اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

نظام مهندسی نسبت به کیفی‌سازی در بافت‌های فرسوده سخت‌گیری کند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در نوسازی و احیای بافتهایری فرسوده باید اجرای مقررات ملی ساختمان با حساسیت بیشتری دنبال شود در عین حال از سازمان نظام مهندسی درخواست کرد که در جهت ارتقای کیفیت ساخت و ساز در بهسازی بافتهای فرسوه سخت گیری بیشتری داشته باشد و مهندسان عضو این سازمان 5 دوره بازدید و نظارت خود را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین، محمد آیینی، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ساختمان آنلاین در خصوص رعایت مقررات ملی ساختمان در روند احیای بافتهای فرسوده گفت: این موضوع با جدیت دنبال می شود و در همین راستا از سازمان نظام مهندسی درخواست دارم که در فرآیند احیای بافتهای فرسوده در جهت رعایت کیفیت دقت بیشتری به خرج دهد.

وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه 2 میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در ۱۶۳ هزار هکتار که ۱۰ میلیون نفر از جمعیت را در خود جای داده است فرسوده است اظهار داشت: بنای ناپایدار نه سازه فلزی و نه بتونی دارد و با هر لرزشی فرو می‌ریزد. بنای ناپایدار یعنی سقفهای لرزانی که حتی با یک صاعقه نیز ممکن است بر ساکنانش آوار شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بر اساس شناختی که از بافت فرسوده به وجود آمده این نتیجه حاصل شده که در محلات هدف مسکن باید به متوسط پایداری همان شهر برسد در عین حال عنوان کرد: میانگین ناپایداری در کشور ۴۶ درصد است و به طور متوسط ۴۶ ابنیه در بافت‌های ناکارآمد و تاریخی ناپایدار هستند و 20 درصد از شهرهای کشور بافت فرسوده هستند و یک سوم جمعیت کشور در بافت فرسوده ساکن هستند و راهبرد اساسی ما رسیدگی به مسکن است.

وی در ادامه بر لزوم شتاب‌بخشی بر روند احیای بافت‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه دولت به تنهایی قادر به انجام این کار نیست ،بنابراین چاره‌ای نیست جز آنکه به سمت مردمی‌سازی حرکت کنیم البته چلش اساسی در مردمی‌سازی توان اندک مالی مردم است و باید افراد توانا را به عنوان توسعه‌گران برای ساخت به این مناطق دعوت کرد. البته قاطبه آنها تمایلی به این کار ندارند چون توجیه اقتصادی ساخت در این مناطق پایین است.

آیینی راهبرد اصلی و عملیاتی در احیای بافتهای فرسوده را  ارائه بسته‌های تشویقی در بخش‌های مختلف دانست و اذعان داشت: متوسط صدور پروانه در کشور ۸ ماه و در تهران ۶ ماه است. البته این زمان در مناطق مختلف متفاوت است و طولانی‌بودن زمان صدور پروانه ساخت یکی از مشکلات اساسی در زمینه احیای بافت فرسوده است.

وی با تاکید بر اینکه در برخی شهرها امکان صدور پروانه الکترونیکی وجود دارد که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی‌هایی برای آن وجود دارد تصریح کرد: مطابق پیش‌بینی برنامه هفتم توسعه برای انشعابات اضافی در برنامه هفتم توسعه دستگاهها نباید پولی دریافت کنند.چرا که مردم حق دارند از تخفیف ۵۰ درصدی در عوارض ساخت برخوردار باشند و شهرداری‌ها مجازند تخفیف ۱۰۰ درصدی نیز ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در توضیح برنامه های تسهیل‌گری‌ در روند بازآفرینی بافتهای فرسوده در برنامه هفتم توسعه خاطرنشان ساخت: در برنامه هفتم توسعه بند صریحی آمده که بر اساس آن شهرداری‌ها مکلف هستند حداکثر ۳ ماه نسبت به صدور پروانه ساختمانی با با تخفیف حداقل ۵۰ درصدی اقدام کنند. اگر شهرداری‌ها به این تکلیف قانونی عمل نکنند ترک فعل محسوب می‌شود و قابلیت پیگیری از دستگاه قضایی را دارد.

وی در مورد تسهیل گری مالی در برنامه هفتم توسعه افزود: در بخش مالی و حمایتها نیز مقرر شده در طول برنامه هفتم توسعه تمامی حمایت‌هایی که در نهضت ملی مسکن وجود دارد شامل احیای بافت‌های فرسوده نیز شود.چرا که وام نهضت ملی نیاز به سپرده‌گذاری ندارد و وام ارزانی است و به دنبال آن هستیم وام با سود صفر درصد نیز مصوب شود.از محل وام ارزان از منابع تبصره ۱۸ وام ۱۸۵ میلیون تومانی از محل وام ۵۵۰ میلیون تومانی با بازگشت ۷ ساله و نرخ سود صفر درصد ارائه شود.

وی تاکید کرد: برای احیای این بافت ها دولت وام 550 میلیون تومانی پرداخت می کند. از این رقم سود 185 میلیون صفر درصد است، و 30 درصد جمعیت شهرهای کشور ساکن بافتهای ناکارآمد و تاریخی هستند.

آیینی با بیان اینکه وام ودیعه مسکن برای اسکان موقت نیز در تهران و کلانشهرها ۱۲۰ و در سایر شهرها ۹۰ میلیون تومان است گفت: وام مرمت و مقاوم‌سازی در بافت‌های تاریخی ۳۲۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۲۸۰ میلیون و سایر شهرها ۱۸۰ میلیون تومان است.

به گفته وی تشویق شهرسازان و تولیدکنندگان مسکن از اهمیت ویژه برخوردار است به همین دلیل درب اضافه برای پارکینگ، بخشودگی پارکینک، پارکینگ روباز پیش‌بینی شده و تراس و بالکن جزو تراکم محاسبه نمی‌شود.

وی همچنین از ارائه معافیت های مالیاتی ویژه و تسهیلات مناطق محروم برای ساکنان 167 هزار هکتار بافت ناپایدار شهری خبر داد و گفت: به عنوان مثال اگر صنایع در این مناطق مستقر شوند مانند صنایع دستی، گردشگری مشمول معافیت مالیاتی 100 درصدی می شوند.

وی افزود: در برخی موارد طبقه همکف می‌تواند تجاری و اداری شود و طبق شرایطی یک تا دو طبقه تشویقی دریافت کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا