکن با چالش مواجه کرده است.

2/5 - (1 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا