اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

خیز مجلس برای انتزاع راه و مسکن

در حالی به تازگی کمیسیون عمران مجلس با هدف ساماندهی حوزه های راه، حمل و نقل و مسکن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را آماده کرده است که به گفته کارشناسان با توجه به زمانبر و هزینه بر بودن اجرای این طرح، آثار سوء حاصل از تحقق طرح مذکور، می تواند در بردارنده هزینه های زیادی برای دولت و مردم باشد.

به گزارش ساختمان آنلاین، طی روزهای اخیر کمال علیپور خنکداری، نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر آماده شدن طرح کمیسیون عمران برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی گفته است این کمیسیون با هدف ساماندهی بازار مسکن، حوزه راه و حمل و نقل، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را آماده کرده است و نظر رییس‌جمهور نیزدر ابتدای دولت نسبت به این موضوع مثبت بود.

علیپور خنکداری در گفت‌وگو با خبرگزاری ها در دفاع از این طرح گفته است ما اگر بخواهیم مشکل بازار مسکن را حل کرده و طرح‌های تفصیلی و جامع شهرها را که سالیان سال باقی مانده است تکمیل کنیم، نیاز به تفکیک وزارت راه و شهرسازی داریم. از سوی دیگر حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و دریایی وضعیت خوبی ندارد.

این نماینده مجلس تاکیده کرده است که دولت قول ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را داده است که برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر در این حوزه نیازمند یک وزارتخانه مستقل هستیم.

اجرای طرح نهضت ملی و تفکیک راه از مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین سال پیش از این رئیس کمیسیون عمران مجلس همسو با نظر یاد شده اجرای طرح های مسکن در حوزه های مختلف نظیر بازآفرینی شهری، اجرای قانون جهش تولید مسکن را منوط به تفکیک دو حوزه راه و مسکن عنوان کرده بود. البته سابقه جدایی حوزه راه از مسکن به اواخر سال 92 باز می گردد که در نهایت تلاشها از طریق مجاری قانونی در قالب تشکیل کارگروه و نیز تدوین لایحه ای در این زمینه ناکام ماند و این طرح مسکوت ماند و در ابتدای دولت سیزدهم، علی رغم پافشاری ها، رئیس دولت خواستار مسکوت ماندن این طرح شد.

در این میان برخی از گمانه زنی ها حاکی از آن است که اجرای این ایده علاوه بر اینکه زمانبر است در عین حال در بردارنده هزینه زیادی است به طوری که برخی از برآوردهای غیررسمی حاکی از آن است که اجرای این طرح ممکن است بیش از هزار میلیارد تومان هزینه بر باشد.

نباید در میانه جنگ به سراغ تغییر فرماندهی برویم.

اما بررسی مواضع عنوان شده در خصوص طرح انتزاع راه و مسکن حاکی از آن است که گروهی از نمایندگان مجلس به شدت نسبت به عملیاتی شدن این طرح انتقاد داشته اند. به عنوان مثال سال گذشته مجبی یوسفی همزمان با ارائه طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیات رییسه مجلس، گفته بود علت اینکه بنده با تفکیک این وزارت خانه مخالف هستم این است که گویی در وسط کارزار جنگ به سراغ تغییر ساختار و فرماندهی برویم. این با علم مدیریت بحران در تعارض است. یک شبه این وزارتخانه ادغام شد و حال نباید یک شبه تفکیک شود. او افزوده بود: امروز حتی رهن و اجاره مسکن نیز برای مردم آرزو شده است. گرانی مسکن به دنبال عدم ساخت مسکن در دولت قبل و عدم همراهی سیستم بانکی و سازمان برنامه و بودجه برای اجرای کامل قانون جهش تولید مسکن در این دولت برای مردم مشکل آفرین شده است. حال ما در این وضعیت با مشکلاتی که مردم مواجه هستند نباید به دنبال تفکیک وزارت راه و شهرسازی برویم.

ضرورت اقدامات بنیادی در حوزه مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین، اگر چه منطق اصلی طراحان تفکیک راه و مسکن، اجرایی کردن طرح نهضت ملی مسکن است، اما بسیاری از کارشناسان با هشدار درباره اجرای این ایده در شرایط فعلی، تاکید دارند که تحقق این طرح، ممکن است نه تنها به اجرای موفق طرح های دولتی در حوزه مسکن منجر نشود، بلکه حتی بیم آن می رود که شرایط را به مراتب بدتر کند. اگر چه برخی از اظهارات موافقان طرح تفکیک راه از مسکن قابل دفاع است، اما به نظر می رسد که شرایط موجود به هیچ وجه، زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست و ضرر آن به مراتب از فایده آن بیشتر است

مشکلات اجرایی نهضت ملی با تفکیک راه از مسکن حل نمی شود

تجربه طرح نهضت ملی مسکن طی دو سال اخیر نشان داد که انبوهی از مشکلات مختلف نظیر، مشکلات حقوقی و ساختاری قانون جهش تولید مسکن که بر مبنای واقعیت ها تدوین نشده بود، عدم همراهی نظام بانکی با این طرح به دلیل محدودیتهای مالی، مشکلات متقاضیان در تزریق سهم آورده خود و ناتوانی در پرداخت اقساط وام، عدم همکاری دستگاهها در تخصیص اراضی و… سبب شد تا این طرح مطابق برنامه ریزی ها اجرایی نشود. بنابراین پرواضح است که با توجه به مشکلات مذکور، با تفکیک راه از مسکن، اتفاق خاصی در نهضت ملی مسکن رخ ندهد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا