بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

ایده‌هایی برای استفاده از کتابخانه در دکوراسیون منزل

ایده‌هایی برای استفاده از کتابخانه در دکوراسیون منزل

برای افراد کتابخوان کتابخانه صرفاً محل «خوانده ‌شدن و چیده ‌شدن کتاب» نیست. محل درک و تجربه‌ عمیق زندگی است. محل برقراری ارتباط با جهان بزرگ‌تری از نویسندگان، مترجمان و اندیشه‌های بشری است. از این رو طراحی و استفاده از کتابخانه در دکوراسیون منزل و اختصاص بهترین و زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین محل خانه به کتابخانه می‌تواند، یکی از اصول مهم در طراحی دکوراسیون و محل قراردادن کتابخانه باشد.

مسئله اما در اختصاص بهترین و زیباترین و بزرگ‌ترین بخش خانه به کتابخانه نیست. زیبایی و توانایی طراحی دقیقا در این است که بتوان از فضاهای کوچک هم در طراحی و جاسازی کتابخانه استفاده کرد.

کتابخانه اما می‌تواند در مدل کلاسیک آن، یعنی طبقه‌بندی­های افقی و عمودی، در همه‌ جای خانه جای گیرد. اما قرار نیست، تنها به طرح‌های کلاسیک اهمیت بدهیم. برخی طرح‌های دیگر می­توانند به شکل مارپیچی، منحنی، کندویی، زاویه ­دار، معلق، نامنظم، قابل‌ حمل و غیرقابل‌ حمل، مینیمال، در جزیره آشپزخانه، زیرپله‌ای، در راهرو و … باشند. به طور کلی بر حسب کاربرد، معماری، موارد استفاده، محل قرارگیری و عوامل این چنینی می‌توان اقدام به استفاده از کتابخانه در دکوراسیون منزل کرد.

 

در برخی از دکوراسیون‌های داخلی حتی می‌توان به محدود نبودن و جدا نبودن فضای کتابخانه از سایر فضاهای خانه هم پرداخت. اختصاص بخشی از اتاق استراحت، اتاق خواب و حتی آشپزخانه به کتابخانه بیانگر این حقیقت است که معماری داخلی، در حال حرکت به سمت بهینه‌سازی فضاهای داخلی و استفاده حداکثری از آن‌ها است.

 

قراردادن کتابخانه در اتاق خواب، یکی از قدیمی‌ترین ایده‌ها برای بهره‌وری حداکثری از آن و کتاب‌خوانی است. بالاخره در اتاق خواب، زمان کافی برای توجه و تمرکز روی کتاب، بیشتر از دیگر بخش‌های خانه وجود دارد.

علاوه بر این، می‌توان کتابخانه را در فضایی قرار داد که بر خلاف اتاق خواب، نورگیر باشد و البته در این حالت مطالعه در ساعات روز هدف عمده‌ طراحان است.

اگر در فضای خانه به اندازه یک کتابخانه ثابت جا ندارید، می‌توانید از استندهای کتاب استفاده کنید. حتی گاهی لازم نیست، هزینه‌های سرسام‌آور و زیادی برای داشتن یک کتابخانه بزرگ و شیک بپردازید. استفاده از چند جعبه میوه و رنگ کردن آن‌ها با کمی چاشنی خلاقیت در طراحی و چینش آن‌ها در محل‌های مختلف خانه می‌تواند همان حسی را بدهد که در مواجهه با کتابخانه‌های بزرگ و ثابت داریم. مزیت بزرگ قوطی‌های میوه در انعطاف‌پذیری، جابه‌جایی آن‌ها و طبقه‌بندی راحت‌تر آن‌ها است. می‌توان موضوعات یکسان را در یک دسته‌بندی جای داد و نزدیک هم چید یا آن‌ها را به صورت پراکنده در محل‌های مختلف خانه، بسته به کاربرد و کارکرد آن‌ها جای داد.

به طور کلی کتابخانه و حضور آن در دکوراسیون خانه کاملاً بستگی به سلایق افراد و ساکنین خانه و تنوع دیدگاه‌های آن‌ها در این امر دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا