بلاگپروژه های شاخص

طراحی و معماری کافی شاپ

از قهوه‌خانه‌های دیروزی تا معماری کافی شاپ ‌های امروزی

وقتی صحبت از طراحی کافی شاپ به میان می‌آید، اغلب فضایی دنج و صمیمی را به خاطر می‌آوریم؛ محلی که آدم‌ها به گرمی مشغول صحبت و بحث با یکدیگر هستند. هم‌چنین ممکن است با شنیدن نام کافی ‌شاپ یاد فهرستی از نوشیدنی‌ها و دسرهایی بیافتید که شاید بیان نام برخی از آن‌ها کمی دشوار باشد؛ خوراکی‌هایی در رنگ‌ها و بوهای رنگارنگ و چشم‌ نواز. این روزها کافی‌ شاپ‌ها بخشی جدا ناپذیر از شهرها شده‌اند. مکانی برای دید و بازدیدهای دوستانه، قرارهای کاری و حتی فرهنگی. معماری کافی شاپ ها گاه به گونه‌ای است که به‌صورت تخصصی به فعالیت ویژه‌ای می‌پردازند، به‌طوری که در میان اهل کتاب، هنر یا سینما شناخته شده‌اند و به مکانی برای ملاقات این اقشار تبدیل شده است. البته ناگفته نماند که ایرانیان از دیرباز با چنین مکان‌هایی نا آشنا نبوده‌اند. اگر در کوچه پس کوچه‌های بافت قدیمی شهر قدم بزنید، قهوه‎‌خانه‌های قدیمی را می‌توانید ببینید. شاید بتوان ادعا کرد که  طراحی کافی‌ شاپ‌ های امروزی در یک روند تدریجی از دگردیسی قهوه‌خانه‌ها حاصل شده‌ است. در این مقاله سعی داریم در مورد موارد زیر صحبت کنیم.

  1. انواع کافی شاپ؛
  2. اصول و نکات مهم در طراحی و معماری کافی شاپ؛
  3. دکوراسیون کافی شاپ؛
  4. اصول نورپردازی در کافی شاپ.

برای آن که با چگونگی طراحی و معماری کافی شاپ‌ بهتر آشنا شویم، در ابتدا لازم است که با انواع کافی‌شاپ آشنا شویم، چرا که هر کافی شاپی بسته به نوع آن، نیاز به طراحی به خصوصی دارد. پس در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید.

معماری کافی شاپ

انواع کافی شاپ

– کافی شاپ فانتزی و تجاری

حتما تاکنون هنگام خرید با این کافی شاپ‌ها برخورد داشته‌اید. این کافی شاپ‌ها اغلب در پاساژها و مراکز خرید نسبتا بزرگ دیده می‌شوند. کافی شاپ‌های فانتزی و تجاری در مکان‌های موقتی ایجاد می‌شوند و از دکورهای موقتی تشکیل شده‌اند. همین‌طور ممکن است که برای این کافی شاپ‌ها فضا یا دکوری پیش‌بینی نشود و صرفا با علائم ساده و امکانات ساده به فعالیت خود بپردازند.

– کافی شاپ سنتی و نیمه تجاری

معماری کافی شاپ‌هایی از این نوع که اغلب در قسمت‌های قدیمی شهر قرار دارند، منطبق بر بافت آن منطقه، فضای تاریخی و کهن خود را حفظ کرده‌اند. توجه کنیم که هر چند این کافی‌ شاپ‌ها از شکل و شمایل قدیمی برخوردارند، اما از نظر تجهیزات و امکانات از کافی شاپ‌های فانتزی و تجاری پیشرفته‌تر هستند.

– طراحی کافی شاپ‌های لوکس و پر زرق و برق

این کافی شاپ‌ها همان‌طور که از نام آن‌ها بر می‌آید از دکوراسیون‌های گران قیمت و خیره کننده تشکیل شده‌اند. هم‌چنین نحوه سرویس‌دهی در این کافی‌ شاپ‌ها با نگاهی کاملا تشریفاتی و با آداب و رسوم خاص خود انجام می‌شود. اگر فکر طراحی و معماری کافی شاپ هایی از این جنس را در ذهن دارید، باید سعی کنید تا به اندازه‌ی کافی فضا و نحوه‌ی سرویس‌دهی خود را برای جلب توجه قشر مرفه آماده کنید.

طراحی کافی‌شاپ لوکس

– کافی شاپ‌های خرده فرهنگی

این کافی شاپ‌ها برای اقشار خاصی از جامعه، مانند هنرمندان و بازیگران، ورزشکاران، شاعران یا نویسندگان طراحی می‌شوند. به عبارتی این کافی شاپ‌ها با محدود کردن سرویس‌دهی خود به قشری خاص، در تلاش برای برند سازی هستند.

کافی شاپ‌های دانشجویی

معماری کافی ‌شاپ‌های دانشجویی از ظاهر ساده‌تری برخوردار است و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای تمامی اقشار جامعه، رهگذران و به ویژه دانشجویان جالب توجه باشند. این کافی شاپ‌ها که اغلب رویکردی مشتری محور به جای مخاطب محور دارند، هزینه‌ی سرویس‌دهی پایین‌تری نیز دارند. طراحی کافی شاپ‌های دانشجویی، ساده و کم هزینه است.

– کافی شاپ‌های خاص یا مولف

این کافی شاپ‌ها با داشتن یک ویژگی شاخص، خود را از سایر کافی شاپ‌ها متمایز می‌کنند. این ویژگی می‎تواند نام و لوگویی خاص و یا شعار تبلیغاتی و فرهنگی ویژه‌ای باشد. این کافی ‌شاپ‌ها که مخاطب محور هستند، از تجملات مرسوم یک کافی ‌شاپ به دور هستند.

اصول و نکات مهم در طراحی و معماری کافی شاپ

امروزه تعداد کافی شاپ‌ها نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. اگر در خیابان‌های شهر خود قدم بزنید بدون شک با کافی شاپ‌های گوناگون، در طرح‌ها و نماهای مختلف مواجه خواهید شد. این در حالی است که در گذشته تعداد کافی شاپ‌ها بسیار کم‌تر از این بود. در طراحی کافی شاپ‌ها نکات ریز و جزئی زیادی وجود دارد که اگر به آن‌ها دقت نکنید ممکن است توسط رقبای خود در این حوزه کنار گذاشته شوید. بنابراین در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید تا شما را با تمامی نکات مهم در معماری کافی شاپ و مواردی که باید در طراحی کافی شاپ در نظر داشته باشید، آشنا کنیم.

اصول طراحی کافی‌شاپ

1– میزان سود آوری و کشش منطقه

به اولین پرسشی که پیش از راه اندازی هر کسب و کاری باید پاسخ دهید، میزان سود آوری و کشش منطقه‌ی مورد نظر برای آن کسب و کار است. بدون شک بزرگترین طیف مخاطب کسب و کار شما، مردم و افرادی هستند که در آن منطقه یا محله زندگی می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که پیش از راه اندازی و معماری کافی شاپ، به فکر یک طرح تجاری جامع در مورد کشش آن منطقه، میزان سود آوری و سایر نکاتی که باید در این حوزه مد نظر داشت، باشید.

2- چه مکانی را برای احداث کافی شاپ خود انتخاب کنیم؟

شاید بتوان گفت از مهم‌ترین مواردی که قبل از طراحی کافی شاپ باید در نظر داشته باشید، انتخاب مکانی مناسب برای احداث و معماری کافی شاپ است. اگر انتظار دارید که کافی شاپ شما در مقابل دیدگان رهگذارن و عابران قرار داشته باشد، باید محلی را انتخاب کنید که در نزدیکی جریان اصلی زندگی روزمره‌ی مردم باشد. نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید آن است که بسیاری از افراد برای رفع خستگی و صرف یک نوشیدنی، بعد از یک روز کاری به کافی شاپ‌ می‌آیند، بنابراین اگر کافی شاپ شما در مکانی دور از دسترس باشد، تعداد مشتریان شما کاهش می‌یابد؛ چرا که افراد کمی وجود دارند که برای رفع خستگی خود بعد از طی یک مسیر طولانی به کافی شاپ شما بیایند.

مکان احداث کافی‌شاپ

3- اندازه‌گیری ابعاد فضای داخلی

پس از آن که مکان مورد نظر خود را برای تاسیس و معماری کافی شاپ انتخاب کردید، در مرحله‌ی بعد باید ابعاد فضای داخلی آن را اندازه گیری کنید. برای انجام این کار می‌توانید از یک مهندس معمار کمک بگیرید. اندازه‌گیری دقیق فضای قابل استفاده، به شما کمک زیادی می‌کند تا طراحی مناسبی برای کافی شاپ خود داشته باشید.

4- طراحی فضای داخلی کافی شاپ

پس از اندازه گیری ابعاد داخلی کافی شاپ و فضاهای قابل استفاده، باید به سراغ یک طراحی مناسب در مورد  چگونگی و نحوه چیدمان اجزای مختلف بروید. در طراحی کافی شاپ قسمت‌های مختلفی وجود دارد، از جمله آشپزخانه، میز کانتر، میز و صندلی و مبلمان. شما باید در دکوراسیون داخلی کافی شاپ به نحوه‌ی چیدمان این اجزا دقت کافی داشته باشید. در نظر داشته باشیم که کافی شاپ‌ها دیگر فضاهایی تنها برای صرف نوشیدنی نیستند، بلکه امروزه کافی شاپ‌ها به مکان‌هایی برای خواندن کتاب، بحث‌های دوستانه، فرهنگی و کاری بدل شده‌اند. بنابراین در طراحی داخلی کافی شاپ باید به این نکته دقت کنیم که فضایی دلپذیر، گرم و صمیمی برای چنین ملاقات‌هایی فراهم کنیم.

5- دیوارهای زاویه‌دار در طراحی کافی شاپ

تمامی ما از کافی شاپ‌ها انتظار ایجاد فضایی دنج، کاربردی و در عین حال راحت و آرامش بخش داریم. طراحی دیوارهای زاویه دار در معماری کافی شاپ که باعث ایجاد کنج‌های تیز و بد شکل می‌شود، حس آرامش را از فضای کافی شاپ خارج کرده و افراد حاضر در کافی شاپ احساس محصور شدن خواهند داشت. هم‌چنین چیدمان مبل‌، میز و صندلی در این نوع فضاها دشوار می‌باشد. بنابراین در صورت چنین طراحی‌هایی با مشکل چیدمان نیز روبه‌رو خواهید بود. ضمن آن که فضای کافی شاپ باید مرتبا تمیز شود، لذا در انجام این کار نیز به مشکل خواهید خورد.

طراحی و معماری کافی شاپ

6- طراحی پنجره به تعداد کافی در معماری کافی شاپ

ورود هوای تازه‌ی صبحگاهی و پرتوهای پر انرژی خورشید و یا دیدن منظره‌ی دلنشین غروب، تنها با در نظر گرفتن پنجره در طراحی فضای داخلی کافی شاپ میسر می‌شود. تمامی عواملی که گفتیم در به یاد داشتن خاطره‌ای خوش از کافی شاپ شما تاثیر گذار است. بنابراین طراحی تعداد کافی پنجره با ابعاد مناسب را فراموش نکنید، چرا که بدون شک مشاهده‌ی منظره‌ای دلنشین و عبور جریان هوای تازه، در کیفیت کافی شاپ شما و اتمسفری که برای مشتریان ایجاد می‌کند، بسیار تاثیر گذار است. بنابراین در طراحی کافی شاپ، پنجره از اجزای اصلی است.

7- در نظر گرفتن فضای ذخیره‌سازی کافی

در طراحی پلان‌ها، فضای ذخیره سازی تنها در صورت وجود فضای اضافی در نظر گرفته می‌شود. در طراحی کافی شاپ‌های کوچک در نظر گرفتن این فضا از اهمیت بالاتری برخوردار است. در صورت در نظر نگرفتن فضای ذخیره سازی کافی در هنگام طراحی پلان کافی شاپ، مشتریان و به‌طور کلی کاربران با بی نظمی و آشفتگی حاصل از عدم وجود فضای کافی مواجه خواهند بود.

فضای ذخیره سازی

8- توجه به اندازه‌ی میز، صندلی و مبلمان در طراحی پلان و معماری کافی شاپ

در هنگام کشیدن پلان و طراحی کافی شاپ بایستی که علاوه بر زیبایی در ساختار، به نحوه‌ی چیدمان میز و صندلی و تعداد آن دقت نمود. لذا با در نظر گرفتن ابعاد و تعداد میز و صندلی، قادر خواهید بود که فضای کافی برای هر حوزه در داخل کافی شاپ را تخمین بزنید و نسبت به خرید و طراحی چیدمان وسایل خود حرفه‌ای‌تر عمل کنید. در غیر این صورت هنگام خرید وسایل مورد نیاز برای تجهیز کافی شاپ و هم‌چنین انتخاب مدل چیدمان به مشکل خواهید خورد و شانس برخورداری از دکوراسیونی متعادل و زیبا را از دست خواهید داد. هم‌چنین در صورت در نظر گرفتن این مهم در طراحی پلان، ممکن است که در انتها ناچارا مجبور به حذف بخش و حوزه‌ای ضروری از کافی شاپ خود شوید.

9- سنجش و توجه کامل به جنبه‌های سایت در طراحی کافی شاپ 

در صورتی که در طراحی پلان کافی شاپ خود به جنبه‌های مختلف سایت بی توجه باشید، سرمایه‌ی خود را از دست خواهید داد، هم‌چنین از پتانسیل زمین و مکان خود به قدر کافی بهره نخواهید برد. بنابراین تجزیه و تحلیل سایت قبل از معماری کافی شاپ و کشیدن پلان مانند شناخت جهت وزش بادهای قالب در آن منطقه، زوایای ورود نور خورشید به فضای داخلی کافی شاپ، شناخت منابعی که موجب آلودگی صدا می‌شوند و… بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بنابراین اگر می‌خواهید فضای کافی شاپ شما در ذهن مشتریان ثبت شود و مجددا در کافی شاپ شما حضور پیدا کنند، توجه به جنبه‌های مختلف سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

10- طراحی سبز

طراحی سبز یا پایدار از جمله بحث‌های داغ جهانی و هم‌چنین از مباحث مورد توجه دوست داران محیط زیست است. با در نظر داشتن این طراحی برای معماری کافی شاپ خود، می‌توانید از هزینه‌های گزافی که صرف روشنایی مصنوعی، سرمایش و یا گرمایش می‌شود، جلوگیری کنید.

طراحی سبز

دکوراسیون کافی شاپ

شاید تاکنون با خود فکر کرده باشید که چه عواملی باعث می‌شود تا مشتریان دوباره به کافی شاپ شما رجوع کنند؟ تنها کیفیت خوب و بالای غذا و پذیرایی نمی‌تواند تضمین کند که شما بتوانید مشتری‌های ثابت و وفاداری در آینده برای خود پیدا کنید. از جمله ظرافت‌هایی که در طراحی کافی شاپ باید به آن دقت کنیم، دکوراسیون کافی شاپ می‌باشد. بسیاری از اوقات به کار گیری یک المان، ایده و خلاقیت باعث می‌شود که فضای کافی شاپ شما در ذهن مشتری ثبت شود و با یاد آوردن آن حسی خوشایند در آن‌ها ایجاد شود. بنابراین برای آن‌که مشتری‌هایی ماندگار برای خود پیدا کنید، ضروری است که به دنبال منحصر به فرد کردن دکوراسیون داخلی کافی شاپ خود باشید. در ادامه‌ی این مقاله با انواع دکوراسیون کافی شاپ آشنا خواهیم شد.

انواع دکوراسیون کافی شاپ

-دکوراسیون صنعتی

این نوع دکوراسیون که با هزینه‌ای کم قابل اجرا می‌باشد، از جمله محبوب‌ترین سبک‌های طراحی کافی شاپ است. این کافی شاپ‌ها که دارای دیوار‌های آجری می‌باشند، برای نمای بیرونی زیباتر و بهتر، دیوارها را با نقش و نگارهای جذاب و چشم نواز رنگ آمیزی می‌کنند. در فضای داخلی نیز از چوب و پالت استفاده می‌شود. هم‌چنین برای نورپردازی در معماری کافی شاپ‌هایی با این نوع دکوراسیون از لامپ‌های صنعتی استفاده می‌شود.

دکوراسیون صنعتی

– دکوراسیون کافی شاپ به سبک وینتج

سبک وینتج مربوط به دکوراسیون‌هایی است که یادآور سبک‌های قدیمی و سنتی می‌باشند. برای تزئین و دکوراسیون کافی شاپ خود به این سبک، می‌توانید از وسایل و اشیاء قدیمی استفاده‌ی زیادی ببرید. هم‌چنین با توجه به دکوراسیونی که برای معماری کافی شاپ خود انتخاب کرده‌اید، می‎‌توانید از نوشیدنی‌های سنتی، شیرینی‌های بومی شهر خود و… استفاده کنید.

– طراحی کافی شاپ‌هایی با دکوراسیون مدرن

وقتی چنین دکوراسیونی برای کافی شاپ خود انتخاب می‌کنید، در انتخاب اشیاء و وسائل آزادی بیشتری دارید. در این سبک معماری کافی شاپ شما می‌توانید با انتخاب صحیح و دقیق مواد و مصالح، و ایجاد تضاد در رنگ آمیزی و چیدمان، به یک طراحی دکور زیبا و جذاب دست پیدا کنید. دقت کنید که در طراحی مدرن دکوراسیون کافی شاپ، مهم‌ترین نکته انتخاب مواد و مصالح است.

طراحی و معماری کافی شاپ

– سبک روستیک، یادآور آزادی و رهایی

سبک روستیک یا روستایی، یاد آور حس طبیعت و جریان زندگی است. به همین خاطر در معماری کافی شاپ‌هایی که به این سبک طراحی می‌شوند، بیشتر از چوب استفاده می‌شود. چوب می‌تواند یادآور طبیعت در ذهن مشتری باشد و حس آزادی و سر زندگی را در او ایجاد کند. هم‌چنین استفاده از چوب در طراحی فضای داخلی کافی شاپ، میزها و صندلی‌ها جلوه‌ی خاصی در کافی شاپ شما ایجاد می‌کند. این سبک طراحی کافی شاپ طرفداران زیادی دارد.

در ادامه با برخی از نکات خلاقانه که با استفاده از آن‌ها در دکوراسیون کافی شاپ خود باعث خلاقیت و جلب نظر مشتریان می‌شوید، آشنا می‌شویم.

-حس اصالت با فرش ایرانی

هرچند که استفاده از فرش به منظور دکوراسیون کافی شاپ چندان رایج نیست، ولی شما می‌توانید با انجام این کار، طراحی منحصر به فردی برای خود داشته باشید. شما می‌توانید از یک فرش با طراحی زیبا که در آن از رنگ‌های گرم و جذاب استفاده شده است، در بهترین نقطه از کافی شاپ خود استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید از تابلو فرش، برای تزئین دیوارهای کافی شاپ خود استفاده کنید. فرش برای ما ایرانیان حس خوشایند خانه و اصالت را یاد آور می‌شود. با در نظر داشتن این نکته در طراحی کافی شاپ، می‌توانید قدمی مثبت جهت ماندگاری تصویری زیبا از کافی شاپ خود در ذهن مشتریان بردارید.

دکوراسیون

– استفاده از بالشتک برای مبل و صندلی‌ها

برای ایجاد حس دلپذیری و راحتی بیشتر بین مشتریان خود، می‌توانید در کنار نشیمن مبل و صندلی از کوسن‌ها و بالشتک‌ها استفاده کنید که باعث راحتی بیشتر مشتری می‌شود. با توجه به این که مشتریان در کافی شاپ فعالیتی ندارند و به صورت نشسته در حال صحبت و مباحثه هستند، لذا با طراحی و تعبیه این بالشتک‌ها باعث می‌شوید که مشتری زمان بیشتری را در داخل کافی شاپ شما بدون آن که خسته شود، بماند.

– استفاده از آویزهای سقفی جذاب برای زیبا سازی فضای داخلی کافی شاپ

از جمله کارهایی که با انجام آن می‌توانید به راحتی باعث خیره شدن نگاه‌ها شوید و تصویری جذاب در ذهن بیننده ایجاد کنید، استفاده از وسایل مورد استفاده در کافی شاپ برای تزئین سقف می‌باشد. با انجام این کار، معماری کافی شاپ شما جذاب‌تر خواهد شد.

– استفاده از عناصر تزئینی زیبا و شاخص در کافی شاپ

شما می‌توانید با استفاده از یک عنصر تزئینی خاص در طراحی کافی شاپ، تصویری به یاد ماندنی در ذهن مشتریان خود ایجاد کنید. شما می‌توانید برای انجام این کار از یک گلدان زیبای قدیمی و ارزشمند، لوستری جذاب و یا یک تابلوی نفیس استفاده کنید. البته باید دقت کنید که شی انتخابی با فضا و دکوراسیون داخلی کافی شاپ شما هماهنگی و انطباق بالایی داشته باشد.

معماری کافی شاپ

– طراحی قفسه‌های کتاب جذاب

شما می‌توانید با طراحی خلاقانه در قفسه‌های کتاب، چشم مشتریان را به سمت آن خیره کنید. قفسه‌ی کتابی که طراحی یا انتخاب می‌کنید، باید منطبق بر فضا و دکوراسیون داخلی کافی شاپ باشد. به عنوان مثال می‌توانید کتابخانه‌ای به شکل یک ماگ بزرگ طراحی کنید.

– طراحی فضایی خلاقانه برای نگهداری ماگ‌ها و فنجان‌ها

با طراحی چنین فضایی علاوه‌بر ایجاد مکانی برای نگه‌داری وسایل خود، می‌توانید ماگ‌ها و فنجان‌هایی که قصد فروش آن‌ها را دارید، در معرض دید مشتریان قرار دهید.

– طراحی منویی منحصر به کافی شاپ خودتان

از جمله عواملی که سبب بر انگیختن حس کنجکاوی در بین مشتریان می‌شود، اسم‌هایی است که در داخل منوی کافی شاپ‌ها به کار می‌رود. به شما پیشنهاد می‌کنیم که از همین الان به دنبال یک نوشیدنی و یا دسری خاص که منحصر به کافی شاپ شما است، باشید. این دسر یا نوشیدنی می‌تواند در حکم اثر انگشت شما باشد، نوشیدنی‌ای که طعم و مزه‌ی آن در انحصار شما است. بنابراین در طراحی کافی شاپ خود از تهیه یک منوی خوشمزه، رنگارنگ و جذاب غافل نشوید.

– در نظر گرفتن فضاهایی دنج در داخل کافی شاپ

در نظر گرفتن چنین فضاهایی در داخل کافی شاپ باعث جذب افراد بسیاری می‌شود. چنین فضاهایی همراه با مبلمان راحتی، برای قرارهای دوستانه گرم و صمیمی بسیار مناسب می‌باشد.

– نوشیدن قهوه پشت پنجره

اگر در کافی شاپ خود پنجره‌هایی دارید که رو به بیرون (خیابان و یا فضایی سر سبز) باز می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم که از این فضا نهایت استفاده را ببرید. نوشیدن قهوه یا چای گرم در پشت پنجره‌ای که رو به منظره‌ای زیبا باز می‌شود، به مشتری حس خوشایند و وصف ناشدنی می‌دهد.

معماری کافی شاپ

اصول نورپردازی در معماری کافی شاپ

از جمله مواردی که مشتریان وقتی وارد کافی شاپ می‌شوند در نظر آن‌ها جلب توجه می‌کند، نور پردازی فضای داخلی کافی شاپ می‌باشد. طبق تحقیقات انجام گرفته در مورد معماری کافی شاپ، از جمله عواملی که بر روی وفاداری و رضایت مشتریان تاثیر زیادی دارد، نحوه نورپردازی کافی شاپ می‌باشد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با اصول نورپردازی در فضای کافی شاپ بیشتر آشنا شوید.

نورپردازی کافی شاپ‌ها به چند حالت مختلف انجام می‌شود، از جمله نورپردازی کلی، تاکیدی، کاربردی و دکوراتیو. برای آن‌ که فضای داخلی کافی شاپ از نورپردازی خوب و مناسبی برخوردار باشد، هرکدام از تکنیک‌های یاد شده می‌تواند به صورت انفرادی و یا ترکیبی استفاده شود. در ادامه به توضیح هر کدام از این روش‌های نورپردازی در طراحی کافی شاپ می‌پردازیم.

– نورپردازی کلی در طراحی کافی شاپ

این نورپردازی که در حقیقت جایگزینی برای نور روز می‌باشد، اصلی‌ترین حالت نورپردازی در معماری کافی شاپ است. به نورپردازی کلی، نورپردازی محیطی نیز می‌گویند. نورپردازی کلی از طریق چراغ‌های سقفی، دیواری، رومیزی و لوسترها قابل اجرا می‌باشد. لازم به ذکر است که این نوع نورپردازی با استفاده از ترکیبی شامل سه نوع نورپردازی دیگر، یعنی تاکیدی، کاربردی و دکوراتیو قابل اجرا می‌باشد.

– نورپردازی کاربردی

نورپردازی کاربردی به معنای تامین نور به میزان کافی برای انجام فعالیت مورد نظر می‌باشد. برای اجرای این نوع نورپردازی در معماری کافی شاپ می‌توانید از چراغ‌های رومیزی، آویزهای سقفی و… استفاده کنید.

– نورپردازی تاکیدی

با استفاده از این نوع نورپردازی در طراحی کافی شاپ می‌توانید فضایی دراماتیک ایجاد کنید. نورپردازی تاکیدی، همان‌طور که از نام آن پیداست، بر حضور عنصر و شیئی ویژه و خاص در دکوراسیون داخلی کافی شاپ تاکید دارد. این شی می‌تواند تابلویی هنری، مجسمه، تابلو فرش و… باشد. نورپردازی تاکیدی باید حتما در کنار نورپردازی کلی، جهت بهبود حس و فضای کافی شاپ استفاده شود. از انواع مهم نورپردازی تاکیدی که در معماری کافی شاپ به کار می‌رود، می‌توان به نورپردازی نقطه‌ای، شناور و خطی اشاره کرد. با استفاده از این نورپردازی‌ها و ایجاد سایه روشن در دکوراسیون، می‌توان نگاه‌ها را به نقطه‌ای خاص معطوف کرد.

– نورپردازی دکوراتیو

در این نوع نورپردازی، ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی منبع انتشار نور، به میزان پرتوهای نوری که از آن متصاعد می‌شود، اهمیت دارد. به عبارتی دیگر نقش این چراغ‌ها در طراحی کافی شاپ از نظر دکوراسیونی و تزئینی به اندازه‌ی نقش اصلی آن‌ها که نورپردازی است، اهمیت دارد.

یک نورپردازی اصولی قادر است که حال و هوای فضا را تغییر داده و محیط را از یکنواختی در بیاورد. بنابراین با آشنایی با تکنیک‌های نورپردازی می‌توان محیط را از یک فضای ساده و کسل کننده به محیطی با معماری زیبا و دلنشین بدل کرد. لذا با در اختیار داشتن دانش نورپردازی می‌توان یک فضای بی روح را به محیطی گرم و صمیمی تبدیل کرد. در ادامه به معرفی چند تکنیک نورپردازی که در طراحی و معماری کافی شاپ ها نیز بسیار استفاده می‌شوند، می‌پردازیم.

– نورپردازی رو به پایین در معماری کافی شاپ

در این نورپردازی مانند آن چه که نور طبیعی خورشید ایجاد می‌کند، نور از بالا روی فضا و عناصر تابیده می‌شود. مانند آن‌چه که توسط یک لوستر یا چراغ‌های آویزان از سقف ایجاد می‌شود. در این سبک نورپردازی، نور به تمام قسمت‌های فضا تابیده می‌شود.

– نورپردازی رو به بالا

با استفاده از این نوع نورپردازی در طراحی کافی شاپ می‌توانید با ایجاد سایه روشن، باعث ایجاد برجستگی دکوراسیون خود شوید. برای فراهم آوردن این نوع نورپردازی، می‌توانید یک منبع نور را پایین و پشت یک مجسمه یا هر شیئی که تمایل به برجسته سازی آن دارید، بگذارید.

معماری کافی شاپ

– دیوارشویی‌ها

در این تکنیک نور بر روی سطوحی مانند دیوار، از بالا به پایین و یا از پایین به بالا منتشر می‌شود. هنگامی‌که نور رو به بالا منتشر می‌شود، موجب افزایش ارتفاع سقف و هنگامی‌که رو به پایین تابیده می‌شود موجب صمیمی و گرم‌تر شدن فضا می‌گردد. این تکنیک نورپردازی در طراحی کافی شاپ موجب کاهش شدت نور و به دنبال آن بازتاب و انعکاس نور می‌شود و حالتی ملایم و صمیمی را القا می‌کند.

– نورپردازی محصور یا گلدانی

برای این تکنیک نورپردازی در طراحی کافی شاپ معمولا از لامپ‌های هالوژن که مصرف پایینی دارند، استفاده می‌شود. با به کار بردن این سبک نورپردازی، فضای سقف کافی شاپ اشغال نشده و می‌توانید به طور کامل از مساحت سقف برای تزئین و دکوراسیون استفاده کنید. این نوع نورپردازی در معماری کافی شاپ علاوه‌ بر آن که موجب کاهش هزینه مصرف برق می‌شود، سبکی مدرن و امروزی نیز می‌باشد.

به عنوان کلام آخر باید بگوییم که طراحی کافی شاپ از نکات ریز و جزئی زیادی برخوردار است. لذا برای آن که معماری کافی شاپ خود را با موفقیت انجام دهید، لازم است که به تمامی نکات ذکر شده در این مقاله دقت کنید. چه بسا نکات جزئی که باعث می‌شود مشتریانی وفادار برای خود داشته باشید. بنابراین برای رضایت هرچه بیشتر مشتریان خود، باید به اصول و نکات ثابت و مهمی در طراحی کافی شاپ نظیر چگونگی نورپردازی، طراحی دکوراسیون و… دقت کافی داشته باشید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا