اجتماعی

اقراریان: بررسی پرونده باغات باید بر اساس وحدت رویه باشد/ چمران: تکلیف زمین‌هایی که مشجر خریداری می شوند، مشخص است

به گزارش ساختمان آنلاین:   بررسی تعدادی پرونده املاک جهت تعیین باغ یا غیر باغ بودن در دستور کار اعضای شورا در هشتادو نهمین جلسه شورا قرار گرفت.
بر همین اساس اولین پلاک ثبتی به مساحت 833 متر مربع واقع در منطقه 2 برای تعیین تکلیف به شور گذاشته شد.
جعفر شربیانی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه رای کمیسیون باغات نیز مبنی غیر باغ بودن آن است، ادامه داد: شرایط  به گونه‌ای است که حد نصاب را نداشته، سند مالکیت آن یک قطعه زمین است و بر اساس کمیسیون ماده 12 رای دایر دارد.
به گفته وی این ملک شامل درختان ارزشمند و انبوه نشده، بنابراین رای کمیسیون بر باغ نبودن این ملک دلالت دارد.
در نهایت این پلاک ثبتی با کسب 16 رای موافق غیر باغ اعلام شد.
شربیانی با قرائت پرونده دیگری اظهار داشت: این پرونده مربوط به پلاک ثبتی به مساحت 930 متر واقع در منطقه 4 است که با استدلال کمیسیون ماده 7  مبنی بر دارا نبودن حد نصاب درختان غیر باغ اعلام شده است.
وی افزود: همچنین سند این ملک چه در سال 1333 و چه در سال 1380 یک قطعه زمین بوده و رای کمیسیون ماده 12 را نیز ندارد. این پلاک ثبتی نیز در پایان با دو رای مخالف و 16 رای موافق، غیر باغ اعلام شد.
پرونده مورد بررسی دیگر نیز با مساحت 1459 متر مربع در منطقه 5 نیز با ارائه دلایل  شربیانی و کسب اکثریت آراء موافق، باغ اعلام شد.
عضو هیات رئیسه شورا ادامه داد: سند مالکیت این پلاک یک قطعه زمین است و حد نصاب درختان را ندارد، اما بنا بر اعلام کمیسیون ماده 12 دایر بوده و با استناد به درختان مثمر و غیر مثمر در تصاویر اخذ شده گستره غالب پلاک مذکور دارای انبوهی از پوشش درختان است.
در ادامه جلسه زمینی به مساحت 550 متر مربع در منطقه 12 مورد بررسی قرار گرفت که در جریان آن شربیانی اظهار کرد: این ملک حد نصاب درختان را ندارد، سند مالکیت آن یک قطعه زمین مشجر است که بر همین اساس و  بر حسب شرایط موجود غیرباغ اعلام شده است. به این ترتیب این پلاک ثبتی با اکثریت آرای موافق اعضا، غیرباغ اعلام شد.
پلاک ثبتی به مساحت 565 متر مربع در منطقه یک  مورد دیگری بود که در جلسه امروز شورا برای تعیین تکلیف مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته شربیانی این ملک به دلیل دارا بودن حد نصاب درختان و گستره غالب سبز در تصاویر هوایی، با رای کمیسیون و کسب اکثریت آرای موافق، باغ اعلام شد.
با ارائه دلایلی از سوی آقای شربیانی مبنی بر نداشتن حد نصاب درختان و عدم رای کمیسیون ماده 12 و همچنین کسب اکثریت آرای موافق، پرونده بعدی نیز به مساحت 1675 متر مربع، تاییدیه باغ بودن را نگرفت.
در ادامه همچنین زمینی به مساحت 970 متر مربع در منطقه یک تعیین تکلیف شد. در این خصوص شربیانی عضو هیات رئیسه شورا اظهار کرد: این پلاک ثبتی حد نصاب درختان را ندارد، سند آن یک قطعه زمین بوده و رای کمیسیون ماده 12 را نیز ندارد. بنابراین نمی‌توان آن را به عنوان باغ محسوب کرد. این پلاک ثبتی نیز با اکثریت رای موافق اعضا باغ اعلام نشد.
شربیانی با ارائه پرونده دیگری در منطقه 2 اظهار داشت: این پلاک ثبتی حد نصاب درختان را دارد و سند مالکیت آن یک قطعه زمین است و بر اساس تصاویر هوایی شامل انبوهی از درختان است، بنابراین دلایل کمیسیون رای به باغ بودن این زمین داده است.
در ادامه اظهارات شربیانی، نرجس سلیمانی در تذکری در این باره گفت: در اسناد ثبت شده دریافتی ، اقرار شده است که این درختان کاشته شده‌اند، به این معنا که شهرداری خود در این ملک اقدام به درختکاری کرده است. بنابراین نمی‌تواند باغ محسوب شود.
اقراریان: بررسی پرونده باغات باید بر اساس وحدت رویه باشد
اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در بررسی این پرونده به نکاتی اشاره کرده و در تذکری گفت: وحدت رویه نکته‌ای است که باید در این خصوص لحاظ شود به ویژه درباره زمین‌هایی که شهرداری در آن‌ها اقدام به درختکاری کرده است؛ اگر سایر اسناد دال بر باغ بودن نیست باید اینها هم غیر باغ اعلام شود.
اقراریان در ادامه تصریح کرد: ما عملا با این روش مردم را به سوی شکایت علیه شهرداری سوق داده و آنها را در پروسه پیچیده‌ای قرار می‌دهیم. ما به عنوان بخشی از حاکمیت باید درباره این املاک تصمیم درستی اتخاذ کنیم، زمین‌هایی که متعلق به مردم بوده و شهرداری در آنها اقدام به درختکاری کرده است، موجب نارضایتی آن‌ها می‌شود.
چمران: تکلیف زمین هایی که مشجر خریداری می شوند، مشخص است
مهدی چمران نیز در تکمیل سخنان اقراریان تصریح کرد: این زمین‌ها  دو نوع هستند؛نخست آن‌هایی که شهرداری بدون اطلاع صاحبان اقدام به درختکاری کرده است و دوم املاکی که از زمین شهری یا ارگان هایی دیگر خریداری می‌شوند که در این مورد صاحب ملک نمی‌تواند ادعایی مبنی بر قطع درختان داشته باشد. در خصوص ملک مورد نظر نیز باید بررسی شود که از کدام نوع است.
نماینده شهرداری هم در ادامه توضیحات چمران گفت: این زمین متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام ره بوده که در سال 71 سند گرفته است یعنی در زمان درختکاری فاقد صاحب بوده است. در واقع مالک به علم به درختکاری این ملک را خریداری کرده است.
اقراریان در ادامه بار دیگر تذکر داد: سیاست ما باید به سمت توافق، سازش و کاهش پرونده‌ها باشد. ما امروز در شورا دارای این اختیار هستیم که این زمین ها را باغ یا غیرباغ اعلام کنیم. بنابراین بهتر است با اندیشیدن تدابیر لازم و اتخاذ وحدت رویه، از تعداد پرونده‌ها بکاهیم.
مهدی چمران نیز در پایان تاکید کرد: وظیفه ما در اینجا تعیین تکلیف درباره باغ یا غیرباغ بودن املاک است؛ از قضا باید از اقدام شهرداری در این مورد تقدیر شود و جای گله و شکایتی نیست.
در نهایت این پلاک ثبتی با اخذ اکثریت آرای موافق باغ علام شد.
به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا