اجتماعی

تحول در مناطق کم‌برخوردار پایتخت با اجرای طرح‌های محرک توسعه

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به تلاش مدیریت شهری برای بازگرداندن عدالت اجتماعی و شهری در منطقه ۱۹ تاکید کرد.

به گزارش ساختمان آنلاین، حمیدرضا صارمی در آیین کلنگ زنی احداث مجموعه تجاری، خدماتی، رفاهی و پارکینگ طبقاتی سبلان که با حضور تورج فرهای شهردار منطقه ۱۹ و جمعی از مدیران شهری در قالب پویش امید و افتخار برگزار شد؛ گفت: به جرات می توان گفت در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۱۹ یکی از پر چالش ترین مناطق بوده که در عین حال به عنوان منطقه ورودی و بین المللی پایتخت به دلیل نزدیکی به فرودگاه امام خمینی (ره) شناخته می شود.
وی با بیان اینکه مدیریت این منطقه کار بسیار سختی است، افزود: یکی از ویژگی های شهرهای معاصر پیچیدگی، تنوع و عدم قطعیت است.
معاون شهردار تهران ادامه داد: در نظام برنامه ریزی شهر تهران و سیاستگذاری که به ما واگذار شده جایی به نام مرتضی گرد وجود ندارد اما در واقعیت این محله وجود دارد.
وی بیان کرد: هیچ جایی نوشته نشده که جایی مانند اسلامشهر ۶۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است، اما در واقعیت این موضوع وجود دارد. این مساله نشان می دهد خوانش مدیریت شهری و اجرای این خوانش هیچ اشتراکی با هم ندارد و فاصله معنا داری در این میان وجود دارد.
صارمی با اشاره به اینکه نباید نسبت به برنامه هایی که در ۴ دهه گذشته در شهر تهران انجام شده، ناسپاس باشیم؛ یادآور شد: مدیران جمهوری اسلامی در این مدت کارهای زیادی انجام داده اند؛ بی عدالتی ای که در فضای شهری اکنون وجود دارد ناشی از اشتباه در برنامه ریزی هاست.

کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت با افتتاح و کلنگ زنی دو هزار و پانصد میلیارد تومان پروژه در منطقه ۱۹

وی تاکید کرد: امروز ۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح می شود و یا کلنگ آن به زمین زده می شود که این گام بزرگی در جهت کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران است.
معاون شهردار تهران در ادامه گفت: مهمترین رویکرد شهردار تهران، ساماندهی عدالت شهری است و در این دو سال پروژه ای به بزرگی پروژهای که امروز کلنگ زنی آن انجام می شود؛ در شهر تهران اجرایی نشده است.
وی با اشاره به شکاف طبقاتی بین شمال و جنوب شهر تهران افزود: امروز یک متر مربع آپارتمان مسکونی در این منطقه بین ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان است این در حالی است که در مناطق برخوردار این قیمت به متری  ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است که  این فاصله طبقاتی پذیرفته نیست.
صارمی ادامه داد: ما در مناطق کم برخوردار شهر تهران طرح های محرک توسعه را شروع کردیم و به سمتی پیش می رویم که در سال های آینده این مناطق متحول می شوند.
وی با اشاره به توسعه نامتوازن منطقه ۱۹ در دهه های اخیر بیان کرد: رشد فضای این منطقه به این صورت است که ۹۰ درصد کارکرد تجاری پیدا کرده است. این در حالی است که  در پهنه هایی که غلبه تجارت بر سکونت وجود دارد شب مردگی ایجاد شده و کیفیت زندگی پایین آمده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران یادآور شد: با اقداماتی که شهردار تهران تبیین کرده و در قرارگاه مسکن نیز مصوبه شده است؛ ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در منطقه ۱۹ کلنگ خورده است تا غلبه تجارت بر سکونت کنترل  شود.
وی  تاکید کرد: گام دوم شهرداری تهران در این منطقه ایجاد محله الگوی شهر ایران اسلامی است که افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی رقم می خورد.
صارمی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: همه این اقدامات نشان دهنده این است که رویکرد هدف گذاری مدیریت شهری  این است که مناطقی که شاخص کیفیت زندگی آن کاهش پیدا کرده را افزایش دهد.

با افتخار می‌گوییم بالاترین مساحت مداخله کمیسیون ماده ۵ در منطقه ۱۹ است

وی با تاکید بر اینکه بازآفرینی شهری در این منطقه مهم است، افزود: از نظر مساحت مداخله می توان با افتخار گفت که در  سال ۱۴۰۱ بالاترین مساحت مداخله کمیسیون ماده ۵ مربوط به منطقه ۱۹ بوده است.
معاون شهردار تهران ادامه داد: در گذشته دراین منطقه زمانی چندین کوره پزخانه وجو داشته که آجر تولید می کرده است. اکنون که تکنیک ساخت مسکن تغییر کرده است این مراکز بدون فعالیت است. بر همین اساس در نظر داریم تا  یکی از این کوره ها را به عنوان نماد شهر تهران نگه می داریم و مابقی را تغییر کاربری  دهیم.
وی بیان کرد: اگر ما برای این محیط ها فکر نکنیم دیگران وارد عمل می شوند؛ اما بعد از سامان دهی کوره پزخانه ها شاخص های منطقه ۱۹ تغییر می کند.
صارمی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۵ وظیفه دارد تا برای جاهایی مانند کوره پزخانه ها فکر کند، یادآور شد: الان طرح خوبی در این محدوده وجود دارد و بحث بازآفرین شهری به نحو مطلوب در این منطقه شکل می گیرد.
وی با اشاره به بازدیدی که از پروژه های منطقه ۱۹ انجام شده، تاکید کرد: از پروژه های منطقه ۱۹ بازدید کردم؛ چند نکته مثبت دیدم اول اینکه در پروژه ها از چمن استفاده نشده است که با توجه به فرونشست زمین اقدام مناسبی است، باید به اقلیم طبیعی شهر تهران برگردیم و گونه های گیاهی با مصرف آب کمتر را استفاده کنیم.

شهرداری تهران در مقابل تخلف ساخت و ساز هیچ نرمشی ندارد 

وی رویکرد ترافیکی منطقه را در ایمن سازی پروژه ها دومین نکته مثبت آن دانست و گفت: تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز نیز در این منطقه به خوبی انجام شد و نشان داد شهرداری تهران در مقابل تخلف هیچ نرمشی ندارد. به همان اندازه که تلاش می کنند بسترهای ساخت و ساز علمی گسترش پیدا کند در مقابل ساخت و سازهای غیر مجاز می ایستند.
وی با اشاره به سیاست های شهرداری تهران در منطقه ۱۹ افزود: اول اینکه هزینه پروانه ساخت در این منطقه افزایش نداشته تا روی دوش سازنده ها فشاری وارد نکند. این سیاست را در دو سال آینده دنبال می کنیم.
معاون شهردار تهران ادامه داد: دوم اینکه زمینه های اجرایی شدن طرح های بازآفرینی عرصه های رها شده ناحیه ۳ را با کمک شهردار منطقه فراهم می کنیم.
وی بیان کرد: اگر جاهایی را قبلا در محدوده بافت فرسوده قرار نداده ایم واکنون با قراردادن این نواحی می تواند محرک توسعه شود، این کار انجام می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا