معماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

ایده های خلاقانه برای استفاده از مواد بازیافتی در دکوراسیون و فضاسازی خانه

شاید تا ده سال پیش استفاده از مواد بازیافتی به اندازه امروز اهمیت و ضرورت نداشت. یکی از دلایل مهم استفاده از مواد بازیافتی، ماندن زیاد این مواد در طبیعت است. هزاران سال طول می کشد که این مواد تجزیه شوند. ماندن این مواد در طبیعت، اکوسیستم ما را به مرز نابودی می کشاند. استفاده از ظروف یک بار مصرف، بطری های شیشه ای و پلاستیکی جای انواع نوشیدنی و ظروف فلزی، جای کنسرو تنها نمونه های از مواد مضر برای طبیعت است.
این مواد بازیافتی به دلیل داشتن سموم آلوده و جیوه برای سلامتی همه جاندارن و حیات وحش بسیار مضر هستند. از بحث آلودگی آن بگذریم، هزینه بر بودن فرایند تجزیه و پالایش مواد بازیافتی یکی از دغدغه ها و ضروریات غیرقابل انکار است. حدودا 189/2 تا 3 میلیون دلار هزینه بازیافت و جمع آوری این مواد در محیط است.
این مواد در طبیعت می مانند و هزاران بیماری و آلودگی را به بار می آورند. آیا بهتر نیست که از مواد بازیافتی استفاده بهینه کنیم؟
استفاده مجدد و بهینه از این زباله ها باعث خواهد شد، که محیط زیست را از نابودی و آلودگی نجات دهیم. بنابراین ضرورت استفاده بهینه از مواد بازیافتی بسیار مورد تاکید قرار می گیرد. بسیار جالب است که امروزه افراد خوش ذوق و با سلیقه به طرزی باورنکردنی از این مواد بافتی استفاده می کنند، آن را تزیین می کنند و برای فضاسازی و دکوراسیون داخلی منزل از آن استفاده می کنند.
در این پست به معرفی چند نمونه از مصارف مواد بازیافتی که برای دکوراسیون و فضاسازی منزل استفاده می شود، می پردازیم.

1) استفاده از عکس های رادیولوژی:

 

استفاده از مواد بازیافتی

عکس های رادیولوژی را ابتدا بشوییم، سپس آن را باریک قیچی کنید. فراموش نکنید که انتهای آنها باید به هم وصل شده باشد. تقریبا به صورت یک خوشه گل استفاده می شود. از این عکس های باریک برش خورده می توانید برای تزیین گل های اصلی خود استفاده کنید. اگر از رنگ عکس های رادیولوژی خوشتان نیامد می توانید، از رنگ های ساده گل سازی استفاده کنید و آن را با رنگ های گل سازی تغییر دهید.
متناسب با نوع گل ها و دکوراسیون داخلی منزل و وسایل تزیینی رنگ این خوشه ها را انتخاب کنید. اگر دوست دارید که حالتی حلالی به خوشه ها دهید، که دیگر خشک نباشد آن ها را لول کنید و مدتی به این حالت نگه دارید، به راحتی حالت مورد نظر شما را به خود خواهد گرفت.
ضمنا گلدانی که برای این خوشه ها استفاده می کنید نیز می تواند از همین مواد بازیافتی باشد که در ادامه به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

2) استفاده از بافت های بازیافتی:

 

استفاده از مواد بازیافتی

 

اگر از بافت های دست دوز استفاده می کنید، بعد از کهنه شدن، آن را بشکافید و برای تزیین و بافت پادری از آن استفاده کنید. از آن بافت می توانید برای بافتن گلیم های تزیینی استفاده کنید. از ه می ن بافت های شکافته شده می توانید برای تزیین و بافت گل های تزیینی کوچک نیز استفاده کنید و از آن برای تزئین دست گیره آشپزخانه، گلدان و قلمدان استفاده کنید.
اگر بافت شما از نخ مرغوب درست شده باشد، حتی از نخ آن می توانید برای درست کردن تابلو قرش های کوچک نیز استفاده کنید.
از همین نخ ها می تواند رو می زی ها فانتزی نیست درست کنید و حتی اگر نخ ابریشم باشد می توانید ترمه دوزی کنید.

3) استفاده از بطری ها و لیوان های سفالی و کوزه:

 

 

استفاده از مواد بازیافتی

 

یک وسیله زیبا و لوکس برای اتاق و می ز تحریر قلمدان است. اگر لیوان سفالی یا کوزه های کوچک شما ترک خورده و کاربری اصلی و سابق خود را دیگر ندارد آن را دور نندازید. کوزه ترک خورده را ک می با چسب آبکی محکم بچسبانید، سپس به وسیله آبرنگ یا مداد شمعی ظاهر آن را تزیین کنید. این یک وسیله زیبا و فانتزی برای جای خودکار و مداد است، ضمن آنکه باعث تزیین و لوکس شدن می ز شما خواهد شد.
این کوزه های ترک خورده مصارف زیاد دیگری دارند، استفاده از آن به عنوان گلدان گل های مصنوعی نیز از دیگر مصارف آن است.

4) استفاده از درهای جای بطری و جای نوشابه:

 

استفاده از مواد بازیافتی

 

اگر برنامه خندوانه شبکه نسیم را دیده باشید این موضوع برایتان روشن تر خواهد بود. استفاده از این درب های بطری مصراف زیادی دارند. برای ساختن گل و دکوراسیون تزیین دیوارها از آن استفاده کرد. به دلیل رنگی بودن این درب ها علاوه بر این، برای کاردستی فرزندان نیز می توان از آن استفاده کرد.

5) استفاده از لیوان و قاشق یکبار مصرف برای ساخت آباژر:

استفاده از مواد بازیافتی

یکی دیگر از کارهای ساده ای که جهت استفاده از مواد بازیافتی می توان انجام داد استفاده از همین لیوان های یکبار مصرف است.
با چسباندن قاشق های یک بار مصرف در کنار هم به راحتی می توان این کار را انجام داد.
سپس اگر می خواهید چراغ خواب هم رنگ با دکوراسیون منزل و دیگر وسایل منزل باشد، یک پارچه زیبای نازک مخمل یا ساتن روی آن بکشید و برای مصارف خانگی و تزیین منزل از آن استفاده کنید.
بطری آب معدنی: از دیگر مواد بازیافتی منزل، لیوان یک بار مصرف است که به دلیل سبکی و شفافیتی که دارد به راحتی مورد مصرف قرار می گیرد. از لیوان یک بار مصرف نیز به راحتی برای کاردستی کودکان می توان استفاده کرد.

6) جلد ساندیس:

جلد ساندیس یکی از موادی بسیار عالی برای درست کردن زیلو است. این مواد به دلیل آنکه عایق هستند سرما و آب را منتقل ن می کنند و به راحتی می توان برای ساختن زیلو، زیرسفره ای کودک و .. از آن استفاده کرد. اگر زیبایی و نمای آن برایتان مهم است، بهتر است که از پارچه های مخمل یا پارچه های طرح گبه و … برای تزیین آن استفاده کنید.
مثلا از پارچه های بازیافتی باقی مانده از خیاطی، نیز می توانید برای روکش این زیلو استفاده کنید. این طرح اگر زیبا بکارگرفته شود و درست سردوز شده باشد، به راحتی می تواند یک طرح زیبا و فانتزی را ایجاد کند. اگر تصور می کنید که این تکه پارچه ها مشخص هستند، روی این پارچه ها را با طرح های زیبا گلدوزی کنید. اگر دوست داشته باشید می توانید از برچسب های حاضری و آمده استفاده کنید.
اگر حوصله آن را داشته باشید، می توانید از این جلد ساندیس ها نیز برای درست کردن بقچه نیز استفاده کنید. باید به اطلاع شما برسانم جلد ساندیس به دلیل استحکا می که دارید بسیار محکم است و به راحتی پاره و شکافته ن می شود. یعنی اگر از این راهکار استفاده کنید، به سادگی یک زیلو مقرون به صرفه و کاملا پرکاربرد و در عین حال مقاوم خواهید داشت.

7) جای سرکه و جای دوغ های بزرگ:

 

استفاده از مواد بازیافتی

 

بعد از بریدن قسمت بالای جای سرکه یا جای دوغ های برزگ، و سوراخ کردن انتهای آن، از آنها به عنوان گلدان استفاده کنید. گلدان های کوچک خانگی که برای آپارتمان ها استفاده می شود، نیاز نیست حتما بزرگ باشد، یک گلدان کوچک نیز کار ما را راه می اندازد.
از کاربرد عالی این بطری ها سبک بودن آنهاست. این مواد بازیافتی بسیار محکم و سبک هستند و به راحتی می توان آنها را انتقال داد. برای تزیین اطراف بطری از کاغذ رنگی استفاده کنید. از همان بافت های که نام بردیم نیز می توانید استفاده کنید.
اگر دوست دارید مدلی متفاوت به جلد بطری ها دهید، از کنف های خاکستری یا ریسه های سنتی استفاده کنید و آن را به شکلی نواری و مرتب به دورتا دور اطراف بطری بچسبانید.
از می وه درخت کاج به عنوان تزیین جلد بطری نیز می توانید استفاده کنید. اگر بخواهید می توانید این می وه ها را رنگ بزنید و به صورت تک به جلد گلدان بچسبانید. حتی این می وه ها را می توانید درسته رنگ کنید و در سبد و گلدان های گل های مصنوعی از آن استفاده کنید. این راهکار نمایی زیبا و غیرقابل باور را به گلدان و فضای منزل شما خواهد داد.

8) پوست تخم مرغ:

 

استفاده از مواد بازیافتی

 

پوست تخم مرغ برای تزیین گلدان استفاده می شود. پوست تخم مرغ را ترک ترک کنید یا به چند تیکه تقسیم کنید، سپس آن را روی جلد بطری های دوغ یا سرکه که به ذکر آن پرداختیم، بچسبانید. برای تزیین آن از آب رنگ استفاده کنید. این یک تزیین زیبا و فانتزی از مواد بازیافتی پوست تخم مرغ است.

پوست تخم مرغ می تواند مصارف زیادی برای تزیین وسایل منزل داشته باشد. اگر قاب عکسی دارید که بسیار ساده است یا اینکه به وسیله چوب بستنی و یا مواد چوبی بازیافتی قاب عکسی را ساخته اید، می توان برای تزیین آن از پوست تخم مرغ استفاده کرد.

9) استفاده از جعبه جای میوه:

 

استفاده از مواد بازیافتی

جعبه های چوبی قدیمی یکی از موادی است که دارای مصارف زیادی است. از چوب آن می توان برای ساختن می ز و صندلی های کوچک و فانتزی استفاده کنیم. از این چوب ها می توان برای ساخت لانه برای پرندگان نیز استفاده کرد. اگر وسایل شکستنی کوچک دارید و یا شیشه جای آب لیمو و آب قوره و… را می خواهید نگه داری کنید، از این جعبه ها می توانید به سادگی استفاده کنید. اگر از رنگ و ظاهر آن خوشتان نیامد تنها با رنگ آ می زی آن می توانید یک قفسه را برای خود طراحی کنید.
فراموش نکنید ظاهر جعبه به دلیل داشتن ظاهری سنتی بسیار زیبا و جذاب است. حتی از این جعبه ها به عنوان گلدان جای گل و یا حتی برای سبد گل نیز استفاده می کنند. بنابراین توصیه می کنم تا حد ممکن ظاهر زیبای جعبه را سعی کنید حفظ کنید.

10)استفاده از کیسه جای برنج

بعد از تمام شدن برنج کیسه های آن رادور نریزید! همه آنها را به هم بدوزید و آن به شکا یک زیلوی شش متری یا نه متری درست کنید. برای تزیین و زیبایی ظاهری آن از پارچه های چهارخانه که مخصوص زیلو است استفاده کنید. با استفاده از این کار صاحب یک زیلویی زیبا و کم هزینه می شود. ضمن آنکه استحکام این کار بسیار بالا می رود و دیگر به سادگی دچار شکاف و پارگی نخواهد شد، این زیلو بسیار سبک است و برای مسافرت بسیار راحت است. بنابراین از جهت سبکی آن بسیار مورد استقبال است.1

11) استفاده از چوب کبریت های استفاده شده:

 

استفاده از مواد بازیافتی

 

اگر به دنبال ساختن کاردستی برای فرزندانتان هستید و یا می خواهید بطری دوغ یا سرکه هایی که آن را گلدان کرده اید را تزیین کنید، می توانید از چوب کبریت استفاده کنید. چوب کبریتهای استفاده شده یا نشده را به ظرف بچسبانید و به آن نیز تزیین منحصربه فرد دهید.
برای تزیین و تغییر نمای ظاهری آن از رنگ های آب رنگ استفاده کنید.
اطراف تابلوهای عکس و قاب عکس ها را نیز می توانید با چوب کبریت تزیین کنید و آن را کاملا فانتزی کنید.

12) استفاده از جای سس های موشکی:

 

استفاده از مواد بازیافتی

 

برای تزیین اتاق بچه حتما لازم نیست که همه وسایل و اسباب بازی ها را بخریم.
ضمنا اسباب بازی بسیار گران قیمت است و به سرعت کودکان آن را خراب می کنند. برای تزیین و دکوراسیون داخلی اتاق بچه از مواد بازیافتی استفاده کنید. مزایای این کار چند مورد است:
الف) استفاده از این مواد بازیافتی و ساختن اسباب بازی باعث خلاقیت کودکان می شود.
ب) استفاده از مواد بازیافتی برای ساخت اسباب بازی یا کاردستی هم مقرون به صرفه است و هم باعث دکوراسیون و فضاسازی اتاق کودک خواهد شد.
ج) استفاده از مواد بازیافتی باعث صرفه جویی در مصرف منابع خواهد شد و …
با دادن شاخ و برگ به جای سسی موشکی از آنها برای اسباب بازی موشک و هواپیما استفاده کنید. منظور از شاخ و برگ، استفاده از کاغذ رنگی و چوب سبک است. برای اینکه برای آن بال درست کنید می توانید از چوب سبک بستنی نیز استفاده کنید.

13) استفاده از بطری جای نوشابه:

جای نوشابه خانواده یکی از بهترین وسایل برای ساخت گلدان کوچک است. کاکتوس های خانگی کوچک تنها نیازمند یک گلدان کوچک هستند. بعد از اتمام این کار و سوراخ کردن زیر آن، از طریق مواردی که برای تزیین جلد گلدان نام برده شد، استفاده کنید. از مزایای این گلدان سبک بودن آن است.

14) استفاده از لاستیک ماشین مخصوصا لاستیک ماشین های سنگین:

 

استفاده از مواد بازیافتی

 

از لاستیک های بزرگ می توانید به عنوان باغچه ی جای گل در پشت بام، بالکن و حیاط استفاده کنید. البته لازم است مقداری لاستیک را رنگ آ می زی کنید که زیبا به نظر برسد.

از مصارف دیگر آن ساخت صندلی های صحرایی است.
لاستیک اتومبیل به دلیل استحکا می که دارد بسیار مقاوم خواهد بود و به راحتی چندین سال می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
استفاده از لاستیک های بازیافتی کمک زیادی به محیط زیست خواهد کرد. این نوع پلاستیک فشرده و سیاه رنگ و با این حجم زیاد مصرف اگر برای بازیافت وارد طبیعت شود مشکلات و هزینه فراوانی را به باز خواهد آورد. بنابراین بهتر است به هرشکلی که ممکن است از آن استفاده کنید و از ورود آن به طبیعت جلوگیری کنیم.

14) استفاده از جعبه های جای شکلات و بیسکویت به عنوان جعبه دستمال کاغذی:

استفاده از مواد بازیافتی

جعبه های جای کفش، بیسکویت، شکلات و… می تواند مصارف زیادی داشته باشند. استفاده از آن به عنوان جعبه کادوئی، جعبه کادوئی جای وسایل ریز منزل و جعبه جای دستمال کاغذی نمونه هایی از مصارف آن است.
جعبه های جای شکلات و بیسکویت را محکم با چسب بچسبانید و بعد از جدا کردن قسمت درب دستمال کاغذی کافی است با مقوای تزیینی یا آب رنگ و به خرج دادن ک می سلیقه بهترین جای دستمال کاغذی را درست کنید. اگر برای اتاق کودک می خواهید از آن استفاده کنید از کاغذ کادو یا نقاشی های فانتزی استفاده کنید.

15) استفاده از تکه شیشه ها و آینه شکسته شده:

 

استفاده از مواد بازیافتی

 

از دیگر مواد بازیافتی که بسیار در محیط می مانند و فضا را آلوده می کنند شیشه است. از بحث آلودگی آن بگذریم، خطرات ناشی از وجود آن در محیط نیز یک امر مهم و غیرقابل انکار است. یکی از مصارف شیشه های شکسته، استفاده از آن برای تزیین گلدان یا قلمدان است. اگر سلیقه زیادی به خرج دهید می توانید از آن برای تزیین نمای خارجی تابلو و یا حتی دیوار منزل نیز استفاده کنید و آن را آیینه کاری کنید. باید توجه داشته باشید که هر آینه و شیشه ای قابلیت این کار را ندارد. برای انجام این عمل کافی است شیشه و آینه شکسته را بشویید، سپس آن را خشک کنید و با چسب مخصوص آینه آن را به فضا و محیطی که دوست دارید بچسبانید. به همان صورت نامنظمی که شیشه شکسته بچسبانید. این نامنظمی در کل نمایی متفاوت و زیبا را خلق می کند. اگر برای فضای اتاق کودک یا گلدان های فانتزی از این شیشه های شکسته استفاده می کنید، می توانید با استفاده از رنگ های بازیافتی که در منزل دارید و زیاد مانده است استفاده کنید. حتی آب رنگ نیز می تواند تا حدودی به شما کمک کند. البته شیشه و روشنی آن در کل فضایی زیبا و متفاوت را خلق می کند و تا حدودی اصلا نیازی به رنگ و تغییر مدل دادن ندارد.

16) استفاده از مقواهای خشک یا تکه فلزهای نرم باقی مانده از مصالح ساختمان سازی:

 

استفاده از مواد بازیافتی
استفاده از مقواهای خشک

 

یک سری فلز هستند که معمولا بعد از اتمام کار ساختمان سازی باقی می مانند. یا حتی از برش صفحات آلو می نیم باقی می مانند. آلو می نیم نیز مانند دیگر فلزات و مواد بازیافتی باید فرایند گسترده و پیچیده ای را پشت سر بگذارد تا دوباره به ورقه اولیه تبدیل شود و دوباره مورد استفاده قرار گیرد.
بنابراین تا جایی که ممکن است از فلزات و ضایعات باقی مانده آلو می نیو می استفاده کنید.
البته مقوای خشکی که در فرایند ساختمان سازی برای ایجاد دیوار کاذب استفاده می شود نیز می تواند تا حدودی مورد استفاده باشد. اما کاغذ به نسبت فلزات و ورقه های آلو می نیو می بسیار راحت تر بازیافت می یابد.
از موارد مصرفی این ورقه های برش خورده بازیافتی یا مقوای بازیافتی می توان برای تزیین و دکوراسیون داخلی منزل اشاره کرد.
از دیگر موارد مصرفی بارز آن، نماسازی نرده پله، بالکن، نرده های دزدگیر منزل و یا حتی برای نماسازی دیوار و درب های تزیینی منزل بکار گرفته می شود.
نیاز است که ورق های بازیافتی فلزی یا مقوایی را به اندازه یکسان برش دهیم و با چسب بچسبانیم و یا جوشکاری کنیم. سپس متناسب با جنس آن، رنگی متقارن با آن را به آن بزنیم. به راحتی می توان رنگی به آن زد که متناسب با دکوراسیون منزل و دیگر وسایل منزل باشد که در کل هامونی زیبا و چشم نواز را ایجاد کند.

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا