بلاگتاسیسات مکانیکی

بررسی انواع سیستم های تهویه مطبوع- کاربردها و ویژگی های آن

تهویه مطبوع چیست؟

در ابتدا باید دانست سیستم تهویه مطبوع به سیستم و دستگاهی گفته می‌شود که برای یکنواخت کردن و حفظ شرایط آب و هوایی مطلوب و دلپذیر، دمای هوا و… در یک مکان را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود که افراد در تمامی شبانه روز خود در انجام فعالیت‌های روزمره آسایش و رفاه داشته باشند. این سیستم تهویه هوا، خود دارای انواع گرمایشی و سرمایشی است که در مکان‌های مختلف انواع دلخواه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع سیستم تهویه مطبوع

اکنون در این مبحث بهترین سیستم تهویه مطبوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم. یکی از کارآمدترین سیستم تهویه مطبوع، کولر آبی است که به وسیله آن آب تبخیر می‌شود و هوا خنک نگه داشته می‌شود. یعنی به گونه‌ای است که قسمت‌های مختلف آن با یکدیگر منسجم و هماهنگ می‌شود و باعث به فعالیت درآمدن آن می‌شود. یکی دیگر از سیستم تهویه مطبوع کولر گازی می‌باشد که در مدل‌های مختلف دیواری، ایستاده، کاستی، پنجره‌ای و .. موجود است و ساختارها و مدل‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد. از دیگر سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت است که دارای یونیت داخلی و خارجی می‌باشد و از مهم‌ترین کارایی آن این است که بازده هوا را بالا می‌برد و این خود موجب کاهش مصرف سوخت و اکسیژن می‌شود. از دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع اسپلیت مرکزی می‌باشد که در مدارس، مجتمع تجاری، هتل‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از بهترین نوع سیستم تهویه مطبوع چیلر می‌باشد که از توان و ظرفیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. سیستم‌های تهویه مطبوع خود دارای انواع مختلفی است که کیفیت آن‌ها بسیار متنوع می‌باشد و هر یک از این سیستم‌ها از مزایا و معایبی برخوردار می‌باشند که در این مبحث جزئیات و اطلاعات دقیق درباره این محصولات در نظر گرفته می‌شود.

تهویه مطبوع
کیفیت انواع سیستم تهویه مطبوع

با توجه به اینکه سیستم‌های تهویه مطبوع بسیار متنوع می‌باشند و عملکرد و کارایی آن‌ها بسیار عالی می‌باشد از طرف نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ به بازار عرضه می‌شود و در اختیار افراد قرار می‌گیرد. تهویه مطبوع برای حفظ بهداشت خانه و هوای داخل آن مورد توجه قرار می‌گیرد و امری بسیار مهم است و این سیستم‌های تهویه باشند می‌شوند بو و هوای نامطبوع داخل خانه از بین برود و در صورتی که خانه از این سیستم تهویه مطبوع برخوردار نباشد رطوبت تمامی خانه و گوشه و کنار آن را در بر می‌گیرد و در واقع این خود به نوعی آلودگی به وجود می‌آورد و برای افراد در آن خانه بسیار خطرناک می‌باشند. این سیستم‌ها جریان هوا داخل خانه را حفظ می‌کنند و موجب می‌شود هوای تازه در آن مکان ایجاد شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره این سیستم‌ها وجود دارد این است که در زمان استفاده از آن‌ها باید از اینکه دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع باز باشند اطمینان حاصل شود و در صورتی که این دریچه‌ها بسته شوند از این رو هوای تازه رد و بدل نمی‌شود و این سیستم‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند و باید هر چه سریع‌تر برای رفع آن مشکلات اقدامات لازم به عمل آید.
یکی از نکات قابل توجه این است که سیستم‌های تهویه خود برای مکان‌های داخلی و تجاری بسیار مناسب می‌باشد و به منظور آسایش و رفاه افراد در یک ساختمان ایجاد می‌شوند در فصول گرم برای خنک کردن منزل و در فصول سرد برای گرم نگه داشتن ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. برخی از این سیستم‌ها مختص مکان‌های بسیار بزرگ می‌باشد و برخی نیز مختص مکان‌های کوچک میباشد و در زمان انتخاب و خرید آن‌ها باید به مکان قابل توجه نیز اهمیت دهند. به طور کلی می‌توان گفت سیستم‌های تهویه نه تنها برای رد و بدل کردن هوا و حفظ آن به کار گرفته می‌شود بلکه گاهی برای از بین بردن بوهای نامطبوع و ناخوشایند به کار گرفته می‌شود.

تهویه مطبوع

نکات مهم درباره سیستم تهویه مطبوع

افراد چنانچه می‌خواهند سیستم تهویه مطبوع مناسبی برای ساختمان خود انتخاب کنند باید ملاک‌هایی را در نظر بگیرند که با مشکلاتی روبرو نشوند به طور کلی باید به گونه‌ای باشند که کیفیت آن‌ها متناسب با آن محیط باشد و باید قبل از خرید آن‌ها ریزترین و جزئی‌ترین اطلاعات را درباره آن‌ها در اختیار داشت که این خرید سریع‌تر و آسان‌تر صورت بگیرد. این سیستم‌ها در محیط‌های کاری و زندگی کاربرد بسیار زیادی دارند و قسمت مهمی از زندگی انسان‌ها را تشکیل داده اند. یکی از کاربردهای این سیستم‌های تهویه این است که هوای اطراف را تمیز و پاکیزه می‌کند. این سیستم‌ها خود به دو شکل طبیعی و مکانیکی می‌باشند امروزه کاربرد آن بسیار گسترده‌تر شده است.
باید توجه داشت امروزه در اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها از این سیستم‌ها استفاده می‌شود و کاربرد آن‌ها بسیار زیاد می‌باشد. در برخی شرایط نیز برای نگهداری میوه‌ها و محصولات کشاورزی از این سیستم‌ها استفاده می‌شود و دمای مشخص شده برای نگهداری از آن‌ها تنظیم شود. اگر بخواهیم برخی از کارکردهای این سیستم تهویه مطبوع را در نظر بگیریم این است که در آپارتمان‌های مسکونی، ساختمان‌ها اداری، مدارس و دانشگاه ها، بیمارستان ها، سوپر مارکت‌ها و مراکز خرید کوچک، شرکت‌های کوچک و بزرگ و هتل‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.
نکته قابل توجه این است افرادی که در مکان‌هایی سکونت می‌کنند که آب و هوای آن‌ها تقریبا یکنواخت می‌باشد یعنی یا ثابت گرم می‌باشد و یا ثابت سرد می‌باشد می‌توانند از سیستم تهویه تک مرحله استفاده کنند. این سیستم‌ها ارزان می‌باشند و متقابلا بازدهی آن‌ها پایین می‌باشد این دستگاه‌ها در تمامی زمان‌ها با تمام توان و ظرفیت خود عمل می‌کنند.

تهویه مطبوع
بررسی کاربرد سیستم‌های تهویه مطبوع

تهویه مطبوع خانگی

تهویه مطبوع کنترل دما، رطوبت، خلوص و حرکت هوا در یک فضای بسته مستقل از شرایط بیرون را ممکن می‌کند. همانطور که ملاحظه می‌کنید تهویه مطبوع فقط شامل خنک کردن هوا نمی‌شود. تهویه مطبوع محیط‌های صنعتی، آموزشی، ماشین‌ها و البته منازل برای بهبود عملکرد و کیفیت زندگی افراد اهمیت بسیاری دارد. برای تهویه هوای این محیط‌ها دستگاه‌های متناسب با هر محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. آسایش برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است‌. برای همین سعی می‌کنیم محیطی امن و آرام برای زندگی فراهم کنیم‌. یکی از مولفه‌های آسایش در منزل، دما و هوای مناسب در تمام فصول می‌باشد. دستگاه تهویه مطبوع مارا در داشتن هوای خوب عاری از آلاینده‌ها در منزل یاری می‌کند.

۱- آنچه تهویه مطبوع منزل برای ما فراهم می‌کند

همه ما عاشق زندگی در آسایش هستیم، اینطور نیست؟ مزایای تهویه مطبوع هوا بیشتر از ایجاد راحتی است، تهویه مطبوع همچنین می‌تواند کیفیت بهتر زندگی در خانه را برای ما فراهم کند. اگر منزل شما به خوبی عایق‌بندی شده باشد علاوه بر ایجاد محیطی مطبوع، از نظر اقتصادی بسیار به صرفه خواهد بود، زیرا انرژی کمتری هدر رفته و مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند. تهویه مطبوع با کنترل دما، این امکان را می‌دهد تا شما همیشه دمای منزل را در حالت ثابت قرار دهید.

آسایش بیشتر با دستگاه تهویه مطبوع

برای ایجاد محیطی آرام در منزل و مهار آلاینده‌های تهدید کننده سلامتی، خانه شما به جریان مداوم هوای تازه نیاز دارد. بازکردن پنجره همیشه گزینه مناسبی نیست زیرا می‌تواند به گردوغبار و سایر ذرات حساسیت‌زا اجازه ورود به خانه را بدهد. نصب سیستم تهویه مطبوع خانگی کاملا ایده‌آل است. این سیستم امکان تبادل هوای خارج از منزل با هوای داخل را فراهم می‌کند.
برای بهتر شدن هوای داخل خانه توصیه می‌شود که رطوبت نسبی منزل خود را بین ۳۰ تا ۶۰ درصد نگه دارید. ترموستات دستگاه تهویه مطبوع با کنترل رطوبت می‌تواند به شما کمک کند. ازنشانه‌های بالا رفتن رطوبت می‌توان به بوی نم، لکه‌های میعان در سقف، تراکم بخارآب روی شیشه، ور آمدن کاغذ دیواری و .. اشاره کرد. برای برطرف کردن این نشانه‌ها و البته کنترل رطوبت لازم است که شما دستگاه تهویه مطبوع خود را روشن کنید‌.

۲- تأثیر تهویه مطبوع بر روی سلامتی

آیا می‌دانید تهویه مطبوع خانه شما می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به حمله آسم کمک کند؟ طبق نظریه پزشکان و محققان اجرای تهویه مطبوع در منزل نه تنها باعث کاهش رطوبت در خانه می‌شود بلکه می‌تواند میزان گردو غبار و سایر آلرژی‌های موجود، که به طور بالقوه منجر به آسم می‌شود را از طریق بیرون فرستادن آن‌ها به وسیله جریان هوا کاهش دهد. از این طریق میزان قرار گرفتن شما در معرض عوامل بیماری‌زا کاهش پیدا می‌کند. البته برای جلوگیری از هرگونه مشکل تنفسی باید فیلتر هوای دستگاه‌های تهویه مطبوع به موقع عوض شوند. از طرفی کاهش رطوبت در خانه و خشکی هوا نیز می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد از جمله می‌توان به آلرژی‌های مکرر یا بیماری‌های تنفس، خشک شدن بینی، خشکی و خارش پوست اشاره کرد.
قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد برای مدت طولانی می‌تواند باعث کمبود آب بدن شود، این اتفاق به این دلیل است که درجه حرارت بالا منجر به تعریق زیاد شده و بدن آب از دست می‌دهد. درجه حرارت پایین‌تر یعنی تعریق کمتر، با استفاده از امکانات دستگاه تهویه مطبوع می‌توان از کاهش آب بدن جلوگیری کرد.
دستگاه تهویه مطبوع با فراهم کردن هوایی مناسب، محیطی راحت برای ورزش در خانه ایجاد می‌کند. اگر دمای خانه شما شرایطی مطبوع داشته باشد شما راحت‌تر به انجام حرکات ورزشی می‌پردازید. قطعا هیچ کس علاقه‌ای به ورزش در خانه گرم ندارد.
برای استفاده از مزایای سلامتی تهویه مطبوع، مهم است که سیستم تهویه خود را سالم نگه دارید. همچنین لازم است که سیستم تهویه شما دارای اندازه مناسبی نسبت به محیط مورد نظر باشد.

تهویه مطبوع

۳- دستگاه تهویه مطبوع مناسب برای منزل

وقتی صحبت از تهویه هوا می‌شود، لزوما همیشه بزرگتر بودن دستگاه دلیلی برای بهتر بودن آن نیست. اگر می‌خواهید از مزایای تهویه مطبوع بهرمند شوید باید اندازه دستگاه شما نسبت به مساحت منزل مناسب باشد. در صورتی که دستگاه بیش از حد بزرگ باشد خانه شما را خیلی سریع خنک می‌کند بدون اینکه رطوبت آن را به درستی کاهش دهد. وجود رطوبت بیش از حد در سیستم تهویه مطبوع امکان رشد قارچ‌ها در محیط منزل را فراهم می‌کند. در صورت کوچک بودن دستگاه تهویه مطبوع نسبت به اندازه منزل نیز، عملکرد دستگاه کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.
زمانی که میخواهید دستگاه تهویه مطبوع را تهیه و در خانه نصب کنید، بهتر است ابتدا با یک متخصص در این زمینه صحبت کرده و سپس اقدام به خریداری نمایید. زیرا اندازه برای عملکرد مناسب سیستم بسیار مهم است. اگر سیستمی را که از نظر اندازه اشتباه است نصب کنید، حتی اگر از نظر انرژی کارآمد باشد، متوجه خواهید شد که هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل می‌کند. به طور کلی در زمان تهیه این دستگاه مؤلفه‌هایی وجود دارد که یک حرفه‌ای هنگام محاسبه اندازه تهویه مطبوع ایده‌آل شما آن را در نظر می‌گیرد. از جمله می‌توان به، اندازه خانه، تعداد اتاق‌ها، تعداد پنجره‌ها، ارتفاع سقف، میانگین دمای محیط، نوع عایق، رنگ و نوع سقف و …. اشاره کرد.
از بین انواع مختلف سیستم‌های تهویه مطبوع، رایج‌ترین نوع، سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی هستند. این سیستم با استفاده از برق به عنوان منبع انرژی خود، از طریق مجاری هوای گرم داخل منزل را به وسیله یک فن موتوری خارج کرده و هوای خنک را وارد می‌کند‌در ابتدا باید دانست یکی از سیستم‌هایی که شرایط داخلی یک ساختمان اعم از کیفیت هوا، دما، رطوبت و میزان فشار و… را به حالت متعادل و کنترل شده باز می‌گرداند و این عمل را مهندس مکانیک با بهره‌گیری از برنامه‌ها و اصول مکانیک، سیالات، منتقل کردن حرارت و… انجام می‌دهد و اینگونه است که سیستم تهویه مطبوع خانگی صورت می‌گیرد. این سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی خود دارای انواع و مدل‌های گوناگونی می‌باشد که هر یک از آن‌ها مزایای خاص خود را دارد.
یکی از موارد سیستم تهویه مطبوع خانگی کولرگازی پنجره‌ای می‌باشد که با بهره گیری از برق خانگی هوای خنک ایجاد می‌کند و این نوع کولر کارایی بسیار زیادی دارد و اصولا بر روی پنجره قرار می‌گیرد. یکی از مشکلات این نوع تهویه‌ها این است که با سر و صدای زیادی همراه می‌باشد و میزان خنک کردن و نیروی آن‌ها بسیار کم می‌باشد. یکی دیگر از سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی کولر گازی پرتابل می‌باشد که کاربرد آن همچون کولر گازی پنجره‌ای می‌باشد اما یکی از تفاوت‌های قابل توجه آن این است که به آسانی قابل حمل و جابجایی می‌باشد و دلایل حمل و نقل آسان آن این است که از چرخ‌هایی برخوردار می‌باشد. این نوع کولر در مکان‌هایی همچون بانک ها، محیط‌های تجاری، هتل‌ها و … کاربرد بسیار زیادی دارد. یکی دیگر از انواع سیستم تهویه مطبوع خانگی کولر اسپیلت می‌باشد که عموما در خانه‌ها، هتل‌ها، متل‌ها و… کارایی بسیار زیادی دارد و از تفاوت‌های این مدل با مدل‌های قبل این است که بر روی دیوار قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع کولر این است که دارای دو چرخه می‌باشد یعنی هم برای خنک کردن و هم برای گرم کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد نکته قابل توجه این است که تمامی سیستم‌هایی که ذکر کردیم مواردی هستند که برای تهویه خانه از آن‌ها استفاده می‌شود و به عنوان سیستم تهویه مطبوع خانگی از آن‌ها یاد می‌شود.

تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع خانگی از چه مزایا و معایبی برخوردار می‌باشند؟

یکی از سیستم تهویه مطبوع خانگی اسپلیت یونیت می‌باشد که از مزایای آن این است که ارزان می‌باشد و افراد برای تهیه آن به مشکل بر میخورند و کنترل آن به آسانی و بدون دشواری صورت می‌گیرد. به آسانی می‌توان آن‌ها را تهیه نمود و نصب آن‌ها آسان است. اما علاوه بر این مزایا معایبی را نیز دارا می‌باشد که از جمله آنها: تعداد یونیت خارجی آن‌ها زیاد می‌باشد، برق زیادی را مصرف می‌کند، در برخی مواقع امکان آن وجود دارد فیوز آن واحد آپارتمانی پریده و عمل آن متوقف شود، به سیستم گرمایشی البته به صورت مستقل نیازمند می‌باشد و در نهایت فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کند.
یکی دیگر از انواع سیستم تهویه مطبوع خانگی داکت اسپلیت می‌باشد که در پروژه‌های مسکونی و ساختمانی مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد از مزایا و معایبی برخوردار می‌باشد برخی از مزایای این سیستم این است که قیمت آن نسبتا مناسب می‌باشد و می‌تواند گرمایش را به وجود آورد با استفاده از آب گرم حال آنکه معایب این سیستم این است که کانال کشی آن باید به صورت دقیق صورت گیرد و در زمان نصب ارتفاع نیز در نظر گرفته شود، صدای آن بسیار زیادی می‌باشد که این خود باعث آزار افراد می‌شود به ویژه در زمان استراحت و شب و مصرف برق آن بسیار زیادی می‌باشد.
یکی دیگر از سیستم تهویه مطبوع خانگی سیستم مینی وی آر اف می‌باشد که مزایای آن این است که مصرف آن بسیار کم است، صدای آن آرام است، از ظرفیت بالایی برخوردار می‌باشد و طول عمر آن بسیار زیاد می‌باشد حال آنکه تنها یک عیب و نقص دارد آن هم این است قیمت آن تقریبا زیاد می‌باشد. و از دیگر سیستم تهویه مطبوع خانگی سیستم مینی چیلر و فن کویل می‌باشد که مزیت آن این است که به امکانات کمتری نیازمند می‌باشد، مصرف برق ان کاملا کنترل شده می‌باشد و یونیت‌های داخلی آن متنوع و متفاوت می‌باشند. حال آنکه معایب آن قیمت بسیار بالا، ایجاد رسوب در سیستم به وسیله آب موجود در آن.

مصرف انرژی و قیمت سیستم تهویه مطبوع خانگی به چه صورت است؟

حال باید دانست سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی خود از مدل‌های بسیار متنوع و مختلفی برخوردار می‌باشد و قیمت هر یک از این سیستم‌ها با توجه به کیفیت آن‌ها بسیار متغیر می‌باشد. ابتدا باید در زمان خرید سیستم تهویه مطبوع خانگی اطلاعات دقیق و جزئی در اختیار داشت و افرادی که در این زمینه مجرب و متخصص می‌باشند می‌توان از آن‌ها کمک گرفت. برخی از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های مربوط به این سیستم‌ها، محصولات خود را با کیفیت عالی به فروش می‌رسانند اما افراد باید در نظر داشته باشند گارانتی این محصولات نکته مهم و اساسی می‌باشد که در زمان خرید باید در نظر گرفته شود. مثلا یکی از بهترین و معتبرترین شرکت‌های خرید این محصولات تهویه آرسام می‌باشد که قیمت محصولات آن‌ها بسیار مناسب می‌باشد و دوام و کارایی آن‌ها بسیار زیاد می‌باشد و مصرف انرژی آن بسیار کنترل شده می‌باشد و در واقع این موارد از مهم‌ترین نکاتی هستند که در زمان خرید سیستم تهویه مطبوع خانگی به آن‌ها توجه می‌شود. گاهی این محصولات را می‌توان به صورت آنلاین خریداری کرد و در زمان اینگونه خرید باید تمامی اطلاعات فروش و قیمت و کیفیت و… در نظر گرفته شود.
در نهایت قیمت هر یک از سیستم تهویه مطبوع خانگی برای شرکت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت می‌باشد اما نباید کیفیت را به خاطر قیمت ارزان نباید نادیده گرفت بلکه باید اولین نکته در زمان خرید این محصولات باشد. این محصولات در زمان خرید چنانچه با مشکلاتی روبرو شوند می‌توانند در صورتی که گارانتی داشته باشند آن‌ها را تعویض نمود و در غیر این صورت می‌توان برای تعمیر آن‌ها اقدام کرد.

تهویه مطبوع هوای محیط کار

هنگامی که شما یک کسب و کار را اداره می‌کنید، باید روی چیزهایی سرمایه گذاری کنید که به طور مستقیم سودآور نیستند اما قطعا بر روی درآمد شما تاثیر دارند. یکی از این موارد تهویه مطبوع هوای محیط کار شماست. شاید تعجب کنید که به چه دلیل تهویه مطبوع بر در آمد شما تاثیر دارد؛ در ادامه دلایلی را بیان می‌کنیم که موضوع را برای شما روشن خواهد کرد. منظور از تهویه مطبوع هوا، تنظیم دما و رطوبت در فصل‌های گرم و سرد سال است، یعنی در هنگام سرما هوای گرم و در فصل گرما هوای سرد تولید می‌نماید تا محیط به دمای استاندارد برسد.

۱ – تهویه مطبوع محیط کار چگونه باعث افزایش درآمد می‌شود؟

شاید شما به عنوان مدیر مجموعه مطمئن نباشید که، محیط کار شما نیاز به تهویه مطبوع دارد یا خیر؟
بسیاری از مطالعات اخیر ثابت کردند که یک محل کار بیش از حد گرم یا سرد می‌تواند به شدت بر بهره‌وری کارمندان تاثیرگذار باشد. در بیشتر موارد کارمندان حداقل یک ساعت از زمان کار خود را به دلیل گرما تلف می‌کنند. کارمندان برای فرار از گرما دفتر کار خود را ترک کرده و بعد از مدتی باز میگردند و یا در هنگام سردی هوا، درحال پوشیدن لباس یا خوردن نوشیدنی گرم برای فرار از سرما هستند. سیستم تهویه مطبوع می‌تواند از هدر رفتن زمان به این شکل جلوگیری کند. همچنین تحقیقات نشان داده کارمندان در محیط کار با تهویه مطبوع بهتر عمل می‌کنند و اشتباهات کمتری دارند.
اگر شما مالک یک کسب و کار هستید رفاه و سلامتی کارمندان باید اولویت شما باشد. اگر کارمندان شما از سلامتی خوبی برخوردار باشند، مرخصی نمی‌گیرند، هزینه درمان آن‌‌ها کاهش می‌یابد، در نتیجه شما بهره‌وری بیشتری از آن‌‌ها دریافت خواهید کرد. نصب تهویه مطبوع می‌تواند باعث کاهش درجه حرارت، ایجاد شرایط نامساعد برای رشد میکروب ها، ایجاد احساس بهتر در کارکنان و کمک به سلامت آن‌‌ها شود.

تهویه مطبوع

داشتن سیستم تهویه مطبوع در محیط کار نه تنها برای کارکنان شما مفید است بلکه مشتری‌ها هم با رغبت بیشتری به دفتر شما می‌آیند. در بسیاری از موارد مشتری‌ها قبل از خرید یا بستن قرارداد، مایل هستند که از دفتر شما بازدید کنند. با داشتن شرایط مطلوب در محیط کار شما با خیال راحت می‌توانید پذیرای آن‌‌ها باشید. درصورتیکه محیط کسب و کار شما دارای هوای مطلوب و شرایط مناسبی باشد مشتری‌ها زمان بیشتری در آن صرف کرده و پول بیشتری خرج می‌کنند.
صاحبان مشاغل به دلیل هزینه بالاتر تهویه مطبوع هوا نسبت به فن‌های معمولی، از نصب آن خودداری می‌کنند. اما واقعیت این است که در دراز مدت استفاده از تهویه مطبوع هوا به نفع شماست. هنگامی که شما از سیستم تهویه مطبوع هوا استفاده می‌کنید نیاز به تعداد کمتری فن نسبت به قبل دارید که این امر باعث کاهش هزینه‌های شما خواهد شد.

۲- دما و رطوبت مناسب محل کار

دما و رطوبت مناسب محل کار تا حدزیادی به فعالیت‌های کاری و شرایط محیطی محل کار بستگی دارد. پزشکان و کارشناسان بهداشت محیط دمای مناسب محل کار را بین ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتی گراد می‌دانند. (به عبارتی ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد در تابستان و ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد در زمستان.)
روانشناسان معتقد هستند که دمای نامناسب محیط علاوه بر سلامتی روی اخلاق افراد نیز تاثیرگذار است، محیط سرد میل به انزوا در افراد را افزایش می‌دهد در حالی که گرما تمایل افراد به ارتباط با دیگران را افزایش می‌دهد .
میزان رطوبت پیشنهادی برای محیط کار بین ۲۰ تا ۶۰ درصد است. البته قانونی وجود ندارد که کارفرمایان ملزم به رعایت دما یا رطوبت خاصی در محل کار خود باشند فقط باید محیطی امن برای فعالیت کارمندان خود و البته فضایی دلپذیر برای حضور مشتریان فراهم کنند.
دمای مطلوب در افراد مختلف بسته به شرایط سنی، جنس و…. متفاوت است. به عنوان مثال دمای ایده آل برای بانوان با توجه به شرایط فیزیکی آن‌‌ها با آقایان متفاوت است. برای رسیدن به دمای مطلوب محیط کار تعامل با کارمندان الزامی است. انعطاف پذیری در تغییر دمای محیط باعث ایجاد رضایت شغلی در بین کارمندان خواهد شد.

تهویه مطبوع

۳- سیستم تهویه مطبوع هوا محیط کار چگونه کار می‌کند؟

منظور از سیستم تهویه مطبوع هوا انجام عملیاتی روی هوای محیط با هدف کنترل بهینه دما، رطوبت و کیفیت هوا از نظر وجود ذرات آلرژیک و آلاینده‌ها می‌باشد. در این سیستم‌ها، هوا از کانال‌ها عبور کرده و برحسب نیاز گرما یا سرمادهی می‌شود، رطوبت داده یا خشک می‌شود و در پایان به نوعی تصفیه شده و وارد محیط ساختمان می‌گردد. سیستم تهویه مطبوع هوا بهترین سیستم برای فراهم آوردن یک هوای مطلوب برای کار می‌باشد. با تنظیم دستی یا اتوماتیک سیستم می‌توان هوای ایده آل خود را وارد محیط فعالیت کرد.
بهتر است در محیط کار از تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دمای جداگانه استفاده نمود، به این صورت که دمای اتاق‌ها، سالن کنفرانس، اتاق جلسات و…. هر کدام به تنهایی قابل تنظیم باشد.
برای بهره برداری بهتر از سیستم تهویه مطبوع هوا، در طول سال، باید اقدام به کنترل مداوم دستگاه نمود تا از هرگونه اختلال در عملکرد آن جلوگیری شود. فیلتر‌های تصفیه هوا عوض شوند تا بتوانند فرآیند تصفیه را به بهترین شکل انجام دهند.

تهویه مطبوع تمام هوای خودرو

سیستمی در خودرو وجود دارد که به ما امکان داشتن دمای هوای مناسب داخل خودرو را چه در فصل گرم یا سرد سال می‌دهد این سیستم تهویه هوا نامیده می‌شود زیرا این دقیقا فرآیندی است که انجام می‌دهد، در حقیقت تهویه هوا باعث می‌شود تا هوای سرد یا گرم طی فرآیندی تبدیل به هوایی با دمای مناسب شده و همچنین رطوبت داخل کابین نیز تنظیم گردد. امروزه اکثر خودروهای استاندارد تولید شده دارای چنین سیستمی برای راحتی هرچه بیشتر سرنشینان خود هستند. اگر چه بیش از ۷۵ سال از عمر تهویه خودرو می‌گذرد و پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است. اما همچنان اساس کار برپایه نمونه‌های ابتدایی آن می‌باشد.

۱- تهویه مطبوع ماشین چگونه کار می‌کند؟

چرخه تهویه مطبوع تمام هوای ماشین مانند خانه است. به این ترتیب که هوای سرد یا گرم را گرفته رطوبت و دمای آن را تنظیم نموده، با عبور از فیلتر و با کمک فن از طریق دریچه وارد فضای کابین ماشین می‌کند.

تهویه مطبوع

مزیت سیستم تهویه مطبوع تمام هوا نسبت به کولر این است که کولر فقط هوا را خنک می‌کند تا زمانی که سرنشین احساس سرما نموده به صورت دستی اقدام به کم کردن شدت باد یا خاموش کردن کولر نماید. در تمام این مدت کمپرسور فعال و موتور خودرو درگیر است. اما اگر ماشین شما مجهز به سیستم تهویه مطبوع باشد شما می‌توانید با توجه به نیاز خود دمای داخل کابین را تنظیم کنید. کمپرسور تا زمان رسیدن کابین خودرو به دمای مورد نظر فعال است، بعدخاموش شده، شدت باد ورودی به کابین کم می‌شود و فشار از روی موتور برداشته خواهد شد.
عده‌ای از مردم تصور می‌کنند روشن کردن تهویه مطبوع اتومبیل باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود، در صورتی که این طور نیست، سیستم تهویه مطبوع با کاهش دمای موتور باعث کاهش فشار بر آن و در نتیجه کم شدن مصرف سوخت می‌شود.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، در ماشین‌های لوکس، سیستم تهویه پیشرفته‌ای قرارداده شده که دمای داخل کابین خودرو را با توجه به دمای بیرون تنظیم می‌کند.

۲- چرا به تهویه مطبوع در خوردو نیاز داریم؟

روزگاری در گذشته سیستم تهویه هوا یک گزینه لوکس داخل خودرو تلقی می‌شد. اما با گذشت زمان فواید آن برای همه آشکار شد. همانطور که قبلا اشاره شد، تهویه مطبوع با تنظیم دما و رطوبت و کاهش آلاینده ها، آسایش بیشتری را برای ما فراهم می‌آورد. اما تهویه مطبوع خودرو واقعا مورد نیاز است؟ باهم بررسی می‌کنیم. در شهرهای شلوغ و مسیرهای پرترافیک که سرنشینان خودرو مجبور به حرکت آهسته و طی مسافت طولانی هستند تهویه هوای مطبوع اتومبیل، دما و رطوبت داخل خودرو را طوری تنظیم می‌کند که آسایش سرنشینان فراهم شده و با وارد کردن هوای تازه خستگی آن‌ها را کاهش دهد. این قابلیت به ویژه در فصل تابستان که دمای هوا بالا و رطوبت کمتر است به کمک رانندگان و سرنشینان خودروها می‌آید. در شهر‌های آلوده، سیستم تهویه مطبوع هوای خودرو با کاهش آلاینده‌ها وارد شده به داخل خودرو تا حد زیادی به سلامت سرنشینان کمک می‌کند.

تهویه مطبوع

در زمستان خودرو با مشکل تشکیل مه و بخار روی شیشه جلوی اتومبیل روبرو است این موضوع ضمن کاهش دید راننده، رانندگی را برایش سخت می‌کند. با مجهز شدن خودرو به سیستم تهویه مطبوع این مشکل به راحتی قابل حل است. روشن کردن سیستم باعث از بین رفتن بخار روی شیشه می‌گردد.
سیستم تهویه مطبوع، همچنین باعث محافظت از بدن سرنشینان در مقابل تغییرات ناگهانی آب و هوا می‌گردد و با تنظیم دمای مشخص، سیستم فعالیت خود را طوری تنظیم می‌کند که دمای داخل خودرو را ثابت نگه دارد و آسایش سرنشینان را تامین کند.
باتوجه به نکات گفته شده، سیستم تهویه مطبوع تمام هوای اتومبیل به نیاز اصلی صاحبان خودرو برای داشتن سفری راحت تبدیل شده است.

۳- نکاتی که باید در هنگام استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو رعایت کنیم.

محیط داخلی کولر محلی مرطوب می‌باشد، همانطور که می‌دانید باکتری‌ها در محل‌های مرطوب به سرعت رشد می‌کنند. تمیز کردن کولر یا تعویض کردن به موقع فیلتر آن برای داشتن هوایی سالم در داخل خودرو لازم است. کارشناسان توصیه می‌کنند فیلتر‌ها حدود هر ۱۵ هزار کیلومتر کارکرد تعویض شوند.
مناسبت‌ترین حالت استفاده از تهویه خودرو برای بهره مندی تمام سرنشینان، قرار دادن جهت دریچه‌های خروجی هوا به سمت بالاست. در این حالت گردش هوای مطبوع در داخل ماشین به خوبی و آزادانه صورت می‌گیرد.

تهویه مطبوع

هنگامی که ماشین خود را در محیط باز پارک می‌کنید دمای کابین براثر تابش آفتاب بسیار بالا می‌رود، طوری که هنگام سوار شدن به ماشین اولین گزینه برای رهایی از گرمای هوا روشن کردن تهویه است، اما این کار اشتباه است زیرا سیستم تهویه، هوای گرم داخل کابین را به گردش در می‌آورد. بهتر است قبل از روشن کردن سیستم تهویه پنجره‌های خودرو را باز کنیم تا هوای تازه وارد ماشین شود.
همانطور که گفته شد افراد زیادی معتقد هستند استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو، باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود، در صورتی که در سرعت‌های بالا روشن کردن تهویه خودرو بسیار باصرفه‌تر از پایین کشیدن شیشه هاست.
در صورتی که در میان سرنشینان خودرو کودکی حضور دارد، هنگام تنظیم دمای داخلی خودرو و شدت هوای خروجی، باید توجه کنیم که میزان گرمی یا سردی کابین خودرو مناسب حال کودک باشد.
نکته مهم و پایانی اینکه سعی کنید هنگامی که دور موتور پایین است اقدام به روشن کردن سیستم تهویه مطبوع نمایید تا از آسیب به کمپرسور جلوگیری شود.

منابع:

  1. https://www.mandbmmotors.co.uk/what-are-the-advantages-of-air-conditioning-in-your-car
  2. https://www.autobutler.co.uk/wiki/car-air-conditioning-explained
  3. https://www.mechanicalbooster.com/2017/12/car-air-conditioning-system.html
  4. https://blog.faradars.org
  5. https://tasisatnews.com
  6. https://www.oldetowneheatingandair.com/indoor-air-quality/why-is-indoor-air-quality-important
  7. https://brennanheating.com/top-10-benefits-air-conditioning/
  8. https://www.berkeys.com/2016/12/22/advantage-disadvantage-air-conditioner/
  9. https://millersheating.com/5-reasons-need-air-conditioning-workplace
  10. https://www.labourguide.co.za/up-to-date-safety-news/2185-managing-office-temperature
  11. https://www.ibtimes.com/does-air-conditioning-workplace-affect-employees-productivity-2603515
به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا