بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

آشنایی با چراغ‌های دیواری و نورپردازی آن‌ها

چراغ‌های دیواری و نورپردازی

اختصاصی ساختمان آنلاین:  

 نورپردازی یک عنصر تکمیلی

در حال حاضر نقش نور و نوع نورپردازی در فضاهای مختلف و همچنین تاثیر آن بر رنگ‌ها و سبک دکوراسیون بیش از گذشته مورد توجه طراحان دکوراسیون داخلی و خارجی قرار گرفته است. با کمی دقت در محیط اطراف قطعا متوجه این موضوع خواهید شد که امروزه حتی در نمای ساختمان‌ها نیز از این فاکتور مهم استفاده می‌شود. از سوی دیگر در دکوراسیون فضاهای داخلی نیز نمی‌توان فقط به نور طبیعی بسنده کرد چراکه برخی فضاها از نعمت نور طبیعی به صورت چشم‌گیری بی‌بهره مانده‌اند و بر همین اساس باز هم نحوه نورپردازی، ایجاد نور مناسب و همچنین افزایش کیفیت دید در محیط بسیار مهم‌تر می‌شود.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که نورپردازی در دکوراسیون داخلی هر فضایی نقش بسیار چشم‌گیری دارد و برای این منظور از شیوه‌های مختلفی بنا به شرایط فضای موردنظر استفاده می‌شود.

این روزها لامپ‌های روشنایی با طراحی جذاب و مدرن خود علاوه‌بر این‌که نور مناسبی را به محیط ارائه می‌دهند، به عنوان یک عنصر تکمیلی در دکوراسیون داخلی و همچنین المانی تزئینی در منزل به شمار می‌روند و با عملکرد خوب خود میزان کارایی فضا را افزایش می‌دهند.

به عبارت بهتر، چراغ‌های دیواری به عنوان یکی از قسمت‌های اصلی و مهم در نورپردازی و زیبایی فضا محسوب می‌شوند که متاسفانه اغلب اوقات نادیده گرفته می‌شوند. چراغ‌های دیواری به منظور استفاده در قسمت‌های مختلفی طراحی و عرضه می‌شوند؛ برخی از آن‌ها تنها جنبه دکوری دارند و برخی دیگر به منظور روشن کردن فضای کنار تخت یا نور مطالعه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حال حاضر اغلب افراد سعی دارند تا در دکوراسیون منزل خود از ترکیب روشنایی لوستر و چراغ‌های دیواری استفاده کنند. یکی از مزیت‌های استفاده از چراغ‌های دیواری و یا دیوارکوب‌ها، ارائه روشنایی ملایم در خانه است که به خصوص در فضای نشیمن و دکوراسیون پذیرایی موجب ایجاد فضایی دلنشین خواهند شد.

چراغ‌های دیواری و نورپردازی

چراغ های دیواری :

در واقع چراغ‌ دیواری این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید نورپردازی منزل خود را به شکلی کاملا متفاوت پیاده‌سازی کنید. با توجه به بررسی‌های انجام شده، متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که کیفیت نور ارائه شده توسط یک منبع به تنهایی کافی نیست و نتیجه‌ای نامطلوب را ارائه می‌دهد، بنابراین استفاده از نورهای کمکی در قالب چراغ‌های دیواری یا سایر موارد مشابه نتیجه خوبی را به دنبال خواهد داشت.

چراغ دیواری نیز همانند سایر لوازم در سبک‌ها و مدل‌های گوناگونی از مدرن و پیشرفته گرفته تا سبک روستیک و کهنه‌گرا طراحی و به بازار عرضه می‌شوند. علاوه‌بر تنوع موجود در مدل‌های مختلف چراغ دیواری، قیمت آن‌ها نیز به شکلی است که با در اختیار داشتن هر بودجه‌ای به راحتی می‌توان مدلی شیک با کارایی بالا را خریداری کرد.

همان‌طور که می دانید؛ چراغ‌های دیواری موارد مصرف متنوعی دارند؛ به عنوان مثال می‌توان از آن‌ها در مکان‌هایی که فضایی محدودی دارند به منظور قاب گرفتن یک ورودی به عنوان چراغ خواب استفاده کرد. علاوه ‌بر این در محیط‌هایی که فضای کافی برای استفاده از چراغ رومیزی وجود ندارد می‌توان به عنوان نور تکمیلی ملایم از آن‌ها استفاده کرد.

چراغ‌های دیواری و نورپردازی

به عبارت بهتر می‌توان گفت چراغ‌های دیواری در واقع یک روش خلاقانه به منظور خلق نقاط نورانی در الگوی کلی نورپردازی محسوب می‌شوند. همان‌طور که عنوان شد، چراغ‌های دیواری در طرح‌ها و مدل‌های مختلف و متنوعی در بازار به فروش می‌رسند. این چراغ‌ها می‌تواند به صورت سقفی، دیواری و یا بالای آینه مورد استفاده قرار گیرند. چراغ‌های دیوارکوب در دکوراسیون مراکز تجاری، اداری، منازل، هتل‌ها، رستوران‌ها و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شوند.

به جرأت می‌توان گفت چراغ‌های دیواری خوب و با کیفیت یک جایگزین بسیار مناسب برای لامپ‌های قدیمی و پرمصرف محسوب می‌شوند. از آن‌جایی که اغلب از این نوع چراغ‌های دیوارکوب به منظور تامین روشنایی بخشی از یک فضا استفاده می‌شود، بنابراین میزان هماهنگی بین چراغ‌های دیواری و همچنین روشنایی‌های سقفی از اصول اولیه طراحی و دکوراسیون داخلی منازل و محل کار محسوب می‌شود.

اشکال مختلف چراغ‌های دیواری

پیش‌تر اشاره شد که چراغ‌های دیواری یا دیوارکوب در شکل‌های مختلفی طراحی و ارائه می‌شوند و بر همین اساس هر فرد با هر سلیقه‌ای که داشته باشد قطعا می تواند یکی از بهترین‌ها را برای فضای موردنظر خود تهیه نماید. این چراغ‌ها در شکل‌های متنوع مانند دایره‌ای، مربعی و یا مستطیل شکل ساخته می‌شوند.

جالب است بدانید سیستم اجرای لامپ‌های دیواری متنوع و قابل انتخاب است؛ برخی از آن‌ها با باطری و برخی دیگر با یک دو شاخه برق کار می‌کنند.

جنس چراغ‌های دیواری

جنس این نوع چراغ‌ها اغلب از شیشه نشکن و ترکیبی از چوب و فلز است. بنابراین با توجه به انواع موجود اگر به منظور نورپردازی از این چراغ‌ها استفاده می‌کنید، باید قسمتی از منزل و یا محل موردنظر خود را نیز در نظر داشته باشید و با توجه به شرایط محیط، میزان نور را تعیین نمایید.

تغییر و پیشرفت تکنولوژی موجب شده است که لامپ‌های قدیمی و پرمصرف جای خود را به لامپ‌های ال‌ای‌دی جدید و کم‌مصرف بدهند و از این ‌رو استفاده از این محصولات کمک بزرگی به اقتصاد خانواده و در کنار آن صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد کرد.

چراغ‌های دیواری و نورپردازی

از این ‌رو در زمان انتخاب و خرید چراغ دیواری باید مواردی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در زمان انتخاب باید به طرح و رنگ دیوار و همچنین اشیاء پیرامون خود و حتی دکور محیطی که قرار است این چراغ بر روی ان نصب شود توجه داشته باشید. برای خرید عجله نکنید؛ ابتدا تمامی جوانب را بررسی کنید و در نهایت متناسب با آن‌ها چراغ دیواری دلخواه خود را خریداری نمایید.

انواع چراغ دیواری

چراغ دیوار به صورت کلی در انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • چراغ دیواری شاخه‌دار
  • چراغ دیواری بدون شاخه
  • چراغ دیواری تخت یا چراغ‌های دیوارکوب
  • چراغ‌های سنسوردار یا بدون سنسور

چراغ‌های دیواری شاخه‌دار

چراغ‌های شاخه‌دار در واقع یک نوع سنتی از چراغ‌های دیواری محسوب می‌شوند و با طرح‌های نوستالژیک و خاص خود در گذشته کاربردهای فراوانی داشته‌اند.

چراغ‌های تخت یا دیوارکوب‌ها

چراغ‌های تخت در واقع نوع مدرنی از چراغ‌های دیواری هستند که در زمان نصب به صورت کامل به دیوار چسبانده می‌شوند و هیچ‌گونه شاخه یا اتصال اضافی ندارند. این نوع چراغ‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارند.

چراغ‌های سنسوردار یا بدون سنسور

چراغ‌های دیواری و نورپردازی

علاوه‌بر موارد گفته شده، چراغ‌های دیواری به دو گروه سنسوردار و یا بدون سنسور نیز تقسیم‌بندی می‌شوند. چراغ دیواری سنسوردار هیچ‌گونه کلیدی برای خاموش و روشن کردن ندارد و تنها با حرکت فرد روشن و خاموش می‌شود و به خاطر بهره‌مندی از چنین قابلیتی به منظور نصب در راه‌پله‌ها و راهروها گزینه بسیار مناسبی هستند. همچنین نوع بدون سنسور نیز همان‌طور که از نام آن مشخص است در ساخت آن هیچ‌گونه سنسوری به کار نرفته است و برای استفاده از آن به کلید نیاز خواهید داشت.

به منظور استفاده از چراغ دیواری در فضای پذیرایی منزل‌تان، توجه ویژه به طراحی جالب و خلاقانه بسیار اهمیت دارد تا از این طریق بتوانید محصولی را انتخاب نمایید که به خوبی بتواند در دکوراسیون منزل خودنمایی کند. علاوه‌بر این، یکی از نکات مهمی که در چراغ‌های دیواری باید به آن‌ها توجه کرد جهت نوری یا زاویه تابشی  است که آن‌ها منتشر می‌کنند. این گزینه باید کاملا مناسب با طراحی داخلی انتخاب شود.

انواع زاویه تابش نور در چراغ‌های دیواری

همان‌طور که اشاره شد، توجه به زاویه تابش نور در چراغ‌های دیواری اهمیت ویژه‌ای دارد. زاویه تابش در این نوع چراغ‌ها به چهار گروه کلی تقسیم‌بندی می‌شود که عبارتند از:

  • چراغ دیواری با زاویه تابش افشان به سمت بالا
  • چراغ دیواری با زاویه تابش به سمت بالا و پایین
  • چراغ دیواری با زاویه تابش مستقیم و رو به پایین
  • چراغ دیواری با زاویه تابش مستقیم و نور متمرکز به سمت بالا

چراغ دیواری با زاویه تابش افشان به سمت بالا

این چراغ دیواری برای استفاده در مواقعی مناسب است که کاربر قصد داشته باشد قسمتی از سقف را با نوری عاری از هرگونه سایه ‌روشن نماید.

چراغ دیواری با زاویه تابش به سمت بالا و پایین

چراغ‌های دیواری و نورپردازی

از این نوع چراغ دیواری اغلب به منظور ارائه جلوه بیشتر به دیوارهای که طراحی ساده‌ای دارند و یا هیچ‌گونه بافتی در آن‌ها وجود ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چراغ دیواری با زاویه تابش مستقیم و روبه پایین

این نوع چراغ دیواری اغلب به منظور جلوه دادن به یک اثر هنری و یا بافت دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این، یکی دیگر از مکان‌هایی که می‌توان از این نوع چراغ‌ها استفاده کرد، نصب آن‌ها در بالای تخت و یا میز تحریر است که در این‌صورت می‌توانید از نور مناسبی که به شما ارائه می‌دهد لذت ببرید.

چراغ دیواری با زاویه تابش مستقیم و نور متمرکز به سمت بالا

این نوع چراغ دیواری نیز به منظور برجسته‌سازی یک اثر هنری یا بافت دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتخاب طرح و شکل مناسب چراغ‌های دیواری

چراغ‌های دیواری و نورپردازی

گاهی اوقات تنها انتظار ما از یک چراغ دیواری روشن کردن بخشی از فضا است و گاهی نیز به عنوان یک عنصر دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین بهتر است با در نظر گرفتن نوع نیاز خود مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمایید.

به عبارت بهتر، طرح یا مدلی که برای چراغ دیواری انتخاب می‌شود باید با دکوراسیون منزل نیز هماهنگی لازم را داشته باشد. در اغلب اوقات، سازندگان انواع لوستر نمونه مشابه محصول را با طرح و نقش همان لوستر برای استفاده به منظور چراغ دیواری تولید می‌کنند. اما در شرایطی که برای لوستر موردنظر شما دیوارکوب مبتنی بر همان طرح لوستر ارائه نشده بود اصلا جای نگرانی نیست چراکه شما می‌توانید از چراغ‌های دیواری گچی برای استفاده در دکوراسیون منزل خود کمک بگیرید.

یکی از مزایای جالب این نوع چراغ‌های دیواری این است که امکان رنگ‌آمیزی آن‌ها وجود دارد، بنابراین شما می‌توانید بر اساس رنگ دیوارها، آن‌ها را رنگ‌آمیزی کرده و از این طریق یک هماهنگی با دکوراسیون داخلی ایجاد نمایید.

استفاده از چراغ‌های دیواری در قالب عنصر دکوراتیو

همان‌طور که می‌دانید، چراغ‌های دکوراتیو از جمله ابزاری هستند که به منظور نورپردازی و همچنین زیباسازی فضا از آن‌ها استفاده می‌شود. می‌توان گفت این نوع چراغ، که از آن‌ها به عنوان چراغ تزئینی نیز یاد می‌شود، نسل جدیدی از چراغ‌ها هستند که در فضاهای مختلف به منظور تامین روشنایی و ارائه جلوه‌ای بیشتر و جذاب‌تر به فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چراغ‌های دیواری و نورپردازی

استفاده از چراغ‌های دکوراتیو در قالب دیواری و یا سقفی دارای مزیت‌های زیادی است؛ به عنوان مثال این چراغ‌ها کمک زیادی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌کنند و علاوه‌بر این از آن‌جایی که در اکثر این چراغ‌ها از لامپ‌های ال‌ای‌دی استفاده شده است که دارای تنوع رنگ بالایی هستند بنابراین در نورپردازی منازل و محیط‌های مختلف می‌توان به راحتی از آن‌ها به منظور نورپردازی بهتر استفاده کرد.

این چراغ‌ها با طراحی در اشکال مختلف هندسی همچنین می‌توانند  جلوه‌ ویژه‌ای به فضای بدهند.

استفاده از چراغ‌های دیواری چه مزیت‌هایی دارد؟

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، چراغ‌های دیوارکوب یا دیواری علاوه‌بر زیبایی که دکوراسیون داخلی ارائه می‌دهند مزایای دیگری نیز دارند. به عنوان مثال این نوع چراغ‌ها روشی مقرون‌به‌صرفه به منظور نورپردازی محسوب می‌شوند و از این‌رو می‌توان از آن‌ها برای نورپردازی هدفمند و کاربردی در فضاهای مختلف استفاده کرد. علاوه‌ بر این از آن‌جایی که امکان نصب لامپ‌های کم‌مصرف در آن‌ها وجود دارد بنابراین می‌توان در مصرف انرژی نیز به صورت چشم‌گیری صرفه‌جویی کرد.

چند نکته کاربردی برای استفاده بهتر از چراغ‌های دیواری

چراغ‌های دیواری که دارای نور بالا و پایین هستند به منظور استفاده در نورپردازی اتاق مهمان و اتاق کار انتخاب مناسبی هستند. علاوه‌بر این شما می‌توانید در صورت استفاده از این نوع چراغ دیواری در محل کار از یک چراغ رومیزی نیز کمک بگیرید. در منازلی که دارای سقف بلند هستند به منظور کاهش ارتفاع سقف می‌توان از چراغ‌های دیواری دارد نور بالا و پایین استفاده کرد.

چراغ‌های دیواری و نورپردازی

از آن‌جایی که چراغ‌های دیواری نیم‌دایره‌ با پرتو تابش باز نور خوبی را برای طی کردن مسیر ارائه می دهند بنابراین اغلب به منظور استفاده در مسیر راه‌پله‌ها مناسب هستند. در نهایت اگر قصد کادربندی دیوار یک فضا را دارید که بتوان از این طریق یک تابلو یا اثر هنری را به نمایش بگذارید؛ استفاده از دو دیوارکوب در اطراف تابلو در دو طرف دیوار که دارای طرح و شکل یکسان هستند، گزینه مناسبی خواهد بود.

چراغ‌های دیواری و نورپردازی

ظریف‌کاری‌هایی که برای چراغ‌های دیواری باید به آن‌ها توجه کنید

در چراغ‌های دیواری نورپایین، استفاده از نور پخش‌کن به منظور جلوگیری از دیده شدن لامپ الزامی است. همچنین در فضاهایی که دارای سقفی کوتاه هستند نباید از چراغ‌های دیواری نوربالا استفاده کرد. اگر قصد دارید یک نورپردازی زیبا و ایده‌آل داشته باشید، بهتر است قسمتی از فضای مناسب موجود در بالا و پایین چراغ‌های دیواری را خالی بگذارید و در نهایت به این نکته نیز توجه داشته باشید که استفاده از نورهای سرد برای نورپردازی در فضاهای مسکونی مناسب نیست بنابراین بهتر است از ان‌ها چشم‌پوشی کنید.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

بررسی انواع نورپردازی در ساختمان

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا