مجلس و ارگان هامجله خبری

ضرورت تعیین تکلیف گودهای رهاشده شهر

به گزارش ساختمان آنلاین:   پیروز حناچی به بحث گودهای رها شده به عنوان یکی از معضلات شهرسازی در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: بحث گودهای رها شده در سطح شهر به عنوان مهمترین چالش در حوزه شهرسازی محسوب می شود که تاکنون اقدامات خوبی نسبت به شناسایی این گودها صورت گرفته، انتظار می رود تمامی شهرداران نواحی ۱۲۶ گانه شهر تهران نسبت به تعیین تکلیف این مهم اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به شیوه انتصابات در دوره مدیریتی خود بیان کرد: در این دوره که بنده مسئولیت شهرداری تهران را به عهده داشتم، تلاش کردم نگاهم به داخل مجموعه شهرداری تهران باشد و به بدنه شهرداری اعتماد کردم با آنکه کار سختی بود و ممکن است ایده آل نباشد ولی کار درستی بود، چرا که معتقدم وقتی همکاران ما در لایه های پایین کارشناسی امید داشته باشند به اینکه می توانند در بالاترین سطوح مدیریتی با تلاش خود برسند و راه برای آن ها بسته نیست، این یعنی سیستم در مسیر درستی قرار دارد و البته باید با استمرار آموزش می بایست تراز کارشناسی را هم بالا ببریم.

شهردار تهران اضافه کرد: استفاده از ظرفیت آموزشی دانشگاه علمی کاربردی برای آموزش کاربردی در حین خدمت به خصوص برای همکاران در ناحیه و حریم می تواند توان افزایی و آشنایی دقیقی با قوانین و ضوابط در مقیاس تجربی را برای همکاران فراهم‌آورد و انتظار می رود این هماهنگی توسط معاونت هماهنگی و امور مناطق صورت پذیرد.

وی در ادامه به استفاده از بسته های محرک اقتصادی ۱ و ۲ اشاره کرد و افزود: بسته های محرک اقتصادی که از اردیبهشت ماه سال گذشته به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده و به مناطق ابلاغ شده، با هدف کمک کردن به بدنه شهرداری تهیه و تنظیم شده است که فرصت خوبی است برای شهرداری که از این فرصت استفاده کرده تا از شرایط اقتصاد انقباضی کنونی عبور کنیم.

حناچی در ادامه با اشاره به تدوین قوانین ضابط قضایی در شهرداری گفت: این اتفاق مطمئنا می تواند در جاهایی تاثیرات مثبتی به جا بگذارد نمونه آن در اداره حفظ اراضی کشاورزی باغات است که به درستی کارشناسان جهاد کشاورزی، ضابط قضایی هم هستند اما در خصوص شهرداری ها خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد چرا که قوانین در شهرداری ها علاوه بر جنبه نظارتی، بخشی از درآمد آن را نیز تشکیل می دهد به عنوان مثال برخی از اجرای قوانین ماده ۱۰۰ مشمول جریمه است و این خود بخش درآمدی شهرداری را تامین می کند. اما اگر نگاهمان به بحث قوانین، درآمدی باشد باز هم این موضوع دچار اختلال می شود و فقط باید منابع مالی سالم را جذب کنیم.

شهردار تهران به درآمد پایدار در مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: به همین منظور در این دوره تلاش شد که درآمد شهرداری تهران از طریق عوارض و درآمد پایدار اداره شود و در همین راستا سه درصد از سهم شهرداری از ۹ درصد مالیات محلی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به چهار درصد افزایش یافت و ایده آل شهرداری هم این است که بتوانیم شهر را از طریق همین نوع درآمد اداره کنیم.

وی تعامل هرچه بیشتر شهرداران نواحی با قوه قضاییه را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: خوشبختانه رئیس فعلی قوه قضاییه بسیار همراه و همسو با شهرداری در کنترل حریم شهر تهران است و این فرصتی است برای شهرداری تهران که در بحث ساخت و ساز غیر مجاز و کنترل حریم با دادسرا و قوه قضاییه ارتباط خوبی برقرار کند.

حناچی افزود: برگزاری چنین جلساتی به منظور هماهنگ‌ عمل کردن شهرداری برای اداره بهتر شهر بسیار کارگشا خواهد بود یعنی اگر بتوانیم یکپارچگی را از مقیاس حریم، ناحیه، منطقه و بعد ستاد منتقل کنیم می توانیم به دستاورد های خوبی در اداره شهر برسیم و این موضوع نیازمند برگزاری چنین جلساتی است که با هم اندیشی و به بحث گذاشتن چالش ها و مشکلات، به هماهنگی و یکپارچگی بیشتری برسیم.

او در ادامه حمایت حقوقی از مدیران نواحی را به عنوان یک اصل خواند و اضافه کرد: مدیرانی که برای حفظ منافع شهرداری و انجام‌ وظایف قانونی شان تحت فشار قضایی قرار می‌گیرند، این وظیفه اداره کل حقوقی است که با پیگیری به موقع، از حقوق مدیران خود دفاع کنند. در کنترل کالبدی شهر نیز شهرداری تهران می بایست هوشمند تر عمل کند و در همین راستا سازمان فاوا باید از ابزارهای جدیدتر مثل ریموت سنسینگ هم در داخل شهر و هم در داخل حریم استفاده کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا