معماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

مینی آشپزخانه ، رهاورد آپارتمان‌های کوچک

با افزایش جمعیت در شهرها و محدود شدن فضای کار و زندگی، تقریباً تمام جنبه‌های ساختمان‌های امروزی مینیمالیستی شده است. شاید در گذشته ( و حتی امروز، البته برای آپارتمان‌ها و ویلاهای لوکس و مجلل) فضای آشپزخانه بزرگ، دل‌باز و وسیع بود؛ اما برای یک آپارتمان کوچک 50 متری نمی‌توانیم آشپزخانه‌ای چندان بزرگ متصور شویم.
از این مسئله به اهمیت نسل جدید آشپزخانه‌ها که به مینی آشپزخانه معروف شده‌اند پی می‌بریم.
مینی آشپزخانه‌ها را می‌توانید خودتان طراحی و اجرا کنید یا آنها را به صورت آماده و پیش‌ساخته تهیه کنید. مینی آشپزخانه‌های پیش‌ساخته، معمولاً مجهز به تمام وسایل و فضاهای کاربردی مانند یخچال، گاز، کابینت، قفسه و… هستند.
با اینکه تنوع و امکانات مینی آشپزخانه‌های آماده بالاست، اما اگر در محل زندگی شما مراکز فروش این محصول وجود ندارد یا آنچه را که می‌خواهید ارائه نمی‌کنند، می‌توانید با کمی خلاقیت و ایده گرفتن از آشپزخانه‌های دیگر، نمونۀ عالی و منحصربه‌فرد خودتان را بسازید!
در ادامۀ این مطلب شما را با برخی مینی آشپزخانه‌هایی که توسط معمارها و با توجه به سلیقه و نیاز مشتری طراحی و ساخته شده‌اند، آشنا می‌کنیم.

آشپزخانه داخل کمد!

این آشپزخانۀ نقلی اما روشن و دلباز در حقیقت فقط یک گوشه از اتاق نشیمن را به خود اختصاص داده و تمام وسایل و ظروف مورد نیاز را در یک کمد جا داده است! اگر دقت کنید سینک و شیر آب کوچک را هم می‌بینید. زمانی که کار با آشپزخانه تمام شد، درهای قفسه‌بندی شده بسته می‌شوند و کل آشپزخانه به یک کمد کوچک در گوشۀ اتاق تبدیل می‌شود!

 

مینی آشپزخانه

 

عکس بعدی نیز مینی آشپزخانهای را نشان میدهد که به شکل یک کمد طراحی شده است و می‌تواند گوشۀ هر اتاقی قرار بگیرد. کافی است درهای کمد را باز کنید و به آشپزخانۀ کوچک و جادویی خود دسترسی پیدا کنید. عرض این مینی آشپزخانه فقط 1.7 متر است اما فضای کافی برای تمام وسایل مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

مینی آشپزخانه

مینی آشپزخانه در فضاهای غیرکاربردی خانه

این آشپزخانه میتواند در فضاهایی از خانه، که زیاد استفاده نمیشوند ساخته شود. مانند نمونهای که در عکس مشاهده میکنید. این آشپزخانه داخل یکی از فضاهای به اصطلاح پرت و غیرکاربردی ساخته شده است. انباری کوچک و باریکی که تنها امتیاز آن داشتن پنجره بود اما وقتی کل فضایی که برای زندگی در اختیار دارید حدود 30 یا 40 مترمربع است، ایده‌های مبتکرانه در ذهن‌تان روشن می‌شوند! البته نیمی از این فضا به محل قرار دادن ماشین لباسشویی اختصاص داده شده است که در تصاویر معلوم نیست. استفاده از رنگ سفید باعث شده این اتاق بزرگتر دیده شود و نور در آن بازتاب خوبی داشته باشد. حتماً شما هم تصدیق می‌کنید که نتیجۀ کار بسیار کاربردی و در عین حال دوست‌داشتنی شده است!

 

مینی آشپزخانه

مینی آشپزخانه

مینی آشپزخانۀ جزیره‌ای

این مینی آشپزخانۀ منحنی، به صورت جزیره‌ای ساخته میشود. یعنی می‌تواند در مرکز یک اتاق یا فضای داخلی قرار بگیرد و لازم نیست به هیچ دیواری متصل شود. این آشپزخانه با فرم منحنی خود حسی از آرامش و حضور انرژی سیال را به ذهن منتقل می‌کند و همۀ لوازم مورد نیاز را در خود جای میدهد. تمام سطح زیرین این آشپزخانه از کشو و کابینت ساخته شده است و برخلاف انتظار بسیار جادار است!

 

مینی آشپزخانه

 

بعضی از این آشپزخانه‌های کوچک فضایی زیر سینک دارند که آبی که از آن خارج می‌شود را در خود نگه دارد. این منبع گنجایش محدودی دارد و باید به صورت دستی تخلیه شود. اما اگر مینی آشپزخانه در گوشه‌ای از آپارتمان ساخته شود که دسترسی به برق و فاضلاب داشته باشد، کار بسیار ساده‌تر می‌شود.
هدف این مطلب آن بود که به شما چند ایده در مورد ساخت و طراحی مینی آشپزخانه داده شود. مسلم است که با در نظر گرفتن محدودیت‌ها، نیازها و سلیقۀ خود، می‌توانید نمونه‌ای حتی جالبتر و کاربردی‌تر بسازید. در هر حال این نکته را در نظر داشته باشید که محدود شدن فضای خانه‌های امروزی، لزوماً به معنای محدود شدن اختیارات شما در خانۀ خودتان نیست!

منبع:
https://www.livinginashoebox.com/12-great-small-kitchen-designs/

3.1/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا