بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری کاخ ورسای فرانسه

جلوه شکوه معماری در کاخ ورسای فرانسه

اختصاصی ساختمان آنلاین: کاخ ورسای فرانسه محل اصلی زندگی پادشاهان فرانسه از سال ۱۶۸۲ تا زمان آغاز انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ بوده است. این کاخ در بخش یولینز در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب غربی مرکز پاریس واقع شده است. کاخ ورسای در حال حاضر یکی از بناهای تاریخی فرانسه به شمار می‌رود و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت اثر شده است. کاخ ورسای یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین قصر‌های جهان است و یکی از برترین نمونه‌های معماری فرانسه در قرن هجدهم نیز محسوب می‌شود.

کاخ ورسای دارای حدود ۲،۱۴۳ پنجره، ۱،۲۵۲ شومینه و ۶۷ راه پله است. در انقلاب فرانسه، تمام وسایل کاخ ورسای به لوور انتقال داده شد تا آسیب نبیند. لویی چهاردهم کسی بود که کاخ ورسای را توسعه داد و تبدیل به مرکز اصلی حکومت در آن دوره شد. مرحله اول توسعه کاخ ورسای ۱۷ سال طول کشید و سه جناح جدید به آن اضافه شد. در ادامه دو جناح دیگر، اصطبل‌ها، پتی تریانو و کلیسا و سالن اپرا نیز به این مجموعه اضافه شد.

کاخ ورسای اهمیت زیادی در تاریخ فرانسه دارد و سمبل قدرت مطلق پادشاهی فرانسه است. کاخ ورسای مرکز سیاسی فرانسه در دوران سلطنت لویی چهاردهم بود و دفاتر دولتی زیادی در آن وجود داشتند. کاخ ورسای تا آن موقع با عنوان «گهواره آزادی» شناخته می‌شد. خانواده سلطنتی در کاخ ورسای سکونت داشتند تا اینکه مجبور شدند به خاطر حمله به کاخ در اکتبر ۱۷۸۹ به پاریس بازگرداند.

معرفی و بررسی معماری کاخ ورسای فرانسه

تالار آینه

تالار آینه یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های کاخ ورسای است. تالار آینه ۷۳ متر طول دارد و از ۱۷ پنجره طاقدار تشکیل یافته است که هر پنجره با ۲۱ آینه زینت داده شده است. بدین ترتیب این راهرو بازتابنده در مجموع دارای ۳۵۷ آینه است. از نظر تاریخی نیز معاهده ورسای در سال ۱۹۱۹ برای پایان دادن به جنگ جهانی اول در این تالار امضا شد.

آپارتمان بزرگ

آپارتمان بزرگ شاه لویی چهاردهم با عنوان آپارتمان سیاره نیز شناخته می‌شود. دلیل این نام‌گذاری وجود نقاشی یک سیاره در هر یک از هفت سالن داخل آپارتمان است. اگر می‌خواهید از این کاخ بازدید کنید، یادتان نروید که حتماً بالا را نگاه کنید؛ یکی از جالب توجه‌ترین چیزها درباره این اتاق سقف آن است. خودتان باید بروید و ببینید!

باغ ورسای

باغ کاخ ورسای بزرگ‌ترین در نوع خود در اروپا است و طراحی آن توسط آندره لونتر در قرن هفدهم و با الگوی هندسی بوته‌ها، گل‌ها و درخت‌ها انجام شده است. باغ‌ها در قسمت جنوبی کاخ واقع شده‌اند و منظره بسیار زیبایی را به وجود می‌آورند. در باغ ورسای آبنماها زیبایی نیز طراحی شده‌اند که عظمت و زیبایی باغ را دو چندان می‌کند. آبنماهای آپلو و لاتونا جزو زیباترین‌ها در جهان هستند.

اپرای سلطنتی ورسای

اپرای سلطنتی ورسای در جناح شمالی کاخ ورسای واقع شده است. اپرای سلطنتی عمدتاً از چوب ساخته شده است و گنجایش تا ۱۲۰۰ نفر تماشاگر را دارد. در اپرای ورسای اجراهای مختلفی مانند رقص باله، قطعات ارکستر و تئاتر کلاسیک به نمایش گذاشته می‌شود. وجود لوسترهای باشکوه و رقص سنتی فضای شگفت‌انگیزی را در سالن اپرای سلطنتی ورسای ایجاد می‌کند.

معرفی و بررسی معماری کاخ ورسای فرانسه

کلیسای جامع ورسای

به گزارش ساختمان آنلاین: کلیسای جامع ورسای یک بنای یادبود ملی در فرانسه است. اولین سنگ بنای کلیسای جامع ورسای توسط لویی پانزدهم در قرن ۱۸ گذاشته شده است و در سال ۱۸۴۳ تحت عنوان کلیسای جامع نام گرفت. در حال حاضر، کلیسای جامع ورسای به عنوان محل اسقف ورسای شناخته می‌شود. این کلیسا سبک باروک را به نمایش می‌گذارد و منزلگاه تعدادی از نقاشی‌های آن دوره است.

بازارهای ورسای

کاخ ورسای نقش مهمی در بازارهای شلوغ و غرفه‌های خیابانی نیز ایفا می‌کند. بازار باستانی ورسای، که در قرن هفدهم به وجود آمد، تبدیل به یک بخش اصلی از زندگی روزمره مردم این ناحیه شد تا اینکه در سال ۱۸۴۱ یک بازار سرپوشیده جایگزین آن شد. یکی از بخش‌های اصلی بازار ورسای بازار نوتردام است که طیف وسیعی از غذاهای فرانسوی در آن یافت می‌شود. به علاوه، بازار Jussieu Montreuil بهترین محل برای خرید محصولات ارگانیک در این شهر است.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

کاخ برایتون در انگلیس

 

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا