اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

زنجیره تامین صنعت ساختمان باید یکپارچه و منسجم شود          

یک کارشناس مسکن بازنگری در قوانین ساخت و ساز و افزایش فرهنگ ساخت و ساز را از جمله پیش شرطهای تولید مسکن به روش صنعتی سازی ارزیابی کرد و گفت: انسجام در زنجیره تامین ساخت و ساز سبب افزایش کیفیت واحدهای مسکونی می شود و همچنین ساخت مسکن به روش صنعتی سازی سبب حذف سازنده های غیر متخصص از عرصه تولید مسکن می شود.

دکتر سید علی ختمی مآب ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین اظهار داشت: یکی از چالشهای بزرگ صنعت ساختمان در کشور ما پایین بودن عمر مفید ساختمانها است. چرا که میانگین عمر مفید ساختمان در ایران بین 25 تا 30 است در حالی که این عدد در دنیا حدودا صد سال است، یعنی ما بین سه تا چهار برابر بیشتر از سایر کشورها، منابع کشورمان را به خاطر ساختمان سازی هدر می دهیم.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به این مساله ما هر 25 الی 30 سال ساختمانها را تخریب می کنیم و مجددا آنها را می سازیم و این چرخه معیوب تداوم دارد اظهار داشت: یکی از راهکارهای مطلوب برای افزایش عمر مفید ساختمانها صنعتی سازی است. صنعتی سازی یک فرآیند تولید مسکن است و صرفا یک تکنیک ساخت نیست. تکنیک های نوین در دل صنعتی سازی وجود دارند. می توان گفت یک لایه بالاتر از تکنیکهای ساخت، بحث مدیریت صنعتی است و بنابراین لازم است در کنار تکنیک های نوین صنعتی سازی به موضوع مدیریت هم پرداخته شود.

این کارشناس مسکن در توضیح دلایل مقاومت برخی از سازنده ها در برابر صنعتی سازی اظهار داشت: بسیاری از افرادی که در خصوص صنعتی سازی مقابله می کنند، عمدتا تصور می کنند که هزینه های ساخت به روش صنعتی سازی از شیوه سنتی سازی بسیار بالاتر است. در حالی که وقتی مدیریت به موضوع بکارگیری تکنیک های نوین ساخت افزوده می شود، می تواند به کاهش هزینه های ساخت منجر شود.

ختمی آب یکی دیگر از موانع صنعتی سازی را مربوط به قوانین دانست و توضیح داد: یکی دیگر از چالشهای صنعتی سازی، قوانین بالادستی در وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و بسیاری از ارگانهای ذی ربط در حوزه تولید مسکن است که برای تحقق صنعتی سازی لازم است در این قوانین تغییراتی ایجاد شود.

این کارشناس مسکن از دیگر مزیتهای تولید مسکن به روش صنعتی را حذف سازنده های غیرمتخصص از صنعت ساختمان ارزیابی کرد و اظهار داشت: بکارگیری صنعتی سازی سبب حذف سازنده های غیر متخصص از چرخه صنعت ساختمان می شود.این سازنده ها که از صلاحیت لازم برخوردار نیستند ،با تغییر شیوه های ساخت از سنتی به صنعتی سازی، خود به خود از عرصه ساخت حذف می شوند و ساخت و ساز کشور در دستان سازنده های ذی صلاح قرار می گیرد.

وی در ادامه همچنین بر نقش ارتقای فرهنگ ساخت و ساز سازنده ها و نیز افزایش ظرفیتهای تولید صنعتی به عنوان پیش شرطهای توانمندی صنعتی سازی تاکید کرد و افزود: در بخش آموزش و ارتقای فرهنگ ساخت و ساز باید اقدامات زیادی صورت گیرد.ما باید از طریق آموزش فرهنگ ساخت و ساز سازنده هایمان را بالا ببریم و تکنیکهای جدید ساخت و ساز را در دسترس عموم سازندگان قرار دهیم.

ختمی مآب ادامه داد: از طرف دیگر تولید کنندگان صنعتی سازی ممکن است فاقد ظرفیت لازم برای تولید تیراژهای بالا باشند. بنابراین لازم است ظرفیت تولید این گروه ها افزایش پیدا کند تا در بخش صنعتی سازی توانمند شویم.

این کارشناس مسکن همچنین به یکی از تجارب موفق صنعتی سازی در کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: تجربه ای که در دهه گذشته در صنعتی سازی داشتیم و حدودا هفت هزار واحد مسکونی به روش صنعتی ساختیم یکی از تجربیات خوب ما در بحث صنعتی سازی مسکن بود که موضوعات مهندسی و زنجیره تامین به صورت همزمان دنبال شد و این مکانیزم سبب شد که نظارت بیشتری نسبت به پروژه های منفک داشته باشیم.

وی بر نقش انسجام مدیریت ساخت و ساز تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: انسجام مدیریت ساخت و ساز باعث شد که در زمان کوتاه واحدهای انبوهی به شیوه صنعتی ساخته شوند، امیدواریم که این روش در تمامی پروژه های ساخت و ساز نهادینه شود. در حال حاضر دنیا به این سمت پیش می رود که انسجام و یکپارچگی در ساخت و ساز را ایجاد کند

ختمی مآب اظهار داشت: در حالت عادی در کشور ما ساخت و ساز به گونه ای است که طراحی، ساخت و نظارت توسط گروه ها و افراد مختلف انجام می شود و این عدم یکپارچگی تاثیر بسیار زیادی در کاهش کیفیت مسکن خواهد داشت در حالی که برعکس یکپارچگی ساخت و ساز نقش بالایی در ارتقای کیفیت ساخت و ساز خواهد داشت.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا