بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

معرفی انواع کمد دیواری، برای انتخاب‌های بهتر

معرفی انواع کمد دیواری، برای انتخاب‌های بهتر

 

امروزه کمدهای دیواری نقش مهمی در خانه­ ها ایفا می­کنند و جزو مهم ­ترین معیارها هنگام ساخت و خرید خانه محسوب می ­شوند. ازاین‌رو کمدهای بزرگ­تر و با قفسه­ بندی مناسب و البته ظاهری شیک برای هر خانه‌ای یک امتیاز بزرگ به­ حساب می­ آید.

همه به این امر واقف هستیم که به هرمیزانی از فضای آزاد در منزل بهره مند باشیم اما باز ناگزیر هستیم که برای مرتب شدن و نظم دادن به محیط کاری، اداری، اتاق، منزل، آشپزخانه و حتی بالکن از قفسه ها و کمدهای دیواری استفاده کنیم. صنعت چوب و کمدسازی نیز همچون دیگر عناصر دچار تغییرات و پیشرفت های چشمگیری شده است که از چشم هیچ یک از ما دور نیست.
شاید ابتدا از بقچه و صندقچه ها استفاده می کردند و با همین حداقل امکانات بهترین نظم را به منزل و محیط کاری خود میدادند. اما امروزه با افزایش سطح توقعات افراد و افزایش وسایل زندگی به طبع این نیاز ایجاد شده است که با کوچک شدن منازل و ترویج آپارتمان نشینی و از سوی دیگر افزایش سرسام آور وسایل رفاهی و معیشتی باید چکار کرد؟ چاره ای این تناقض بزرگ چیست؟
استفاده مفید از فضا طراحان ساختمان و دکوراسیون را به این مهم سوق داده است که از کلیه ای فضای منزل اعم از دیوارها، سکوها، طاقچه ها، فضای خالی بالای بالای کابینتها و حتی زیرپله نیز استفاده شود.
بنابراین باید تدابیری اندیشید که ضمن ایجاد نظم و فضای آزادتر برای زندگی محیطی زیبا با نمایی شیک و دکوراسیون دلچسب برای خانواده فراهم کرد. از طرفی در محیط های اداری نیز با وجود پرونده ها و وسایل زیاد اداری و فضای کوچک و محدوداتاق باید نمای زیبا را به اتاق داد که بتوان هم محیط دلچسبی برای کار و گذرعمر طراحی کرد و هم محیطی زیبا را برای ارباب رجوع انتخاب کنیم. به فراخور سلیقه و محیطی که در آن زندگی میکنیم نوع انتخاب کمد دیواری تفاوت خواهد داشت.

به همین منظور قصد داریم تا شمارا با انواع مختلف کمد دیواری بیشتر آشنا کنیم تا در انتخاب خود بهتر و راحت ­تر عمل کنید.

کمدهای دیواری بر اساس جنس چوب مورد استفاده، ویژگی­ های کاربردی­، سبک طراحی و … به انواع مختلفی تقسیم می­ شوند. در این مطلب سعی شده تا این موارد به‌صورت مختصر بررسی شوند.

جنس بدنه

جنس مواد مورد استفاده در کمدهای دیواری به چند دسته ام­دی­اف­، لترون یا ملامینه، پلی­گلاس و های­گلاس تقسیم می­شود که می­توان از هرکدام به‌صورت مجزا و یا ترکیبی در یک کار استفاده کرد.

1) یکی از جنسهای بسیار پر تقاضی بدنه پلی گلاس و هایگلاس است.
2) کمد دیواری و کابینت ام دی اف
3) ترکیب ماده لترون و ام دی اف
4) تمام کار شده از لترون

 

ام­ دی ­اف

ام ­دی­ اف درواقع ترکیب خرده ­های چوب و رزین است که در حرارت بالا پرس می­شود و از مقاومت بالایی برخوردار است. درگذشته ام دی­ اف تنها از چوب درخت کاج ساخته می­ شد اما امروزه از نیشکر نیز در ساخت آن استفاده می­شود.

لترون یا ملامینه

لترون نیز ساختاری بسیار شبیه به ام­دی­اف دارد و از خورده ­­های چوب و رزین ساخته می­شود و تنها در تراکم و روکش با آن متفاوت است. تراکم لترون از ام­ دی ­اف کمتر است و قطعات چوب درشت در آن قابل‌مشاهده بوده و روکش آن نیز از جنس ملامینه است. البته ازنظر قیمت نیز ام­ دی ­اف گران­تر است.

پلی­گلاس و های­گلاس

این دو نوع چوب نیز مانند لترون نوعی ­ام­ دی­ اف هستند با این تفاوت که روکش آن­ها از نوعی پلاستیک براق به نام پلکسی­ گلاس و پلی­استر ساخته می­شود و خود آن­ها نیز به دلیل تفاوت در مواد مورد استفاده در روکششان در برخی موارد باهم متفاوت‌اند.
در این رقابت پلی­گلاس ازنظر براق و شفاف بودن، مقاومت در برابر خط و خش و … از های­گلاس پیشی گرفته است.
علاوه بر ظاهربراق و زیبا، به دلیل تنوع رنگ این دو نوع ام ­دی­ اف محبوبیت بیشتری نسبت به انواع دیگر دارند و به همین دلیل از لحاظ قیمت نیزازآن‌ها گران‌ترهستند.
با توجه به قیمت، ظاهر، کیفیت و البته نوع کاربرد کمدهای دیواری و طبق سلیقۀ مشتری، کمدها به‌صورت تمام لترون، تمام ام­ دی­ اف و یا به‌صورت ترکیبی با بدنۀ لترون یا ام ­دی­ اف و درهای ام ­دی ­اف یا گلاسه ساخته می­شوند. برخی افراد نیز انواع دیگر چوب را که گران­تر نیز هستند می ­پسندند اما انواع ام ­دی ­اف که به آن­ها اشاره کردیم محبوبیت بیشتری نسبت به سایر چوب­ها دارند.

ویژگی­ های کاربردی

کمدهای دیواری بازهم طبق سلیقه و خواست مشتری و بر اساس فضای ذخیره ­سازی، ابعاد اتاق و … به شکل­های مختلفی طراحی و ساخته می­شوند. بر این اساس کمدها می­توانند دارای آینه و درآور، میزتحریر، میز کامپیوتر و آویز باشند و یا به‌صورت طبقه‌بندی یا کشویی طراحی شوند. در برخی انواع حتی تخت خواب نیز تعبیه می­شود که می­تواند به‌صورت تاشو یا ثابت طراحی شود. درها نیز معمولاً به دو صورت کشویی یا لولایی اجرا می­شوند.

 

سبک طراحی

سبک طراحی کمدهای دیواری نیز مانند دیگر بخش­ ها تابع نظر مشتری بوده و بسته به ابعاد اتاق و رنگ­بندی وسایل متغییر است. با در نظر داشتن تمام این موارد برخی ترجیح می­دهند از رنگ­های روشن و شاد مانند قرمز، آبی، بنفش، سفید و … به‌صورت ترکیبی و یا تک­رنگ و گاهی مطابق رنگ تخت و سایر وسایل استفاده کنند؛ اما برخی افراد نیز رنگ­های تیره­ تر را ترجیح می­دهند. استفاده از شیشه های رفلکتیو و آینه به‌صورت سراسری و یا ترکیب آن­ها با ام­ دی ­اف نیز طرفداران خاص خود را دارد.

 

ایمنی کمد

باید به ایمنی کمدهای دیواری توجه ویژه داشته باشیم. ایمنی کمددیواری از دو جنبه دارای اهمیت است که باید به آن توجه شود. اول اینکه ایمن بودن وسایل. گاهی برای نگهداری وسایل از سرقت و یا در دسترس بودن کودکان باید حتما از قفل برای کمددیواری ها استفاده شود. یشنهاد میکنیم که کلیه درب کمدهای دیواری را مجهز به قفل کنید. البته میتوان درب کمدها را ریلی کرد که کاملا بسته شود حتی در زمانی که نمی خواهید قفل شود.
اما وجه دیگر ایمنی که باید مورد توجه واقع شود بحث ایمنی از خطرات جانی است. مطمئنا برای کودکان کنجکاوی و کاوش بسیار جذاب است پس باید تدابیری برای رعاین ایمنی کمددیواری اندیشه شود. برای مثال ابزار پرخطر و شکننده را در قسمتهای از کمد که غیرقابل دسترس تر است نگهداری کنید.

کمد دیواری محیط های مختلف

کمددیواری اتاق کودک

مثلا زمانی که میخواهیم کمدهای دیواری اتاق کودک را طراحی کنیم باید از مواد چوبی و رنگهای زیبا به تناسب جنسیت کودک انتخاب کنیم. باید در انتخاب کمدهای دیواری اتاق کودک توجه ویژه ای داشته باشیم. باید کمددیواری او شامل فضایی برای نگهداری لباسهای روزانه باشد. این بخش باید در قسمت قابل دسترس تر باشد. باید قسمتی برای لباسهای غیرفصل کودک در نظر گرفت. قسمت آویزان شدن لباسها باید جدا باشد. کتابخانه و قفسه های کتاب باید طوری تعبیه شده باشند که کلیه کتب درسی و غیردرسی و حتی کتب کمترقابل استفاده در آن جا شود. کمد کودک باید فضای را داشته باشد به صورت ویترین با بوفه شکل که کودک اسباب بازیهای خود را در آن بچیند. اما لازم است در کمد قسمتی برای قرار دادن تلویزیون یا پلی استیشن (درصورت نیاز) کودک درنظر گرفته شود. هدف از کمددیواری نظم بخشیدن به اتاق است و این نیاز برای کودکان و نوجوانان بیشتر احساس میشود. پس لازم است کمد دیواری اتاق کودک را به صورتی طراحی کنیم که کلیه لوازم ضروری و غیر ضروری او در آن جا شود ضمن آنکه نمایی زیبا و آرام بخش را برای او ایجاد کند. اما اگر طراحی فضا و ساختمان را از ابتدا درست انجام داده باشیم میتوان میز تحریر کودک نیز در راستای همان کمد تعبیه شود. تختخواب کودک نیز یکی از مهمترین قسمت است که باید در نظرگرفته شود. ست کلیه وسایل چوبی و دیواری از مهمترین و هزینه برترین لوازم منزل است که در انتخاب یک محیط مسکونی و افزایش یک ملک خصوصی بسیار تاثیرگذار است.
باید قسمتی را به عنوان چوب رختی درنظرگرفت که لباسهای که قابلیت چروک شدن را دارند و بیشتر استفاده میشوند و لازم است در دسترس تر باشند در آن فضا قرار گیرند.
اینجا باید توجه داشته باشیم که با استفاده از روانشناسی رنگها رنگی را برای کمددیواری اتاق کودکمان درنظر بگیریم که علاوه بر این که نما و زیبایی داشته باشد، بتواند به کودک آرامش و نشاط را منتقل کند. در قسمت بالای کمد یا همان سقف کمد می توان فضایی را درنظر گرفت که درآن کلیه چمدان ها، سه چرخه، کالسکه و یا هرسیله اضافی جا شود و قرار گیرد.
جنس کمدی که برای اتاق کودک باید درنظرگرفته شود باید چوب، نئوپان و یا ام دی اف باشد. باید از چوبی مرغوب استفاده کرد. کمدکودک باید بسیار مقاوم و مستحکم باشد و همچنین زیبا و دلنشین باشد.
برای کودکان دختر به فراخور روحیات و سلیقه آنها بایذ بیشتر از رنگ های صورتی، بنفش، نارنجی و قرمز استفاده کنیم. برای کودکان پسر نیز از رنگ آبی و سبز بیشتر میتوانیم بهره مند شویم.

کمد دیواری اتاق نوجوان

بیان کرده ایم که با پیشرفت تکنولوژی و زیاد شدن وسایل و ابزار رفاهی زندگی به کمدهای دیواری برای منظم نگه داشتن محیط بسار لازم است. کمدی که برای کودکمان در نظر گرفته ایم حالا برای نوجوانی و جوانی او مورد استفاده نیست و حتی کهنه شده است. پس برای طراحی کمد او یکسری مواردی که در کمد کودک درنظر داشته ایم را باید حذف کرد و موارد دیگری را باید جایگزین آن کرد. ابندا کشو و دراورهای برای لباسها، قفسه های برای کتابهای درسی و قفسه های بلندتری برای کتب غیردرسی او باید درنظر داشته باشیم. میز تحریری که لپتاپ او در آن قرار گیرد. قسمتی هم برای آویزان شدن لباسهای آویزانی. اگر فرزند ما دختر است به طبع نیازمند میز آرایش هست پس باید در کمدهای دیواری سراسری که برای اتاقش طراحی میکنیم فضای را برای این لوازم درنظر داشته باشیم.

 

کمدهای دیواری

نکته:
« اگر فضای اتاق به هر دلیلی کوچک است و یا میخواهید فضای کمتری اشغال شود از تختهای که قابلیت تبدیل شدن به کمد را دارد استفاده کنید».

 

کمدهای دیواری

 

کمد دیواری اتاق خواب

اما اگر بخواهیم کمدهای دیواری را برای اتاق خواب خود طراحی کنیم باید یکسری موراد مهم را بیاد داشته باشیم. ابتدا فضایی را برای نگهداری پتو، تشک و بالشتها باید درنظر گرفت چرا که نگهداری این وسایل باعث مرتبی و نظم بخش به اتاق میشود و هم باعث تمیزماندن وسایل ما می شود. بعد از طراحی این قسمت باید فضایی را همچون دراور برای نگهداری لباسهای خانگی و لباس های بیشتر مورد نیاز در نظر گرفت. ترجیحا یک دراور را کلیددارکنید که مدارک و اشیای قیمتی در آن قرار گیرد. قسمتی را برای لباسهای پلوخوری خویش طراحی کنید که باید این لباس ها آویزان باشند. فضایی را برای لباسهای زمستانی و کمتر مورد استفاده باید محیا کرد. میتوان قسمتی از درب رخت آویزکمد و یا درب جای رختخوابی را آیینه کرد. که هم نما را زیبا کرده و هم فضای دیگر را برای نصب آیینه اشغال نکرد. فضای سقف و بالای کمد نیز برای لوازم منزل و یا هروسیله ی بزرگی که کمتر مورد استفاده است می توان بهره برد. جنس و مواردی که برای کمددیواری انتخاب می کنید باید ضمن مقاوم بودن دارای نمایی زیبا باشد. چوب و ام دی اف نیز به عنوان پیشنهاد ما برای کمدهای دیواری اتاق خواب است. رنگ کمد اتاق خواب باید ملایم و آرام باشد که هم آرامش و راحتی را به شما تزریق کند و هم زیبایی و نمای خاصی داشته باشد. بنابراین رنگ چوب، سفید، کرمی ملایم، کرم قهوه ای رنگهای است که می تواند جذاب و آرام بخش باشد و به راحتی بادیگر لوازم منزل شما و بقیه ی لوازم چوبی شما و حتی رنگ دیوار و کاغذدیواری به راحتی ست شود و هارمونی زیبا و چشمنواز را به اتاق شما هدیه کند. درنظر گرفتن چوب لباسی و یا همان چوب رختی برای لباسهای که در روز برای رفت و آمدهای روزانه زیاد استفاده میشود در کنج چوب لباسی میتواند نظم خواصی را به اتاق شما بدهد. می توان قسمتی از کمدهای دیواری را به صورت میزتوالت (میزآرایش) قرار داد و با ساختن صندلی کوچکی از آن برای مصارف روزانه بهره بورد. اگر سلیقه زیادی به خرج دهیم و بخواهیم از فضا حداکثر اسفاده را ببریم میتوانیم تخت خواب را طوری طراحی کنیم که در وسط و زیر آن کلیه موارد غیرضروری جا بشود.

 

کمدهای دیواری

 

اتاق مطالعه

اگر اتاق و فضایی را برای مطالعه دارید و یا قصد دارید کمد و قفسه های اتاق مطالعه در منزل یا محیطی عمومی را طراحی کنید باید دیوار اتاق را تا سقف قفسه های شیک و کوچک و بزرگ کنید. می توانید طوری طراحی کنید که قفسه ها درب شیشه ای داشته باشند تا از ورود گرد وغبار روی کتاب ها جلوگیری کنید. از جنس و چوب کمددیواری یا کتابخانه نیز می توانید برای ساختن صندلی و میزمطالعه استفاده کنید.

 

کمدهای دیواری

کمد برای اتاق اداری

اما اگر شما می خواهید اتاق اداره و محل کار خود را طراحی کنید بهتر است از قفسه هایی ساده و کوچک تر استفاده کنید که جای پرونده ها و دفترها به راحتی در آن بود. کمددیواری اتاق محل کار خود را طوری طراحی کنید که کشوکوچک کلیدخور در آن تعبیه شده باشد که کلیه لوازم محرمانه اداری و شخصی خود را در آن نگهداری کنید. میز محل کار خود را می توانید با پارکت و کمددیواری ست کنید و فضای دلچسب را به اتاق محل کار خود دهید. اما برای این کار میتوانید از چوب و یا حتی کمدفلزی نیز استفاده کنیم. بهترین راه این است که از فضا بهترین استفاده کنید و کمددیواری را در دیوار نصب کنید و از کمدهای قابل انتقال و جدا استفاده نکنید و یا کمتر استفاده کنید.

کمددیواری آشپزخانه

مهمترین قسمت منزل از نگاه خانم ها آشپزخانه و کمد و کابینت آشپزخانه است. اگر کمدها و کابینتها در آشپزخانه قرار نگیرند به راحتی بی¬نظمی همه محیط ما را فراخواهد گرفت. آشپزخانه ها با ترویج سبک اپن شدن آنها و یا کاملا باز درست کردن آنها نمای آن بسیار مورد اهمیت قرارگرفته است. آشپزخانه و نمای آن بیشترین محیطی است که موردتوجه قرار می گیرد و در دید افراد بیشتر اهمیت دارد. در کمدها و کابینت های آشپزخانه باید فضایی را برای قرار گرفتن کلیه لوازم اعم از یخچال، گاز، لباسشویی، ظرفشویی،مایکروویو، تستر و حتی لوازم کوچک خانگی هم چون آسیاب،آبمیوه گیر و چرخ گوشت در نظر داشت. در کمدهای اشپزخانه قسمت بیرونی کاملا به بوفه یا ویترین تعلق می گیرد. در کمدهای پایینی دراورهای برای قرار دادن موارد خوراکی بیشتر مورد استفاده و کمتر مورد استفاده درنظر می¬گیرند. جنس کابینت ها و کمدهای آشپزخانه ام دی اف است و رنگ های آن متناسب به سلیقه خانم ها بسیار زیبا و گسترده شده است. دسته های کمد وکابینت نیز دارای طرح های متفاوت و مختلفی است که میتوان به تناسب ذوق و سلیقه از آنها استفاده کرد.

 

کمدهای دیواری

کمدهای اتاق پذیرایی

در اتاق پذیرایی نیز باید از کمد و وسایل چوبی بعضا استفاده کرد. به جز میز عسلی مبلها را به صورتی طراحی میکنند که علاوه براینکه تخت شود در قسمت تحتانی به راحتی به عنوان کمد از آن استفاده شود. کاربرد دیگر کمددیواری در اتاق نشیمن یا پذیرایی برای بوفه و یا ویترینها است. برخی این بوفه را به صورت کمددیواری در دیوار منزل خود طراحی میکنند. اما برخی کمدی مستقل با نام بوفه خریداری کرده و از آن استفاده میکنند. در قسمتی که به درب ورودی منزل قرار دارد باز به کمددیواری یا متحرک نیازمندیم. برخی کمدی را سراسری در دیوار برای کفشها، قرار دادن چتر، چادرنماز، بارانی و دیگر وسایل درنظر میگیرند و در قسمت زیری آن را قفسه های را برای قرار گرفتن کفشها تعبیه میکنند. درب این کمد مخصوص قرار گرفتن کفشها یا جاکفشی را میتوان آیینه قرار داد.

هم برای ورود و خروج از آن استفاده میکنیم و هم باری نماسازی کمد و محیط میتوان از آن استفاده کرد. جنس این کمدهای دیواری که در ورودی درب قرار میگیرند معمولا چوب است. چوب نمایی زیبا و گرمی را به دکوراسیون منزل شما می دهد.

کمدهای داخل حمام

برای استفاده مفید از فضای حمام و مرتب شدن و نظم بخشیدن به سرویس های بهداشتی بهتر است که از قفسه و کمدهای دیواری در حمام استفاده کرد. در این قفسه ها به راحتی میتوان مواد شوینده، حوله و لباسها را قرار داد. جنس این کمددیواری ها چون در حمام و در معرض آب و رطوبت است می تواند فلز باشد که در اثر تماس با آب خراب نشود.

کمدخوابگاهها

اما در فضاهای عمومی و مشترک چون خوابگاه یا آسایشگاها باید بیشتر از کمددیواری فلزی استفاده کرد. چون ضریب استحکامی آن بیشتر است و هم نقل و انتقالش از اتاقی به اتاق دیگر راحتتر است. اما در این کمدهای دیواری یاد علارغم فضای کم آن ایم موارد را درنظر گرفت. کمددیواری خوابگاه باید فضایی برای قرار گرفتن کتاب، لباس و حتی موارد خوراکی دانشجویان باشد. مواد سازنده کمدهای دیواری خوابگاهها و آسایشگاهها فلز است چراکه هم از استحکام بیشتری برخوردار است، هم اینکه به راحتی میتوان آن را از سالن و اتاقی به سالن و اتاق دیگر انتقال داد.

با توجه به موارد استفاده ای که ذکر کرده ایم نمونه های مدل کمدهای دیواری را در موارد زیر میتوان خلاصه کرد:
1)کمد دیواری که قابلیت مبل، تخت و میزتحریر و میز غذا خوری شدن را دارد
2)کمد دیواری که تمام نیازها را شامل شده و شامل، قسمت آویزانی لباس، چوب رختی، کشو، آیینه، جای‌رختخواب، قفسه کتاب، ویترین یا بوفه و کلیه موارد است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا