بلاگتاسیسات مکانیکی

کندانسور یونیت

کندانسور یونیت یکی از بخش‌های مهم سیستم تهویه هوا و سیستم سردخانه می‌باشد که عموما در قسمت بیرونی تجهیزات نصب شده است. این جزء مهم سیستم تبرید در ارتباط با سایر قطعات و ابزارها در یک دما و فشار خاص و مشخص کار می‌کند.

آشنایی با سیستم کلی تهویه هوا به شما این امکان را می‌دهد تا عملکرد کلی سیکل تبرید  و تهویه هوا را بدانید و سپس می‌توانید عملکرد کندانسور یونیت را در این واحدها تشخیص دهید. کندانسور یونیت چیست؟ مزایای وجود آن در سیستم تهویه هوا چیست؟ و چه نوع کندانسورهایی عموما در سیستم‌های سردخانه‌ای و تهویه‌ای کاربرد دارند؟ در این مقاله به سوالاتی از این دست جواب خواهیم داد.

کندانسور یونیت چیست؟

بیایید از اول شروع کنیم. واحد کندانسور یکی از بخش‌های سیستم تهویه هوا است و معمولا بیرون از سیستم و در تماس با محیط نصب می‌‌شود. احتمالا اگر نگاهی به سیستم تهویه بیندازید می‌توانید کندانسور یونیت را با شکل مستطیلی و فن‌هایی که در نزدیکی آن وجود دارد شناسایی کنید. کندانسور یک مبدل گرمایی است و حالت‌های کویلی آن نیز موجود می‌باشد.

انواع کندانسور یونیت

کار واحد کندانسور یونیت تقطیر مبرد از بخار به مایع است و این کار را با استفاده از دفع حرارت به محیط بیرون انجام می‌دهد. وقتی مبرد در کمپرسور متراکم می‌شود و تبدیل به ترکیبی از مایع و بخار داغ می‌شود وارد کندانسور می‌شود و با عبور از کویل‌های کندانسور حرارت خود را از دست می‌دهد و وقتی از کندانسور خارج می‌شود دمایی به مراتب پایین‌تر دارد.  سپس در یک شیر انبساط مجددا فشار هوا کاهش می‌یابد تا به فشار مناسب اواپراتور برسد و مبرد در اواپراتور مجددا حرارت می‌گیرد و گرم می‌شود و سیکل دوباره تکرار می‌شود.

این سیکل باعث می‌شود در موقعیت اواپراتور حرارت کامل جذب شود و هوای موجود را کاملا خنک کند و سپس این هوا توسط داکت‌ها مجددا به داخل خانه وارد می‌شود و از این طریق سیستم عملیات تبرید و تهویه را را انجام می‌دهد.

انواع کندانسور یونیت

کندانسورها با توجه به شیوه‌ای که به وسیله‌ی آن حرارت خود را تخلیه و یا دفع می‌کنند شناخته می‌شوند. با توجه به این قاعده، کندانسورها به سه دسته‌ی هواخنک، آب خنک و ترکیبی از این دو دسته بندی می‌شوند.

هواخنک :

استفاده‌ و کاربرد اصلی این کندانسورها در خانه و کارگاه‌های کوچک می‌باشد. بسیاری از آن‌ها معمولا برای تجهیزاتی به کار می‌روند که به ظرفیت سرمایشی کمتر از ۲۰ تن تبرید نیاز داشته باشند. مزیت کندانسور هواخنک این است که برای خنک‌سازی مجموعه نیازی به پمپ کردن آب و یا دسترسی به منبع آب نیست و با فن‌هایی که در کنار کویل‌ها وجود دارد حرارت مبرد به بیرون تخلیه می‌شود.

آب خنک:

سه نوع کندانسور آب خنک به طور کلی استفاده می‌شوند. کندانسور پوسته و کویل، کندانسور دو لوله‌ای و کندانسور لوله و پوسته. کندانسور لوله و پوسته بیشتر از سایر انواع آن در واحد کندانسور استفاده می‌شود چون بازده عملکرد بالایی دارد. سیستم‌های آب خنک ظرفیت تبرید نسبتا بالایی در مقایسه با نوع هواخنک دارند اما نیاز به تجهیزات جانبی نظیر برج خنک کن (منبع آب) و سیستم هیدرولیک برای پمپ آب می‌باشد.

ترکیبی:

این نوع کندانسور یونیت هم از فن ها برای انتقال حرارت استفاده می‌کند و هم سیستم هیدرولیک برای استفاده از ظرفیت سرمایشی آب دارد.

چگونه بازده واحد کندانسور را بالا نگه داریم؟

کندانسور یونیت از جمله‌ی قسمت‌هایی در سیکل تبرید است که تقریبا هزینه‌ی بسیار کمی برای کار دارد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن نیز بسیار کمتر است چرا که قطعات متحرک ندارد. اما برخی مواقع پیش می‌آید که مشکلاتی مانند رسوب در لوله‌ها و وکویل‌ها در عملکرد کلی سیستم به وجود می‌آیند که باعث بروز اختلال در کار سیستم می‌شوند.

تعمیر و نگهداری واحد کندانسور

پس یکی از مهم‌ترین کارها تمیز کردن و سرویس کلی کندانسور است تا سیستم کمتر دچار این مشکلات شود. از طرفی نشستن گردوخاک بر روی بدنه و کویل‌های کندانسور باعث ضعیف شدن انتقال حرارت سیستم می‌شود و بازده سیستم را پایین تر می‌آورد.

بهتر است قبل از هر چیز ظرفیت سرمایشی لازم برای خنک‌سازی خانه و یا ساختمان خود را استخراج کنیم و متناسب با آن اقدام به خرید سیستم تهویه با واحد کندانسور مناسب باشیم. این کار هم هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد و هم باعث می‌شود بتوانید از ماکزیمم توان کندانسور در مجموعه بهره ببرید.

نشتی کویل‌ها و خروج مبرد از سیکل هم باعث می‌شود بازده مجموعه تا حد زیادی افت کند و یکی از راه‌ها درزگیری کامل قسمت‌های محتمل برای نشتی است و بهتر آن است که هر از چند گاهی قسمت‌های مختلف کندانسور خوب بررسی شود تا مشکلات آن برطرف شود چرا که کوچکترین مشکل باعث افت عملکرد کلی سیستم تهویه هوا می‌شود.

جمع بندی

واحد کندانسور یا همان کندانسور یونیت بخش مهمی از مجموعه‌ی تهویه هوا و خنک‌سازی است که پای ثابت تمام سیکل‌های تبرید است. این واحد باعث تخلیه حرارت به محیط می‌شود و در انواع مختلفی با ظرفیت‌های مختلف در بازار وجود دارد. سیستم کندانسور عموما هزینه‌های کمی نیاز دارد و به دلیل تاثیر آن در راندمان کلی سیستم، سرویس و بررسی مقطعی آن جزو ملزومات می‌باشد و باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

منابع:

https://quickservant.com/what-is-a-condenser-unit/

http://www.seacoastair.com/fort-pierce-air-conditioning/air-conditioning/what-is-a-condenser-unit/

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا