اخبار ساختمان آنلاینراه و شهرسازیمجله خبری

پنل 12 : بنای برتر، استاندارد | نمایشگاه تاسیسات 1402

مدیر واحد فنی و مهندسی پلی ران تشریح کرد: از اخذ گواهینامه های بین المللی تا نظارت بر اجرای پروژه ها پس از فروش.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از استودیو نمایشگاه تاسیسات، آرش ذکاوت در پنل “بنای برتر، استاندارد”، با اشاره به موضوع استاندارهای پلیمر به ویژه در بخش تاسیسات فاضلاب اظهار داشت: پلی ایران همواره سعی داشته برای عرضه محصولات خود به بازار برطبق استانداردهای بین المللی و کسب گواهینامه های معتبر پیش از عرضه اقدام کند و در این راستا از دیدگاه ها و نظرات مشاوران و کارشناسان بهره مند هستیم تا سطح کیفی محصولات خود در سطح محصولات جهانی ارتقا بخشیم.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه های پلی ران این است که سطح کیفی محصولات داخل ساختمان را ارتقا بخشد، همچنان که تاکنون نیز این موضوع را ثابت کرده و علاوه بر این سایر رقبا را هم متقاعد کند که سطح کیفی محصولات خود را ارتقا دهند، اما این موضوع نیازمند رتبه بندی شرکت ها از سوی نهادهای بالادستی با شاخص هایی همچون بنیه مالی، سرمایه گذاری، مواداولیه و بازار هدف و در نهایت قیمت‌تمام شده محصول است تا این تفاوت ها دیده شود.

مدیر واحد فنی و مهندسی پلی ران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش پلی ران در اجرای تاسیسات ساختمانی افزود: پلی ران همواره تلاش داشته که ضمن تولید محصول، بر روند اجرای آن در پروژه های ساختمانی نیز نظارت داشته باشد تا‌مبادا برند محصول زیرسوال برود، از این جهت برای جلوگیری از چالش ها و مشکلات اجرایی، آموزش مجریان یکی از دغدغه های ما بوده است؛ از اینرو تیم نظارتی در مراحل مختلف اجرا بازرسی های لازم را انجام‌ می دهند.

رئیس کمیسیون فنی تدوین استانداردهای ملی لوله و اتصالات پلیمری: تدوین استانداردهای تأسیسات بر اساس استانداردهای ایزو/ تدوین استاندارد نصب تأسیسات پیگیری می‌شود

به گزارش استودیو نمایشگاه تاسیسات؛ محسن معصومی رئیس کمیسیون فنی تدوین استانداردهای ملی لوله و اتصالات پلیمری در پنل “بنای برتر و استاندارد “؛ اظهار داشت: خوشبختانه در صنعت لوله و اتصالات پلمیری مجموعه استاندارد تعریف شده کامل می باشد و تدوین شده است، البته استانداردها حداقل الزامات را بیان می کنند و تنها به معنی کسب نمره قبولی است و رتبه بندی متفاوت از این موضوع است.

وی ادامه داد: متداول ترین استاندارد برای لوله ۶۳۱۴ برای تاسیسات گرم و سرد و فاضلابی ۱۳۸۲۲ است که برای فاضلاب و آب باران است، برای آب گرم و سرد داخل ساختمان لوله ۱۴۷۶۵ پلی اتیلن و سیستم فاضلاب  پی وی سی ۹۱۱۹ و پلی اتیلن ۲۰۳۳۵ تعریف شده است.

رئیس کمیسیون فنی تدوین استانداردهای ملی لوله و اتصالات پلیمری با بیان اینکه استاندارد شامل دو بخش از جمله تدوین و دیگری اجرای استاندارد است، عنوان کرد: معیار تدوین استانداردها در کشور، استاندارد بین المللی ایزو (ISO) است، به این دلیل که قصد داریم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم که این امر منوط به تحقق بستر فنی است که با استانداردهای EN اتحادیه اروپا تشابهات زیادی دارد، ضمن اینکه محصولات با توجه به شرایط اقلیمی کشور بومی‌سازی هم می شود.

معصومی سپس گفت: بخشی از وظایف سازمان ملی استاندارد، مرتبط با تدوین استانداردها است؛ البته مهم‌تر از کیفیت، استمرار کیفیت است که استمرار کیفیت مرتبط با رتبه بندی می‌باشد؛ با توجه به عدم متولی برای رتبه بندی اگر در حوزه تاسیسات رتبه بندی مدنظر است باید از طریق صنف خودشان اقدام کنند چون نهادی به عنوان متولی رتبه بندی نداریم و مثلا انبوه سازان می‌توانند به عنوان متولی رتبه بندی تاسیسات ورود پیدا کنند.

وی افزود: برای اجرای استاندارد، دفتر نظارت بر اجرای استاندارد اقدام می کند که با محدویت نیروی انسانی مواجه هستیم و آزمایشگاه ها و تجهیزات نیز محدود است و مجبور هستند به آزمایشگاه های همکاری برون‌سپاری کنند از اینرو اجرا ممکن است دچار اخلال شود.

رئیس کمیسیون فنی تدوین استانداردهای ملی لوله و اتصالات پلیمری خاطرنشان کرد: استاندارد برای ویژگی‌های محصول داریم و در مورد محصولات ساختمانی استاندارد ملی نصب نداریم که در قدم بعدی باید تدوین شود چراکه بیشترین ضعف در ساختمان، اتصالات است.

معصومی در مورد انعطاف برخی موارد و قوانین در مبحث ۱۶ تصریح کرد: مرکز تحقیقات مسکن و مقررات ملی ساختمان مجزا است و اختلاف نظر قطعا وجود دارد، البته از ابزارهای خودمان استفاده می کنیم تا استانداردهای ملی مطابق با استانداردهای بین المللی باشد؛ در این راستا استاندارد تأسیسات در مقابله با حریق ۳ سال است که اضافه شده تا مطابق مقررات ملی ساختمان باشد و فضا به گونه ای شده تا استاندارد تعریف شده رعایت شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا