بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری ساختمان اداری الوند

معمار:

خواهران حریری

موقعیت:

تهران

دسته بندی:

مجتمع تجاری

سال پروژه:

 

نگاهی بر هنرنمایی خواهران حریری در معماری ساختمان اداری الوند

اختصاصی ساختمان آنلاین: ساختمان اداری الوند یک مجتمع اداری تجاری در نزدیکی میدان آرژانتین است که کانسپت معماری آن برعهده‌ی خواهران حریری بوده است.

دفتر معماری خواهران حریری سال ۱۹۸۶ در نیویورک آمریکا بنا شده است که توسط گیسو و مژگان حریری، معماران ایرانی تبار مقیم آمریکا اداره می‌شود. یکی از پروژه‌هایی که توسط این شرکت انجام شده، ساختمان اداری تجاری الوند در منطقه‌ای متراکم و فشرده‌ی شهری از تهران است. در طراحی و معماری ساختمان اداری الوند از نمادهایی استفاده شده است که نه تنها باعث طراحی ظاهری خاص و منحصر بفرد آن می‌شود، بلکه مفاهیم ویژه‌ای را نیز منتقل می‌کند.

در نگاه اول، نمای ظاهری این ساختمان ۱۲ طبقه، دارای یک نمای دو پوسته است که پوسته‌ی داخلی بیشتر از جنس سنگ و شیشه تشکیل شده است و پوسته‌ی بیرونی شامل لایه‌ای مشبک از ورق های کامپوزیت است. این ورق‌ های کامپوزیت به شکل هنرمندانه‌ای برش خورده و خم شده است.

اما مفهوم کلی به کار رفته در معماری ساختمان اداری الوند، در واقع مفهومی به نام ماندالا است. ماندالا در اصل نمادی به معنای جهان هستی که از دین هندوها و آیین بوداییان الهام گرفته شده است. ماندالا در ادیان هندو و بودا شامل اشکال هندسی به ویژه دایره است که بر روی انسان‌ شناسی و شناخت خود تاکید دارد. اشکال متقارن ماندالا ناخودآگاه مرکز نگاه شما را به سمت مرکز دایره می‌برد.

به گزارش ساختمان آنلاین: ماندالا در فارسی و عربی به صورت مَندَل به کار می‌رود و در معماری فرهنگی اسلامی و مسیحی شاهد استفاده و کاربرد مندل هستیم. اما این کانسپت به شکل ماهرانه‌ای در پوسته‌ی دوم ساختمان اداری الوند به کار گرفته شده است. اما مندل در فرهنگ ایرانی نمادی از بهشت است.

طرح پلان ساختمان اداری تجاری الوند که حدود دو سال پیش ساخته شده است، در واقع یک نمای مستطیلی‌ شکل و چهار ضلعی است که برای ورود به آن از دو بخش کناری و از پشت ساختمان می‌توان استفاده کرد. یکی از ویژگی‌های جذاب ساختمان اداری الوند، سیستم نورپردازی آن است که زیبایی خاصی در شب دارد.

در واقع سبک معماری ساختمان اداری الوند را باید نقطه‌ی عطف و نقطه‌ی تلاقی سنت و مدرنیته بدانیم که به زیبایی هر چه تمام‌تر خودنمایی می‌کند.

4.6/5 - (23 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا