بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

راهنمای طراحی دکوراسیون برای بالکن و تراس

راهنمای طراحی دکوراسیون برای بالکن و تراس

 

امروزه با ترویج آپارتمان ­نشینی و نداشتن حیاط و بهارخواب استفاده بهینه از فضای بالکن بهترین راه ایجاد تنوع است. لازمه این کار ایجاد یک فضا و دکوراسیون زیبا در بالکن است. برای تزیین و نمای بالکن می­توانیم از ابزار و وسایل عمده­ای استفاده کنیم. اگر هنوز بالکن منزل را نساخته ­اید و تنها به دنبال طراحی بالکن هستید باید به چند نکته توجه فرمایید:

بالکن شما دارای فضا و مساحت کافی باشد. از نمای سنگ ­کاری یا به فرض مثال سنگ­ کاری رومی و کف گرانیت استفاده کنید. سایه­­ بان فراموش نشود. ضمنا کشیدن گاز و آب (جهت شست­و­شوی بالکن)  یکی از مهم­ترین مواردی است که باید فراموش نشود. در فواصل زمانی بعدی به توضیح کامل و جامع این موارد خواهیم پرداخت.

استفاده از یک نرده­ی زیبا و محکم که در آن فضایی برای قرار گرفتن گلدان­های زیبا و کوچک درنظر گرفته باشیم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت. استفاده از چراغ­های زیبا و کوچک و یا حتی رنگی می­تواند فضای گرمی در بالکن ایجاد کند. یک سایه­ بان زیبا هم مشکل باراندگی و تابش نور مستقیم را حل می­کند و هم نمایی زیبا را فراهم می­آورد.

 

به صورت موردی به ابزاری که جهت دکوراسیون بالکن مورد استفاده قرار می­گیرد اشاره می­کنیم و سپس باتوجه به کاربری­های که برایمان بالکن دارد یکسری ایده­ها را ارائه می­کنیم:

گل و گلدان زیبا و زینتی: اولین و بهترین روش برای تزیین هرفضای استفاده کردن از گل و گلدان­های زیبا و زینتی است. استفاده از گلدان­های کوچک و قرار دادن  چندین عدد از آنها در اطراف و لبه بالکن می­تواند نمایی زیبا وفانتزی ایجاد کند. از گل و گلدان­ های متوسط نیز در لبه نرده بالکن به صورت سنتی می­توانیم استفاده کنیم. استفاده از گل پیچک برای آراییدن بالکن کاراریی بسیاری دارد. گل پیچک با پیچیدن به دور نرده و دیوار بالکن می­تواند نمایی رویایی را ایجاد کند. اما استفاده از درختچه­ مو یا همان تاک می­تواند بسیار زیبای آفرین باشد و حتی از سایه آن نیز بهره برد. بنابراین استفاده از گل و گیاه زینتی هم در روحیه، هم در فضاسازی و دکوراسیون بالکن نقش بسزایی دارد.

در مواردی برخی خانم­ های با سلیقه در گوشه­ای از بالکن سبزی­کاری نیز می­کنند. هم از عطر و بوی آن بهره می­برند و هم از تولید سبزی استفاده و تغذیه می ­کنند.

حتما برای شما سوال پیش می­آید که بدون داشتن باغچه چطور درختچه بکارید!

شاید شنیده باشید که در برخی کشورها از سقف منازل و یا همان پشت بام برای سبزی­ کاری و پرورش قارچ و یا حتی برای پرورش گیاهان گلخانه­ های استفاده می­کنند. استفاده از این ایده بسیار برای تزیین بالکن راه گشا است. اگر به مغازه­ی گل و گلدان فروشی سر بزنیم به راحتی انواع گلدان ها را می­ یابیم که هم به صورت عمودی هستند و مساحت کمی را اشغال می­کند و برای بالکن ­های کوچک مورد استفاده قرار می­گیرد. از این گلدان­ها می­تواند  برای کاشت درختچه  در بالکن استفاده کرد. از گلدان­ های افقی ­تر که دارای طول بیشتری است می­توان برای کاشت سبزی در بالکن استفاده کرد. از گلدان­ های کوچک برای کاشت کاکتوس­ های کوچک و فانتزی می­توان بهره برد و در پشت پنجره بالکن قرار دارد. و از گلدان­ های متوسط برای لبه نرده و کنج بالکن استفاده کرد. این بستگی به ضاعقه و سلیقه شخصی شما دارد که کدام مورد را بپسندید. لازم نیست نمایی روبروی بالکن شما به سوی دریا، دشت، کوه و یا یک باغ زیبا باشد، شما با استفاده از یک گل پیچک می­توانید بهترین فضای سبز و دکوراسیون را به بالکن خود بیاورید.

گاز: در ساخت بالکن­های قدیمی و سنتی همیشه تدابیری برای طبخ غذا و ایجاد فضایی برای سرو عصرانه در بالکن و نوشیدن چای عصرانه اندیشیده­اند. اگر بالکن را مجهز به گاز کرده باشیم به راحتی با قرار دادن یک گاز کوچک و سماور طلایی سنتی می­توان محیطی برای دم­کردن یک چای خوش عطر فراهم کرد. حتی در برخی موارد غذا را در بالکن طبخ می­کنند. هم از آلوده و چرب شدن منزل و وسایل منزل خودداری شده وهم نمایی زیبا و دلنشین را در بالکن ایجاد می­کند، و بهترین محیط برای اوقات فراغت  و ایجاد تنوع حاصل می­کند. استفاده از یک سماور قدیمی در کنج بالکن هم فضا را سنتی می­کند و هم می­توان همان جا چای را دم کرد.

برچسب: اگر بالکن شما قدیمی ساز است و از نمایی سنگ و رومی در آن خبری نیست از برچسب­ها و گل­های زیبای تزیینی برای چسباندن به دیوارهای بالکن استفاده کنید.

قالیچه: انداختن یک قالیچه زیبا در کنج بالکن و یا در کنار سماورقدیمی در بالکن و یا استفاده از پشتی­های قدیمی برای نشستن و پشت زدن بهترین مکان و خاطره انگیزترین لحظه را برای ما ایجاد می­کند. استفاده از کوسن­ های زیبا و فانتزی هم دکور بالکن را زیبا و سنتی می­کند و هم نشستن و چای نوشیدن در بالکن را برای ما دلچسب می­کند.

البته اگر گاز در بالکن ندارید از سماوربرقی می­توانید استفاده کنید.

نکته…

«یادتان باشد تنها نوشیدن چای در فضای باز بالکن معیار نیست، مهم این است با دم کردن چای در بالکن و قرار دادن سماور سنتی طلایی رنگ در کنج بالکن به دکوراسیون سنتی و دلچسب بالکن خود افزویده­ایم».

اگر به دنبال ایجاد فضای فانتزی­تر و یا مدرن­تر هستید به موارد زیر توجه فرماییید:

صندلی: استفاده از یک صندلی راحتی یا دوصندلی کوچک به همراه یک میز عسلی کوچک هم فضای را در بالکن فراهم می­سازد که بتوان دو لیوان چای را در بالکن با دوستان نوشید هم این صندلی­ها کوچک و زیبا به دکوراسیون بالکن و دلچسب شدن بالکن بسیار کمک می­کند.

بلبل: گرچه به حصارکشیدن پرندگان توصیه نمی­شود اما اگر به هردلیل پرنده­ی خانگی دارید با قرار دادن قفسه بلبل و یا قناری در کنج بالای بالکن می­توانید درکنار نوشیدن چایی از صدای زیبای بلبل استفاده کنید و به نما و دکوراسیون بالکن خود بیفزایید.

 

 

اما در قسمت دیگر به تقسیم­ بندی انواع مدل دکوراسیون بالکن خواهیم پرداخت. اینکه به دنبال ایجاد چه فضایی هستید و سلیقه شما چه دکوراسیونی را می­ پسندد بسیار مهم است. چند ایده را بیان می­کنیم و یا به بررسی چند نوع سلیقه می­پردازیم:

اگر خانواده شما در گروه سنی میان­ سال قرار دارند و تعلق خاطر به مدل سنتی دارید. بهترین نوع دکوراسیون بالکن استفاده از همان فضای سبز و آرام برای طبخ غذا و دم کردن چایی است.

 

اما اگر به دنبال فضای برای مطالعه هستید فضا و رنگی که برای دکوراسیون بالکن لازم است باید ملایم و آرام باشد. گذاشتن یک قفسه کوچک در کنار بالکن و قرار دادن کتب مهم که همان حافظ، شاهنامه و ..است می­تواند ضمن ایجاد فضای مستعد برای مطالعه دکوراسیون جدید و زیبایی را در بالکن فراهم کند. در کنار قفسه صندلی و میزی کوچک برای مطالعه می­تواند هم زیبا باشد و هم مطالعه را سهولت بخشد.

اگر به استراحت در فضای باز عادت دارید و لذت می­برید با گذاشتن یک تخت کوچک و یا مبل راحتی در کنج بالکن یک استراحتگاه دلچسب را فراهم آورید. استفاده از یک تخت کوچک و زیبا و یا حتی پشه ­بند می­تواند به نمای بالکن کمک کند.

اگر خانم­ های عزیز به دنبال آن هستند که از بالکن تنها برای طبخ غذاهای چرب استفاده کنند باید پیشنهاد کنم که برای خشک کردن میوه و مواد غذایی می­توانید از بالکن استفاده کنید. آویزان کردن حتی فلفل و قوره و مواد غذایی به دیوار بالکن در کنار قالیجه و سماور می­تواند فضایی متفاوت و دلچسب ایجاد کند.

آخرین ایده برای افرادی است که به دنبال بهترین نما هستند و دارای فضای مناسبی در بالکن هستند. ایده­ای صنعتی و سنتی است که به توضیح آن خواهیم پرداخت.

اگر دارای فضا و مساحت کافی هستید می­توانید فضای بالکن را به دو قسمت تقسیم کنید و در یک قسمت از قالیچه، گلیم، کوسن و سماور استفاده کنید برای نشستن و نوشیدن چای در کنار خانواده و در طرف دیگر می­توان از دو صندلی و میزعسلی کوچک برای مطالعه و دیدن مناظر و یا آسمان استفاده کرد.

اگر علاقه­ مند به رصد ستارگان و علم نجوم هستید با گذاشتن تلسکوپ در کنج بالکن و کنار صندلی می­توانید فضا و دکوراسیونی مدرن در عین حال سنتی و دلچسب ایجاد کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا