اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

نظام حکمرانی با شجاعت عوارض صدور پروانه در بافت فرسوده را رایگان کند

کارشناس مسکن یکی از راهکارهای اثربخش برای رونق ساخت و ساز در بافتهای فرسوده را رایگان شدن عوارض صدور پروانه ساختمانی در این مناطق دانست و گفت: به جای سیاستهای تشویقی نظیر جایزه خوش حسابی در بافتهای فرسوده باید سیاست صفر کردن عوارض صدور پروانه ساختمانی در بافتهای فرسوده اجرا شود و تنها این راهکار است که می تواند سبب جهش بازآفرینی در بافتهای ناکارآمد شهری شود.

آقای فرشید پورحاجت ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ساختمان آنلاین اظهار داشت: اساسا سرمایه گذاری در بافتهای فرسوده شهری از ریسک بالایی برخوردار است و البته با توجه به جانمایی بافتها این ریسک افزایش پیدا می کند. بنابراین لازمه جذب سرمایه گذاری در بافتهای فرسود کاهش میزان ریسک سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به آمار ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور خاطر نشان ساخت: متاسفانه سیاستهای بازآفرینی که سالهای گذشته در حوزه بازآفرینی شهری دنبال شده به نتیجه مطلوب منجر نشده است و با توجه به ناکارآمدی این سیاستها، لازم است که مورد بازنگری قرار گیرند و تصمیم گیران از اجرای سیاستهای شکست خورده در بازآفرینی بافتهای فرسوده شهری اجتناب کنند.

پورحاجت در ادامه در واکنش به موضوع بسته های تشویقی برای احیای بافتهای ناکارآمد شهری گفت: متاسفانه این سیاستها چندان در جذب سرمایه گذاران موفق نبوده اند و اگر در برخی از شهرهای کشور، این ابزارهای تشویقی به صورت موردی سبب رونق بافتهای فرسوده شده اند،نباید آن را ملاک قرار داده و به کل کشور تعمیم دهیم.

این کارشناس مسکن با انتقاد از برخورد سلیقه ای برخی از شهرداریها با امر بازسازی بافتهای فرسوده تصریح کرد: در برخی از موارد شهرداری ها با موضوع باز آفرینی بافتهای فرسوده سلیقه ای برخورد می کنند و این رویکردهای بخشی و سلیقه ای در برخورد با موضوع بازآفرینی قطعا مخرب است.

وی در ادامه با اشاره به تبعات مختلف ناشی از تعلل در احیای بافتهای فرسوده که به گفته وی در بردارنده آسیبهای اجتماعی جبران ناپذیر و خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله های احتمالی است تاکید کرد: دستگاه های مختلف مسوول در حوزه احیای بافتهای فرسوده باید به تکالیف قانونی خود در این زمینه عمل کنند و به جای ساخت مسکن در بیابانها و مناطق دور افتاده که خدمات رسانی به آنها مشکل است، دولت باید شرایط احیای بافتهای فرسوده را تسهیل کند.

وی افزود: احیای بافتهای فرسوده با پیامدهای مثبت چند جانبه ای همراه است که خروجی این اتفاق هم به نفع مردم هم به نفع دولت و هم به نفع شهرداری هاست. چرا که بازآفرینی این بافتها هم سبب کاهش آسیب های اجتماعی است و هم سبب خانه دار شدن مردم می شود که در نهایت این اتفاق باعث خواهد شد از بار مسوولیت سنگین دولت در حوزه مسکن کاسته شود.

این کارشناس مسکن با انتقاد از برخی از نگاه های غیرکارشناسی حاکم در احیای بافتهای فرسوده که سبب تعمیق پیچیدگی معضلات این حوزه می شود گفت: هر چند که معضلات احیای بافتهای فرسوده ابعاد چند جانبه ای شامل حقوقی، طولانی بودن روند صدور مجوزهای ساخت و… دارد اما جذب سازندگان وکاهش ریسک های سرمایه گذاری نقش کلیدی در رونق احیای بافتهای فرسوه دارد.

پورحاجت با تاکید بر اینکه نظام بروکراسی کشور هیچ وجه تمایزی بین سرمایه گذاری در بافتهای فرسوده با سایر مناطق شهری قائل نیست اظهار داشت: این در حالی است که باید حساب ساخت وساز در بافتهای فرسوده از سایر نقاط شهری جدا شود چرا که سرمایه گذاری در این بافتها در قیاس با سایر نقاط شهری توجیه اقتصادی به مراتب کمتری دارد.

این کارشناس مسکن در پاسخ به این موضوع که شهرداری ها برخی جایزه های خوش حسابی و بسته های تشویقی برای سرمایه گذاران بافت فرسوده تدارک دیده اند اذعان داشت: شهرداری به جای جایزه خوش حسابی باید عوارض منتج به صدور پروانه های ساختمانی را رایگان کند این در حالی است که در شرایط موجود صرفا عوارض پایه پروانه ساختمانی مشمول تخفیف است در صورتی که عوارض فروش ناشی از تراکم در بافتهای فرسوده باید مشمول بخشودگی و رایگان شود.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا