مصالح و متریال

متریال معماری چیست؟

یک ماده شیمیایی یا ترکیبی از مواد است. در مفهوم متافیزیکی، مواد می‌تواند خالص یا ناخالص، زنده یا آلی باشد. مواد با توجه به معیارهای مختلفی از جمله مشخصات فیزیکی و شیمیایی آنها و همچنین برنامه‌های کاربردی مورد نظر خود، از قبیل حرارتی، نوری، الکتریکی، مغناطیسی یا ترکیبی، طبقه بندی می‌شوند. برای درک بهتر متریال معماری ، می‌توان گفت هر گونه موادی که دارای بافت، جنس و درجه سختی متفاوتی باشد .
مهم بودن متریال معماری یا مواد ساختمانی همان چیزی است که بدن ما با آن تماس مستقیم برقرار می‌کند. مثل دسته فلزی سرد، پارکت‌های چوبی، شیشه‌های به‌کار رفته در پنجره‌ها، درها، نمای ساختمان و سنگ‌ها و … که در ساخت ساختمان یا هر شی بکار می‌رود.
در اینجا می‌خواهیم به توضیح تعدادی از مواد و مصالح ساختمانی که شما با آنها آشنایی کامل دارید بپردازیم.

• بتن

مواد کامپوزیتی است که از دانه‌های ریز و درشت همراه با سیمان و آب که در طول زمان سخت می‌شود و به صورت مایع خمیری چسبنده درمی‌آید را گویند.
بتن یکی از پرکاربرترین مواد و مصالح مهندسی عمران به شمار می‌رود که طرح اختلاط آن بایستی با توجه به کاربرد، نوع مصالح و شرایط محیطی باشد.
بتن ممکن است از انواع مختلف سیمان و پوزولان‌ها، سرباره کوره‌ها، گوگرد، مواد افزودنی بتن، پلیمرهای بتن، الیاف بتن و غیره تهیه شود.که زمان گیرش اولیه خمیر سیمان با آب غیر آشامیدنی بیش از 60 دقیقه می‌باشد.
PH آب مصرفی در بتن نباید کمتر از 5 یا بیشتر از 8.5 باشد.

• چوب

یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین متریال معماری ساختمانی در سراسر جهان البته الوار چوبی است، که به صورت طبیعی یا مصنوعی برای مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد .
از جمله کاربرهای چوب طبیعی ساختن اسکلت ساختمان‌های چوبی، کف پوش، دیوار پوش، سقف پوش، ساخت در و پنجره، نرده، قالب‌بندی و داربست و … است. از چوب‌های مصنوعی در تزئینات، ساخت کمد و قفسه، در وتخته لایه و نئوپان استفاده می‌شود.

 

متریال معماری چیست؟

 

• فلز

در دمای معمولی جامدند به جز جیوه . بیشتر فلزها جرم مخصوص بالایی دارند و رسانای خوبی برای برق و حرارت به شمار می‌رود. شکل پذیر و چکش خوارند و می‌توان به شکل ورقه و مفتول در آورد. اگر چه اسکلت شهرها و ساختمان‌ها از فلز فولاد استفاده می‌شود اما در عصر معاصر و در نمونه‌های مدرن به عنوان یک پوسته زیبا به خاطر درخشندگی خاصی که دارند در نمای ساختمانها نیز در جهت زیبایی بکار برده می‌شوند.

• پلاستیک

به دسته‌ای از مواد مصنوعی یا نیمه مصنوعی گفته می‌شود. متریالی ارزان قیمت به شمار می‌رود.
این متریال معماری نسبت به مواد و مصالح سنتی مثل چوب، شیشه و بتن، پلاستیک به تازگی وارد صنعت ساختمان شده است.از لحاظ ساختار برخی از پلاستیک‌های نرم و انعطاف‌پذیرند و بعضی سفت و محکم‌اند.

• سنگ

سنگ طبیعی جسمی ‌است که از یک یا چند کانی تشکیل شده است. سنگ دارای کاربردهای زیادی است در صنعت ساخت و ساز است و تاریخچه‌ای بسیار طولانی از هزاره‌های نخست تشکیل حکومت در ایران دارد که در اینجا می‌توان از تخت جمشید و پاسارگارد و تخت سلیمان و بسیاری از بناهای ساسانی تا دوره اسلامی نام برد که علاوه بر تزئینات داخلی و خارجی در ساخت ظروف و زیور‌آلات زنانه و … که در موزه‌های ایران قابل رویت است اشاره کرد.
سنگ‌ها از نظر منشاء و طرز تشکیل به سنگ‌های آذرین، رسوبی و دگرگون تقسیم می‌شوند.
گرانبهاترین سنگی که بین عموم مردم شناخته شده الماس است. بعد از الماس یاقوت سرخ و یاقوت کبود که هر دو آنها ترکیبی از کانی‌های سخت جهان هستند که نام آن کانی کروندوم است.

 

متریال معماری چیست؟

 

• پارچه

پارچه یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین متریال معماری در صنعت است .پارچه‌های پنبه ای در حدود 1900 پیش از میلاد در آسیای جنوبی بافته شد. لایه‌ای نرمش‌پذیر که شبکه‌ای از الیاف طبیعی یا مصنوعی تشکیل شده است که نوع الیاف و ساختار و نحوه قرارگیری آنها در کنار یکدیگر و خصوصیات فیزیکی شکل می‌گیرد.
از این متریال معماری در طراحی داخلی ساختمان‌ها، مبلمان سازی و … استفاده می‌شود.

• شیشه

مواد مورد استفاده ما برای رسیدن به نور و شفافیت بدون شک شیشه است که آن یکی از عناصر بسیار مهم در معماری معاصر است. بعضی از آنها در حال پیشرفت هستند .

 

متریال معماری چیست؟

 

• آجر

به رغم شکل ظاهری مستطیلی که در دست شما قرار دارد .در معماری از آجر برای ساخت سازه‌های زیبا با ساختار مناسب طراحی شده است .متفکران نو آور همچنین روش‌های جدیدی را برای ترکیب پایداری فعال در عناصر کوچک ساختمان پیدا می‌کنند.

• بامبو

استفاده از این متریال معماری بر اساس موقعیت جغرافیایی پروژه معماری است. در مکان‌هایی که بامبو حساس است، این مواد فوق العاده انعطاف‌پذیر قوی و پایدار است که می‌تواند در بسیاری از موارد مفید باشد.

 

متریال معماری چیست؟

 

• فیبر کربن

بازتاب همه‌چیز در مورد تلاش‌های جدید ما متریال معماری فیبر کربن است .
پنج برابر قوی تر از فولاد، دو برابر سخت، وزن به طور قابل توجهی کمتر است. کامپوزیت‌ها بسته به ترکیب مواد تشکیل دهنده فیبر کربن آن را انعطاف‌پذیر یا صلب، سخت یا نرم، سبک یا سنگین می‌کند و برای کاربردهای خاص که مد نظر مهندسان است بهینه می‌کنند . مثلا مقاومت بسیار بالا در برابر خمش و در عین حال مقاومت کم در برابر پیچش .

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا