اجتماعی

مراکز حل اختلاف و داوری، راه میانبر برای مشکلات تعاونی‌ها

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از روابط عمومی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران، در مراسم افتتاح این مرکز که با حضور دکتر محمد رنجبر رئیس مرکز داوری اتاق تعاونی ایران، دکتر خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران دکتر، دکتر کوروش صفرکوپایه عضو هیئت‌مدیره مرکز وکلای کارشناسان رسمی دادگستری و جمعی از قضات بازنشسته و همچنین وکلای پایه یک دادگستری برگزار شد بر این نکته تأکید شد که مراکز حل اختلاف و داوری مسیر کوتاهی برای برطرف شدن مشکلات حقوقی تعاونی‌ها و اعضا می‌باشند.

 

دکتر محمد رنجبر رئیس مرکز داوری اتاق تعاون ایران در مراسم افتتاح نخستین مرکز حل اختلاف و میانجی‌گری در اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران با بیان اینکه داوری محاسنی دارد که در محاکم قضایی دیده نمی‌شود گفت: داوری و حل اختلاف که از دیرباز در فرهنگ و سنت ما ریشه داشته است راه میانبری است که از پیچ‌وخم قانون نمی‌گذرد. امروز اولین مرکز رسمی در این اتحادیه افتتاح خواهد شد که با استفاده از قضات بازنشسته خبره و وکلای تراز یک کشور که تخصص لازم در حوزه مورد رسیدگی را نیز دارند پرونده‌ها در مرحله سازش به تفاهم مشترک برسد.

 

وی ادامه داد: تعاونی‌ها در پیشرفت راهبردهای اقتصادی نقش بسیار مهمی دارند. ازاین‌رو باید در نواقص و مشکلاتی که در مسیر فعالیت آن‌ها وجود دارد تمهیداتی اندیشید که در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه، آن مشکلات مرتفع شود. صلح و سازش نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به این هدف است.

وی افزود: هم‌اکنون در کشور دو مرکز بسیار فعال برای داوری است که یکی از آن‌ها مرکز داوری اتاق تعاون ایران و دیگری در اتاق بازرگانی دایر می‌باشد.

او تأکید کرد: این مراکز طبق قانون وظیفه حل اختلاف را در تعاون دارند. مراکز داوری با آیین‌نامه‌هایی که دارند به‌راحتی دعاوی را حل‌وفصل می‌کنند. از محسنات مراکز داوری می‌توان به این نکته اشاره کرد که رأی صادره قابل تجدیدنظرخواهی نیست و فقط در مراجع قضایی می‌توان درخواست ابطال آن‌ها را داد.

رنجبر بابیان اینکه بالغ‌بر هشتاد درصد مشکلات تعاونی‌ها در حوزه ساختمان و مسکن تعریف می‌شود گفت: قانون‌گذار دست مراکز داوری را در حد اختیارات خود باز گذاشته تا با رسیدگی به این پرونده‌ها تا حد امکان طی مدت‌زمان سه‌ماهه به آن رسیدگی و حل‌وفصل شود.

به گفته وی نزدیک به پنج هزار پرونده طی سال گذشته در مراکز داوری رسیدگی شده است که آمار ابطالی آراء چهار و نیم درصد بود. امسال در شش‌ماهه گذشته نیز آمار ابطالی حدود چهار درصد بود.

وی در پایان تأکید کرد: امیدوارم این مرکز با همراهی تعاونی‌ها و اعضا و سرمایه‌گذاران به‌عنوان بهترین مرکز حل اختلاف و میانجی‌گری شناخته شود.

 

اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران، آماده رسیدگی به مشکلات تعاونی‌ها

در ادامه این مراسم خشایار باقر پور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران نیز بابیان اینکه بزرگ‌ترین چالش بخش تعاون، مشکلات درون ساختاری است که متأسفانه در حوزه ساختمان و مسکن هم رو به افزایش می‌باشد گفت: چراکه در این حوزه کوتاهی صورت پذیرفته و در بخش‌های که از تعاون باید به‌صورت عملیاتی استفاده می‌شد متأسفانه تنها در حد شعار باقی‌مانده است.

به گفته وی رسیدگی به مشکلات حقوقی اعضا، سرمایه‌گذاران و تعاونی‌ها از آن جمله اقداماتی است که صرفاً فعالان این حوزه می‌توانند به‌صورت کامل به آن اشراف و تسلط داشته باشند. تخصص حوزه تعاون و مسکن در کنار علم حقوق و وکالت قطعاً آثار مثبتی در این حوزه از خود بجا خواهد گذاشت.

وی تأکید کرد: در اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران تمام ظرفیت و توان خود را برای حل اختلاف و میانجی‌گری بین اعضا و تعاونی‌هایی که اختلافاتی دارند به کارخواهیم گرفت و امیدواریم بتوانیم با استفاده از دانش و تخصص داوران منتخب که اشراف کامل به حوزه تعاونی‌های مسکن نیز دارند پرونده‌ها را رسیدگی و به نتیجه برسانیم تا از اطاله وقت و انرژی فعالان و سرمایه‌گذاران جلوگیری کنیم.

باقرپور در پایان گفت: بخش تعاون به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد کشور قابلیت و ظرفیت حل مشکلات کلان اقتصاد را داشته و با استفاده از مشارکت عموم مردم می‌توان موتور محرکه اقتصاد را که صنعت ساختمان و مسکن است به حرکت درآورد؛ بنابراین تمامی فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه بااراده و عزم کامل در تلاش خواهند بود تا تمامی موانع و مشکلات بخش تعاون را برطرف کرده و نگاه عموم جامعه به این بخش را که سال‌ها پیش دار خدشه شده دوباره اصلاح‌کرده و بهبود بخشند.

گفتنی است با افتتاح مرکز حل اخلاف و میانجی گری در اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران ، سرمایه گذاران ، اعضا و مدیران تعاونی‌های حوزه صنعت ساختمان و مسکن می‌توانند جهت برطرف کردن مشکلات حقوقی و مشاوره برای انعقاد قراردادهای پیش‌خرید ملک با شماره ۰۲۱۴۸۰۰۰۱۲۳ تماس بگیرند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا