اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

شفاف‌سازی در ساز و کار نظام مهندسی ایجاد می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه کار اصلی که در سازمان های نظام مهندسی انجام میشود ارائه خدمات مهندسی است گفت: خدمات مهندسی در چند بخش انجام میشود که یکی از آنها طراحی است و ساختمان توسط مهندسین سازه، معمار، تاسیسات، نقشه بردار، شهر ساز و ترافیک طراحی میشود، بعد از انجام طراحی، اجرا و نظارت صورت می گیرد.

حمزه شکیب در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین ضمن بیان مطلب فوق تاکید کرد: در حال حاضر ما در سازمان نظام مهندسی کشور و در شورای مرکزی اقدام به تهیه یک سامانه نرم افزاری یکپارچه برای کشور کرده ایم به طوری که با داشتن یک نرم افزار این وحدت رویه را برای تمامی استان ها ایجاد میکنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه حسن بزرگ این نرم افزار آن است که دسترسی ها معین، محدود، تعریف شده و شناسنامه دار است و به عبارتی هر فرد مسئول یا پشت صحنه ای نمی‌تواند این دسترسی را داشته باشد. افزود: دسترسی فردی بسیار محدود میشود و سیستم طبق نظام نامه ها و قانون، کار خود را انجام میدهد. از دست افراد خارج میشود‌. برای مثال اگر یک مالک بتواند یک مجری را انتخاب کند با اطلاعات موجود در سیستم که شبیه به یک بانک اطلاعاتی است، میتواند به انتخاب خودش انجام دهد. و این حسن بزرگی است که کسی نمی‌تواند به مالک، فرد حقیقی و یا حقوقی تحمیل شود و مالک اقدام به ساخت می‌کند.

او اظهار کرد: این اقدام در بستر الکترونیک است و در تمام مراحل باید گزارش داده شود و نمی‌تواند زمانی که کار تمام شد گزارش صوری اعلام کند. عدم انجام تکالیف نظارتی و مجری دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

شکیب تاکید کرد: در زمان بهره برداری از ملک، مالک یا مالکین باید مکلف باشند مبحث بیست دو را بپذیرند، از مهندسان صاحب صلاحیت استفاده کنند و کنترل های فصلی و سالانه معماری، سازه ای، تاسیسات مکانیکی و برقی بر ساختمان انجام شود‌.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه بحث های سخت افزاری خود سازمان نظام مهندسی استان یک سیستم بازرسی و کنترلی دارد و خود آن سیستم سازمان با یک پشتوانه نرم افزاری در ملک در حال ساخت و نگهداشت ساختمان در حال بهره برداری حضور پیدا کرده و کنترل ها را انجام میدهد افزود: این اقدامات انجام می شود تا نظارت ها منجر به یک شناسنامه و یک سند فنی شود که این سند فنی در کنار سمت مالکیت قرار گیرد.

او یادآور شد: تمامی این اقدامات صورت گرفته است تا سیستم نظارت از حالت کنونی خارج شده و شفافیت در انجام وظایف سازمانی به نحو مطلوب صورت پذیرد و علاوه بر این اقدامات، فرایند صدور و تمدید پروانه اشتغال به کار و آموزش و حتی مسائل رفاهی با یک سیستم پکپارچه عضویت انجام می شود.

شکیب بیان کرد: امیدواریم که ما بتوانیم یک تحول خوبی را در سازمان نظام مهندسی ایجاد کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا