معماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

آشنایی با سبک‌های مهم دکوراسیون داخلی

2- عوامل زیربنائی و مستقل از سبک‌ها
فضا – دو
جا دادن همه لوازم و چيدمان اثاثیه در مکانی كوچك، به ‌تنهایی دشوار است. اکنون اگر بخواهیم در دكوراسيون يك محیط كوچك زیبایی هم تدارک ببینیم، به نحوی كه جلوه‌اي متراكم و گرفته پدید نيايد و در عين‌ حال به ‌خوبی جواب‌گوي نياز‌هاي ساکنین آن هم باشد؛ مشخصا این دشواری به ‌مراتب تشدید می شود. اما زمانی که علاوه بر زيبايي، جنبه كاربردي محیط، خصوصا انتخاب یک سبک دکوراسیونی نیز مد نظر باشد؛ ما دیگر با امري بسيار چالش برانگيز مواجه هستیم. این ها همه صحیح! اما خوشبختانه می‌دانیم، يك سري ترفند و ايده‌ براي دكوراسيون در فضاهاي كوچك وجود دارد كه رعایتشان، مشکل گفته شده را به بهترين نحو برطرف مي‌كند. بخشی از این ایده‌ها را در قسمت نخست این مقاله به شما عزیزان آموزش دادیم و اکنون ادامه مطلب را تقدیم می‌کنیم.

_ احتیاجی نیست حتما از چهارچوب پنجره برای نصب پرده استفاده کنید. در این مورد کمی خلاقیت به خرج داده و آزادانه‌تر عمل کنید. مثلا پرده‌ها را در بیرون از چهارچوب پنجره، با فاصله‌اي قابل توجه، بالاتر از آن و از طرفين، فراتر از جاي قرارگيري پرده نصب كنيد. در این‌ صورت مقياس پنجره و در پي آن وسعت خانه بزرگتر و فضا دلبازتر به‌ نظر می‌رسد.

_ تا جايي كه امكانش هست، اجازه دهيد نور طبيعي به داخل خانه‌های کوچک راه يابد. وجود نور طبيعي در فضايي این‌چنینی، بسيار ارزشمند و در افزایش احساس آرامش ساکنین خیلی موثر است.
– براي پنجره‌هاي يك خانه كوچك، پرده‌اي كاملا ساده و هم‌رنگ ديوارها تدارك ببينيد. اين كار سبب مي شود، سطح كنتراست پايين بيايد و فضا بزرگتر جلوه كند.

_ قدرت و تاثيرگذاري آينه در این زمینه به حدي زیاد است كه شاید پیش از امتحانش، باور‌پذیر نباشد. از آينه‌اي بزرگ در دكوراسيون يك محیط كوچك استفاده كنيد تا شاهد دو برابر شدن جلوه فضا و ايجاد عمق و بعد در دكوراسيون باشيد که اصلا انتظارش را ندارید!

 

 

_ میز و صندلی شیشه‌ای و یا میزهای پذيرايي شيشه‌اي و شفاف، علاوه بر اين‌كه نقش كاربردي خود را به‌خوبي ايفا مي كنند؛ سبب دل‌بازتر جلوه كردن محیط و برجستگی هر چه بیشتر دكوراسيون نیز می شوند.

_ وجود برخي از مواد در خانه‌هاي كوچك مناسب‌تر است. مواد براق و صيقلي با سطوحی كه نور را منعكس مي كنند و همچنين ماده‌های شفاف مانند شيشه، از جمله موارد مناسبي هستند كه براي استفاده در دكوراسيون و سبک‌پردازی فضاي كوچك توصيه مي شوند.

_ به جاي ميز چوبي، از يك ميز شيشه اي به‌عنوان ميز پذيرايي خود استفاده كنيد. اين انتخاب نتیجه ای بسيار موثر و مفيد خواهد داشت.

_ در فضاي دكوراسيون يك محیط كوچك ، مسلما عناصر و اشيا نزديكتر به هم قرار می‌گیرند. حال اگر قرار باشد، آن‌ها داراي گوشه و لبه هاي تيز هم باشند، مشکل بزرگی پیش می‌آید. باید مدام حواس‌تان باشد كه به آن‌ها برخورد نكنيد و آسيب نبينيد! به ‌علاوه تردد بسيار سخت می شود و در نتيجه، دكوراسيون دوست‌داشتني و راحتي نخواهيد داشت. از اين رو تا مي‌توانيد اشيا و مبلمان را به شكل گرد و بيضي يا با گوشه‌هاي گرد شده و انحنادار انتخاب كنيد. بدین ‌صورت حس ايمني و راحتي به‌ خوبي در محیط القا شده و ديگر کسی نگران برخوردهاي دردناك و غير‌منتظره با قسمت تيزی از مبلمان و عناصر موجود در دكوراسيون نخواهد بود.

 

دكوراسيون يك محیط كوچك

 

 

_ از آنجا که اکثر خانه‌ها مربع یا مستطیل شکل هستند، استفاده از خطوط منحني و گرد، به جذابیت منزل‌تان می افزاید. دکوراتورها استفاده از میزهای گرد، مبل‌هایی با دستگيره‌هاي منحني و قالیچه‌های گرد یا بیضی شکل را برای خانه‌های کوچک، بهترين گزينه انتخابی می دانند.

– اگر مجبور نیستید از لوازم قدیمی استفاده کنید، بهتر است وسایل و مبلماني را با اندازه‌های متوسط یا حتی کوچک تهیه کنید تا فضا را بازتر نشان دهند. آپارتمان‌هایی که معمولا بزرگتر به‌ نظر می‌آیند، آن‌هایی هستند که ابعاد و اندازه وسایل‌شان متناسب با متراژ خانه و فضا است.

_ سعي كنيد از تفكيك و مرزبندی جدي قسمت‌هاي مجاور، در دكوراسيون يك محیط كوچك بپرهيزيد. هرچه فضاها پيوسته‌تر و يك‌دست‌تر به‌نظر بيايند، کل محیط نیز بزرگتر جلوه مي‌كند. مهم‌ترين ايده در‌اين خصوص، استفاده از یک نوع کف‌پوش، براي تمام قسمت ها است تا در جلوه كف، يك پيوستگي بارز به وجود آيد و سبب شود، محیط گسترده‌تر به نظر رسد.

_ اگر بخواهيم براي دكوراسيون فضاهاي كوچك چند ناجي شگفتي آفرين معرفي كنيم، بدون شك مبلمان چند منظوره جزو گزينه‌های اول است. حتما براي دكوراسيون خانه كوچك خود به جاي 4 يا 5 عنصر تك‌منظوره، از يك يا دو عنصر چند‌منظوره استفاده كنيد. براي مثال يك ميز عثماني، هم به عنوان ميز پذيرايي و هم نشيمن اضافه در مواقع لازم قابل استفاده است.

_ در یک خانه كوچك، مسلما با محدوديت بسياري مواجه هستيد. اما از طرفي نيازها و كاربردهايي وجود دارد كه بايد در دكوراسيون تامين شود. تنها راه براي حل اين تناقض و مشكل، دکور فضاهاي خانه به صورت چند منظوره است. یعنی بهتر است، حتی‌المقدور از عناصر و قطعاتی با دو یا چند عملکرد استفاده كنيد. براي مثال به‌ جاي كاناپه معمولي، از يك كاناپه تخت‌خواب شو در اتاق نشيمن كوچك بهره ببريد. در اين‌صورت علاوه بر تامين فضاي نشيمن مناسب در محیط، يك جاي خواب اضافه و راحت نيز براي مهمان مهیا می شود و نبود فضای کافی براي اتاق مخصوص مهمان جبران خواهد شد. همچنين ايده خوبي است كه به جاي يك ميز پذيرايي بزرگ، دو ميز كوچكتر را كنار هم قرار دهید تا در وقت نیاز، به‌راحتي بتوان آن‌ها را كنار كشيد و محیط را بازتر کرد. خوشبختانه امروزه تنوع مبلمان و وسايل چند منظوره در بازار قابل توجه است و در تهيه آن‌ها مشکلی نخواهید داشت.

 

 

دكوراسيون يك محیط كوچك

 

_ دكوراسيون يك محیط كوچك با ميلمان و عناصري بزرگ و حجيم، به ‌سرعت متراكم و انباشته مي شود و فرد در آن احساس خفگي خواهد كرد. پس بهتر است، مبلماني ظريف با وزن بصري سَبُك براي دکور خود انتخاب كنيد. هم چنين مبلماني پايه‌دار و بدون دامن انتخاب كنيد تا جلوه كفِ فضا نیز باز و كامل به چشم آيد. پس از انتخاب وسايل و مبلمان اصلی با اندازه ظريف و كوچك، جهت جلوگيري از تبديل محیط به يك خانه عروسكي، فقط از يك عنصر بزرگ و متمايز در جاي مناسبی از دکور استفاده كنيد و با اين كار خود، به دكوراسيون صلابت و شكوه ببخشيد.

_ كوچكی فضا دليل نمي شود مبل ها را دورتادور محیط و جلوي ديوار قرار دهيد. اين كار، كوچك بودن فضا را بيشتر نشان مي دهد و به رخ می کشد. همچنين فضايي سرد و بي روح پدید مي آورد. به ‌جای آن، مبل‌ها را به‌ صورت گروهي دور هم و با فاصله از ديوار، در قسمت مياني محیط بچينيد و بين ديوارها و مبلمان جای گردش هوا را باز بگذاريد. در اين ‌صورت، كوچكی محیط كم‌رنگ مي شود و گرمي و دلنشيني آن اولين نکته‌اي است كه به چشم مي‌آيد و احساس مي شود.

_ اكسسوري‌ها مكمل دكوراسيون هستند و مانند علايم دستور زبان در جملات عمل مي كنند. اما وجود آن ها در دكوراسيون تنها تا زماني مفيد و سازنده است كه به صورت افراطي شکل نگیرد و هر یک، در جاي درست و مناسب خود استفاده شوند. حساسيت اين موضوع در دكوراسيون يك محیط كوچك به مراتب بيشتر است. زيرا اگر اكسسوري‌ها بيشتر از حد فاصله بگیرند یا در جاي نا‌مناسب استفاده شوند، منجر به شلوغی و تراكم دكوراسيون خواهند شد. وقتی محیط شما كوچك است، تنها در قسمت‌ها و سطوحی که وجود اكسسوري روي آن‌ها لازم است، از آن ها بهره ببرید. مانند ميز پذيرايي و لبه پيش‌بخاري شومينه. بقیه مکان‌ها و سطوح را خالی و به ‌حال خود رها کنید تا به‌ جای تکمیل، باعث نقص دکوراسیون شما نشوند. ضمنا اگر اكسسوري مورد نظر از لحاظ شكل يا بافت، قوی و حائز اهميت است، حتما آن را با رنگي خنثي انتخاب كنيد. اگر تعداد اكسسوري هاي مورد نیاز نسبتا زياد بود، متقابلا ديوارها و كف، یعنی زمينه دكوراسيون را كاملا ساده و به حال خود بگذاريد.

 

 

دكوراسيون يك محیط كوچك

 

_ استفاده از یک قاليچه يا موكت به رنگ روشن، اتاق را بازتر و بزرگتر نشان می دهد. اگر كف اتاق با موكتي به رنگ تيره پوشانده شده، فرشی با روشن‌ترين تناژ رنگ موكت روي آن پهن كنيد و تاثير تيره بودن موكت را از بين ببريد.

_ كاناپه‌ها و مبل‌هاي پايه‌دار كه فضاي زير آن ها قابل مشاهده است، براي دكوراسيون يك محیط كوچك مناسب‌تر هستند. زيرا با مسدود نكردن ديد فضاي زميني، جلوه‌اي وسيع‌تر و دلبازتر ارائه مي‌دهند.

_ آن چه براي يك فضاي كوچك، حياتي و ضروري است؛ خلوت، مرتب بودن و سازمان يافتگی دكوراسيون است. هر روز چندين بار وقتي را به جمع و جور و مرتب كردن خانه اختصاص دهيد. زيرا ريخت وپاش و به ‌هم ريختگي، خطر بزرگي براي جلوه دكوراسيون یک محیط كوچك محسوب مي شود.

_ براي منسوجات مهم دكوراسيون، مانند روكش مبل‌ها، صندلي‌ها و همچنين قاليچه‌ها، گزينه‌اي با طرح‌هاي بسيار كوچك و يا حتی بدون طرح و ساده انتخاب كنيد.

_ اين تصور كه براي چيدمان يك فضاي كوچك بايد از مبلمان و عناصر ظريف و كوچك استفاده شود، تا حدي درست است. اما وجود عناصر بزرگ نيز در دكوراسيون يك محیط كوچك لازم است و جلوه دكوراسيون را تا حد زيادي از خطر شلوغی نجات می دهد. بنابراين با جايگزين كردن يك عنصر بزرگ به جاي چند عنصر كوچك، به جلوه دكوارسيون فضاي كوچك خود اعتبار و شكوه و همچنين جلوه‌اي خلوت و بارز ببخشيد.

_ يك ايده بسيار زيبا و باارزش در این زمینه، سفارش و نصب يك قفسه كتابخانه ديوار به ديوار و از زمين تا سقف است. در اين صورت علاوه بر یک جلوه دکوراتیو، فضاي ذخيره‌سازي قابل توجه و نقطه كانوني غني و زیبایی خواهید داشت.

_ همه طبقات و قفسه‌ها را به‌طور كامل مملو از اشيا و عناصر مختلف نكنيد. قسمتي از برخي طبقات و قفسه‌هاي باز را خالي بگذارید تا دكوراسيون نفس بكشد و چشم‌های ناظرین هم، مجالي براي استراحت بيابند. در اين‌ صورت، دكوراسيون خانه كوچك شما نيز دلبازتر جلوه خواهد كرد.

_ عناصر تاشو و همچنين اشيای چرخ‌دار، گزينه‌هاي كاربردي و مفيدي در دكوراسيون خانه‌هاي كوچك به‌ شمار مي‌آيند. براي مثال يک ميز بلند چرخ‌دار در مواقع نیاز، به عنوان کانون مرکزی و سطح كاري مفيدی در یک آشپزخانه كوچك مورد استفاده قرار می‌گيرد. در‌حالي كه در مواقعي كه به آن نيازي نيست، مي‌توان آن را به قسمت‌هاي ديگر فضا منتقل كرد تا مسير تردد را مسدود و محدود نكند.

 

 

دكوراسيون يك محیط كوچك
استفاده از وسایل تاشو

در قسمت سوم و پایانی مقالات «عوامل زیربنائی و مستقل از سبک‌ها» به فضاهای
ذخیره‌سازی و تاثیر رنگ در خانه، دکوراسیون و در نهایت سبک‌ها می‌پردازیم

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا