بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

نمای مدرن ساختمان چیست؟

نمای ساختمان به اندازه‌­ای اهمیت پیدا کرده است، که اگر ساختمانی نمای آن کامل نشده باشد، به آن ساختمان نیمه کاره می­گویند.

 

 

تا حدود بیست سال پیش نمای ساختمان ­ها یک سنگ­ کاری سفید رنگ بود. یعنی سنگ­ های کوچک سفید به کار می­رفت. رفته ­رفته نمای ساختمان دچار تحولات زیادی شد.

از قرن ۱۹ به شکل رسمی استفاده از نماهای اروپایی و یا همان نمای نئوکلاسیک  باب شده است.

نمای و جلوه ظاهری برای افراد بسیار مهم­تر از باطن شده است. بنابراین ساختمان­سازان،  معماران و طراحان ساختمان این تغییر مهم در انتخاب و سلیقه افراد را درنظر گرفته ­اند و انواع مدل و دکوراسیون خارجی ساختمان را طراحی کرده­اند.

انواع سنگ­ کاری با هر شکل و مدلی تنها یک نمونه از نمای ساختمان است. شاید علت این گسترش و پیشرفت این باشد که معماران ساختمانی به این اصل مهم پی برده­اند که ملاک و معیار انتخاب آپارتمان دیگر مانند گذشته نیست. شاید در گذشته راحتی  منزل و داشتن محیطی سالم و آرام برای افراد مهم بود.

اما امروزه در اثر پیشرفت­ های شدید دنیای مدرن و پرزرق و برق شدن همه چیز، افراد نیز در انتخاب­ های خود بسیار ظاهرگرا شده­اند.

بنابراین معماران ساختمان بیشتر از نمای کاخ­ ها و ساختمان­ های کلسیاها، ساختمان کنگره­ های اروپایی، کاخ الیزه، کلسیا و معبدهای یونانی و نمای هوسمانی که کاملا کلاسیک هستند، برای نمای آپارتمان­ ها استفاده می­کنند.

در نمای­ هایی که از سیمان سفید استفاده می­شود، یک نمایی رومی و تقریبا خارق­العاده را ایجاد می­کند.

استفاده از آجرنما نیز بسیار پرکاربرد است. البته نما بستگی به نوع کاربری ساختمان دارد.

 

 

برای نمونه آجرنما بیشتر برای مساجد و اماکن مقدسه و اداری استفاده می­شود.

به اختصار به توضیح هر کدام از موارد ذکر شده می­پردازیم.

مدرن­ترین و به روزترین نمای ساختمان، نمای رومی است:

نمای رومی از مجلل ­ترین و لوکس­ترین نوع نمای ساختمان است که تا حدود زیادی الهام گرفته از نمای ساختمان در روم باستان است. این نوع از نما را بیشتر برای کاخ نشینان و نمای ساختمان­ های مجلل استفاده می­کردند.

 

 

برای نمای رومی هم از سنگ گرانیت استفاده می­شود و هم از سیمان سفید. اساس این نوع از نما به شیوه دوریک، ایونیک و کرنتین است. علت استقبال از این سبک معماری شاید این باشد که ساکنان خاورمیانه اهمیت ویژه­ای به سبک­ های سنتی و قدیمی می­دهند. این سبک معماری تا حدودی الهام گرفته از سبک معماری دوره هخامنشیان و تخت­ جمشید نیز هست.

در نمای مدرن رومی معماران به اصل کلاسیسیزم بسیار تاکید دارند. این اصل به ما می­گوید که اصل تقارن را در دکوراسیون خارجی رعایت کنیم. اینکه توازن، دوام، ایجاد هارمونی چشم نواز و در کل در نظر داشتن تاثیر روحی آن بر ذهن مخاطب از اصول مهم و اساسی است که در نمای رومی درنظر گرفته می­شود.

همان­طور که ذکر شد سبک رومی و اصل کلاسیسیزم تنها تاکیدش بر تقلید داشتن بر نمای کلیسا و کاخ­ های اروپایی و رومی نیست.

 

 

بعضا در برخی موارد از اسطوره­ های تاریخی  و حتی مشاهیر بزرگ اروپایی و ایرانی الهام گرفته شده است.

برای مثال استفاده از مجسمه شیر و دیگر حیوانات در کنار در ورودی ساختمان، از نمونه­ هایی از پیشرفت و تغییری است که در دکوراسیون نمای ساختمان ایجاد شده است.

استفاده از مجسمه یا تندیس بزرگان علم و ادبیات نیز از دیگر مواردی است که بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد. این مورد نیز بستگی به نوع کاربری ساختمان دارد. ممکن است نمای یک محیط علمی و آکادمیک را طراحی کنیم، بنابراین متناسب با نیاز  و کاربری آن باید نوع مجسمه را انتخاب کنیم.

برای مصارف خانگی و آپارتمان معمولا اگر بخواهیم که آن را کاملا  لوکس و امروزی کنیم، کافی است که از مجسمه حیوانات قدرتمند استفاده کنیم.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا