اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجله خبری

اصلاح قوانین و اقدام به موقع شهرداری، راهکار کاهش تخلفات ساختمانی است

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با انتقاد از ساخت و سازهای غیر مجاز و با تاکید بر اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز در برخی مناطق، نتیجه سهل انگاری شهرداران مناطق است گفت: اقدام به موقع شهرداری و اصلاح قوانین از راهکارهای کاهش تخلفات ساخت و ساز است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین، مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا صبح امروز در صحن شورا به بیان تذکری درباره ساخت و سازهای غیر مجاز در برخی از نقاط، پایتخت پرداخت و اظهار داشت: برخی ساخت و سازهایی غیر مجاز در منطقه ۱۹ صورت گرفته است و سوال این است  که چنین اقداماتی در فضایی که از انظار عموم دور نیست، صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه ساختمانی 10 طبقه در صددرصد اشغال ساخته شده است تصریح کرد: در گذشته تخلفات ساختمانی نهایتا در حد ساخت اتاقکی در پشت بام بود که افراد به منظور عدم درگیری با ماموران شهرداری بسیار ضربتی و با فوریت و حتی شبانه اقدام به انجام این کار می‌کردند اما حالا شاهد آن هستیم که ۱۰ طبقه ساختمان به همین سادگی و سهولت و به طور غیر مجاز ساخته شده و هیچ واکنشی به آن از سوی هیچ مسئولی صورت نگرفته است، این یعنی در شهرداری کوتاهی شده است.

عباسی با یادآوری این موضوع که سه ماهه گذشته به شهردار منطقه گلابدره به دلیل عدم صیانت تذکر داده شد، افزود: با نشستن و تماشا کردن کاری درست نمی‌شود؛ اگر قرار بود به این صورت مشکلات را حل کنیم که نیازی به شهردار نبود، شهردار برای مدیریت شرایط بحرانی منصوب می‌شود،  در حال حاضر در مناطق ۱ و ۱۹ و برخی مناطق دیگر مشکلاتی وجود دارد که شهردار باید پیگیری کند، این نباشد که آنقدر در انجام کار تعلل داشته باشیم تا مشکلات به در صدی از چگالی برسد که دیگرنتوان برای آن کاری کرد و بعد هم بهانه آورد که داستانی‌ها اجازه اقدام نمی‌دهند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در ادامه با بیان اینکه بسیار ساده انگارانه است که تصور کنیم شهردار متوجه این موضوع نشده است، تصریح کرد: وقتی زمان اسکلت بندی ساحتمان یا زمان تعبیه سقف اقدامی نکردیم و کار به مرحله بعد یعنی حضور سکنه رسید، واضح است که تخریب در این مرحله دیگر بسیار سخت و غیرممکن است، صد دردصد فساد در این مسئله دخیل بوده است، مگر می‌شود مقابل چشم مجموعه‌ای با این حجم از نیرو و امکانات، این اتفاقات رخ دهد و کسی نتواند حریف 50 نفر متخلف شود.

وی تصریح کرد: شهردار منطقه در اسلام‌آباد اقدام به تخریب ساختمان‌های غیر مجاز کرده است، می‌دانیم که این کار بسیار دشواری است، اصلاح قانون ممکن است به حل مسئله کمک کند اما در حال حاضر تنها چیزی که می‌تواند جلوی این ساخت و سازها را گرفته و از حیثیت ما حفاظت کند، اقدام به موقع شهرداری و مسئولان ذیربط است، در حال حاضر اقدامی که صورت می‌گیرد به کار گرفتن عده‌ای سوداگر و نیز گفتمان مشترک با افراد متخلف است، به این معنا که زد و خوردی ساختگی انجام می‌دهند تا این توجیه را بیاورند که متخلفین افراد خطرناکی هستند و نمی‌شود با آن‌ها مبارزه کرد. این شکل کار است؛ از طرف دیگر این ترس و نگرانی را به مدیران و مسئولان مربوطه القاء کنند که به سمت این مورد غیر مجاز نرود تا ساختمان ساخته شده، به مرحله بهره برداری برسد تا دیگر امکان تخریب آن وجود نداشته باشد؛ تا زمانی که این ساختمان‌ها تنها ستون هستند و سقفی برای آن‌ها تعبیه نشده و خالی از سکنه است، باید پیشگیری شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا