مصالح و متریال

انتخاب نوع صحیح متریال پنجره و شیشه ساختمان

هنگام انتخاب متریال شیشه پنجره حتما از تعداد بی‌شمار گزینه‌های پیش رو غافل‌گیر خواهید شد! تکنولوژی ساخت پنجره طی بیست سال گذشته پیشرفت زیادی داشته است و این پنجره‌های جدید در صرفه جویی در مصرف انرژی نقش به سزایی داشته‌اند.

شیشه پنجره

در بحث انتخاب متریال شیشه پنجره میزان صرفه‌جویی در انرژی دارای اهمیت است. میزان حراراتی که از پنجره عبور می‌کند با اصطلاح فاکتور U اندازه گیری می‌شود و در واقع با این فاکتور می‌توان میزان عایق بودن پنجره را اندازه گرفت. هرچه فاکتور U کمتر باشد پنجره بهتر از نفوذ گرما و سرما جلوگیری می‌کند.
پایین بودن فاکتور U در همه‌‌‌‌‌ی شرایط آب و هوایی مهم است‌. در آب و هوای جنوبی که تهویه هوا دارای اهمیت است پنجره‌ای با ضریب پایین جذب انرژی خورشیدی (SHGC) که گرمای خورشید را بازتاب می‌کند انتخاب کنید‌. نرخ بازده را قبل از خرید پنجره مقایسه کنید چرا که در کاهش هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی تاثیر زیادی داشته و در واقع این خرید مانند یک سرمایه‌‌گذاری است‌.
یک راه اسان برای انتخاب پنجره‌هایی با بهره‌وری بالای انرژی ان است که محصولاتی را که استاندارد‌های ENERGY STAR® را رعایت کرده‌اند‌ را در اولیت خرید قراردهید. برنامه‌ ENERGY STAR® توسط اعضای حفاظت از محیط زیست امریکا و وزارت انرژی امریکا تدوین شده و به مصرف ‌کنندگان کمک می‌کند تا مشخصات پنجره‌ها و سایر محصولاتی که در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند شناسایی کنند‌. پیشنیازهای عملکرد برای پنجره‌ها طراحی شده تا نیاز‌های مشخص هر نوع آب و هوای خاص را براورده کنند‌. به عنوان مثال در اب‌وهوای جنوبی در امریکا SHGC پایین مهم‌تر است و در آب‌وهوای شمالی پایین بودن فاکتور U. پنجره‌های مورد تایید شده ENERGY STAR به صاحبان خانه‌ها این اطمینان را می‌دهد که پنجره‌‌هایی که انتخاب کرده‌اند از لحاظ بازده انرژی مناسب‌ترین گزینه هستند‌.
امروزه پنجره‌هایی با بالاترین عملکرد low-E glass دارند‌. این پوشش نازک از جنس فیلم بازده حرارتی را بهبود می‌بخشد (مشخصه‌های عایق) و از تابش اشعه‌های خطرناک ماورای بنفش و اشعه‌ی خورشید جلوگیری می‌کند درباره‌ی پوشش low-E در بخش انواع گوناگون شیشه و قابلیت آن می‌توانید اطلاعات بیشتری بخوانید.

 

متریال شیشه پنجره

 

انواع گوناگون شیشه و قابلیت آن

شفاف‌:

شیشه شفاف ابتدایی‌ترین ماده موجود برای متریال شیشه پنجره است‌. در سال‌های اخیر با افزایش بیش از پیش نرخ هزینه‌های انرژی صاحبان خانه‌ها پنجره‌های خاص صیقلی را انتخاب می‌کنند مانند پوشش low-E برای افزایش بازه انرژی.

Low-E:

پوشش low-E یک پرداخت نازک میکروسکوپی از اکسید فلز روی سطح شیشه شفاف است که درصد بالایی از گرما را بازتاب می‌کند. این پوشش در متریال شیشه پنجره به گرما و نور خورشید اجازه می‌دهد که از شیشه به داخل فضا ورود کند در حالیکه به طور همزمان از خروج گرما از داخل جلوگیری می‌کند.

جذب کننده گرما:

شیشه‌هایی که با رنگ‌های خاکستری، سبز یا برنزهستند و ضریب گرما را با جذب بیش از 45 درصد انرژی خورشیدی کاهش می‌دهند به علاوه اینکه بازده انرژی پنجره‌ها را افزایش می‌دهند.

بازتاینده:

شیشه‌ای که با یک لایه از جنس فیلم صیغل داده شده پوشیده شده است برای کنترل گرمای خورشید در طول تابستان مفید است. همچنین عبور نور را نیز کاهش می‌دهد.

لایه‌های شیشه و هوا:

صاحبان خانه‌ها می‌توانند یک، دو و یا سه قاب شیشه‌ای برای پنجره‌هایشان انتخاب کنند. شیشه تک قاب کمترین بازده انرژی را داردو تنها یک لایه نازک بین فضای بیرون و داخل ایجاد می‌کند در نتیجه خاصیت عایق بودن آن کم است که به طبع میزان فاکتور U بالایی نیز خواهد داشت. چندین قاب شیشه‌ای در متریال شیشه پنجره قابلیت پنجره را در مقاومت در برابر جریان گرما افزایش می‌دهد (کاهش فاکتور U) و بازده انرژی بسیار افزایش می‌یابد و حتی وقتی دو یا سه قاب شیشه‌ای دارای عایق Low-E از جنس آرگون باشد می‌توانیم بازده بیشتری نیز داشته باشیم.

 

متریال شیشه پنجره

 

متریال پنجره

آلومینیوم:

پنجره‌های آلومینیومی ارزان‌ترین نوع هستند که البته بازده انرژی بالایی ندارند. این نوع پنجره از طریق هدایت گرمایی انرژی هدر می‌دهد و ممکن است قاب آن دچار انبساط گرمایی شود. اگر در منزلتان از این پنجره‌های آلومینیومی استفاده می‌کنید حتما هنگامی که در کنار آن ایستاده‌اید بیشتر احساس گرما یا سرما خواهید کرد. یکی دیگر از معایب این پنجره‌ها ظاهر مصنوعی پس از رنگ کردن نسبت به پنجره‌های چوبی و فایبرگلاس است.

فایبرگلاس:

این متریال شیشه پنجره تقریبا به تازگی وارد بازار پنجره‌سازی شده است و جز یکی از پر بازده ترین ماده‌هاست چرا که تقریبا در هیچ شرایط آب و هوایی دچار خوردگی، پوسیدگی، تاب برداشتن و خرد شدن نخواهد شد. به دلیل پایداری حرارتی می‌توانند میزان زیادی شیشه را در خود جای دهند. پنجره‌های فایبرگلاس معمولا از آلومینیوم و وینیل گران‌تر است.

وینل:

یکی از معروف‌ترین متریال برای ساخت پنجره وینیل است که استقامت بالا، قیمت کم و بازده بالا دارد. با آنکه در رنگ‌های مختلفی در بازار ارائه می‌شوند اما یکی از معایبشان عدم رنگ پذیری و در نتیجه تغییر رنگ در مواقع مورد نیاز مانند تغییر نمای خارجی ساختمان است. فاکتور دیگری که باید مدنظر قرار داد آب و هواست چرا که وینیل در آب‌ وهوای خیلی گرم ممکن است خم شود و چسب بین قاب و شیشه نیز از بین برود.

چوب:

متریال شیشه پنجره طبیعی برای ساخت در و پنجره هنوز هم یکی از عاقلانه‌ترین انتخاب‌ها برای ساخت پنجره است و یا تعویض پنجره‌های قبلی با یک مدل با بازده انرژی بهتر است. چوب یک عایق طبیعی است و به افزایش دما مقاوم است و به ندرت دچار انقباض می‌شود. بسیاری از پنجره‌های چوبی دارای پوشش‌های آلومینیومی یا وینیل در سطح خارجی هستند که باعث کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود.
در نظر داشته باشید که آب و هوای مختلف متریال و تکنولوژی مناسب خود را جهت عملکرد بهینه برای شیشه و پنجره می‌طلبد. فراموش نکنید از مغازه‌های محلی پرس و جو کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

منبع:

Selecting the Right Glass Types and Window Materials for Your Replacement Windows

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا