اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

طراحی بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده

شهردار منطقه ۱۷با بیان اینکه تجمیع پلاک‌های فرسوده راهکاری کارآمد برای بهبود شرایط ساخت و ساز در بافتهای ناکارآمد شهری است گفت: صدور مجوز ساخت برای واحدهای کوچک متراژ سخت است و مالکان این واحدها در صورت  تجمیع با همسایه های همجوار خود، مجوز ساخت دریافت می کنند.

اقای رضا سیفی ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین اظهار داشت: در بافت‌های فرسوده، پلاک‌هایی با متراژ ۳۰ الی ۴۰ متر مربع وجود دارند که مالکان این واحدها به دلیل متراژ کم این واحدها، قادر به دریافت مجوز ساخت و ساز نیستند، و این موضوع باعث ایجاد دردسرهایی در صدور مجوزها برای مالکان این واحدها شده است.

وی افزود: با این حال، با تجمیع این نوع پلاک‌ها با پلاک‌های همجوار، می‌توان به راحتی مجوز ساخت و ساز را دریافت کرد. به عنوان مثال، با تجمیع ۳ تا ۵ پلاک ثبتی با یکدیگر، به‌طوری که مجموع متراژ آنها به عنوان مثال به ۲۰۰ متر مربع برسد، به مالکان این پلاک‌های تجمیع شده امکان ساخت و نوسازی  با تعداد طبقات بیشتر را می‌دهد و فرآیند ساخت و ساز برای آنها راحت‌تر می‌شود.

وی در توضیحات بیشتر در خصوص چرایی مشکلات نوسازی واحدهای فرسوده کوچک متراژ اظهار داشت:  باید توجه داشت که ساخت و نوسازی یک پلاک با متراژ ۳۰ الی ۴۰ متر مربع از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست،همچنین عمدتا مالکان این واحدها از قدرت اقتصادی لازم برخوردارنیستند.این در حالی است که با تجمیع پلاک‌های فرسوده و ایجاد یک واحد بزرگ‌تر، مالکان قادر به بهره‌برداری از اراضی بیشتر، افزایش ارزش و توسعه مناسب‌تر املاک خود خواهند بود. همچنین، این راهکار می‌تواند بهبود ظاهر منطقه قدیمی و افزایش تنوع معماری را نیز به همراه دارد.

وی در ادامه به رویکردهای کلی شهرداری در بخش مسکن پرداخت و اظهار داشت: شهرداری تهران در این دوره در بحث مسکن ورود جدی داشته است و قرارگاه جهادی مسکن نیز با این رویکرد راه اندازی شده است. در همین راستا اراضی مختلفی در مناطق مختلف تهران با هدف ساخت مسکن شناسایی و به این امرتخصیص داده شده است و به منظور ساخت مسکن با نهادهای مختلف نظیر بنیاد مسکن تفاهم نامه های مختلف منعقد شده است.

وی توضیح داد: در منطقه ۱۷،حدود ۱۵هزار مترمربع زمین در اختیار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفته شده است و این سازمان به عنوان مجری در این اراضی ۴٠٠واحد مسکونی خواهد ساخت.

سیفی تاکید  کرد: با توجه به وجود بافتهای فرسوده در پایتخت، تلاش شده است که با طراحی بسته های تشویقی متنوع، سازندگان را به سمت نوسازی بافتهای ناکارآمد شهری سوق دهیم. این رویکرد در منطقه ۱۷نیز دنبال میشود.

وی با یادآوری این موضوع  که احیای بافتهای فرسوده هم سبب خانه دار شدن مردم، تامین منافع سازندگان و هم نوسازی شهر خواهد شد تصریح کرد: باتوجه به اینکه احیای بافتهای فرسوده در مناطق جنوبی ممکن است سبب تامین منافع مورد انتظار سازندگان نشود بنابراین با طراحی بسته های تشویقی متنوع تلاش کرده ایم که حضور سازندگان در بافتهای فرسوده توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی گفت: تسهیل گران در بافتهای فرسوده با مردم رایزنی و مذاکره می کنند برای اینکه چند پلاک باهم تجمیع شوند و پس از نهایی شدن متراژ یا خودشان و یا سازندگان اقدام به ساخت کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا