اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

عملیات تخریب ساختمان‌ها باید به مهندسان متخصص سپرده شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، با بیان اینکه تنها راه کاهش حوادث ساختمانی، همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در صنعت ساختمان است، همچنین اظهار کرد که حاکمیت و دولت باید تخریب ساختمان‌ها را به عنوان یک تخصص و دانش بپذیرند.

حمزه شکیب در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری ساختمان آنلاین،  ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت:تنها راه برای جلوگیری از تکرار حوادث ساختمانی، همکاری همه دستگاه‌های مرتبط در چرخه ساخت و ساز است. سازمان نظام مهندسی ساختمان یک عنصر از این چرخه است و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و غیره باید در کنار یکدیگر و با همکاری هم مشغول به فعالیت باشند تا به کاهش حوادث ساختمانی برسیم.

وی تاکید کرد:به عنوان مثال در بحث تخریب ساختمانی که در منطقه سعادت آباد چند سال پیش روی داد، متاسفانه تعداد قابل توجهی از کارگران جان خود را از دست دادند و این بخاطر عدم آگاهی در مورد روش‌های صحیح تخریب ساختمان بود. در واقع، فرآیند تخریب ساختمان‌ها یک علم و دانش است و وظیفه ما در سازمان نظام مهندسی ساختمان، آموزش اعضا درباره روش‌های علمی و صحیح تخریب ساختمان‌ها است. اما به علاوه، شهرداری و دولت نیز باید تخریب ساختمان‌ها را به عنوان یک صلاحیت تشخیص دهند و هزینه‌های مربوط به تخریب به طور قطعی مشخص شود تا بتوانیم این فرآیند را به خوبی انجام دهیم.

وی خاطرنشان ساخت:اخیراً یک نامه از سوی شورای اسلامی شهر تهران به سازمان نظام مهندسی شهر تهران ارجاع داده شده است تا سازمان نظام مهندسی یک گزارش تهیه کند و روش‌های تخریب ساختمان‌ها را برای شهرداری به طور کامل و دقیق توضیح دهد.

شکیب توضیح داد:با شما موافقم که اتخاذ تدابیر ایمنی و کاهش حوادث ساختمانی نیازمند همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط در صنعت ساختمان است. همچنین، تخریب ساختمان‌ها نیز یک فرآیند تخصصی و حرفه‌ای است که نیازمند دانش و تجربه است. آموزش اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در این زمینه بسیار مهم است و باید توسط دولت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط پشتیبانی شود.

وی تصریح کرد: درخصوص حادثه پلاسکو، درس آموزی لازم صورت نگرفت در صورتی که باید از آن برای یادگیری و اصلاح فرآیندها و استانداردهای ایمنی استفاده می‌شد. متأسفانه، به نظر می‌رسد که این فرآیند اجرا نشده است و باید توجه بیشتری به این مسئله داشته باشیم. یادگیری از حوادث گذشته و اصلاح سیستم‌ها و روش‌ها برای کاهش خطرات بحرانی بسیار اهمیت دارد.

وی خاطرنشان ساخت:در نهایت، همکاری بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر دستگاه‌های دولتی و شهرداری برای ایجاد یک روند سازنده و برنامه‌ریزی منسجم برای ایجاد سازه‌های ایمن و کاهش حوادث ساختمانی بسیار ضروری است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا