اجتماعی

مشکل اصلی شورای عالی استان‌ها تشریفاتی شدن اختیارات است/امیدواریم شوراها در دوره ششم به قله خواسته‌های خود برسد

به گزارش ساختمان آنلاین:  پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها در نشست هم‌اندیشی نمایندگان شورای عالی استان‌ها با قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شورای عالی استان‌ها باید و حق دارد در تمام مسائل کشور حضور داشته باشد و نظر دهد، گفت: گزارش‌های بسیاری از شهرداری‌های کشور به دست ما رسیده که احکامی از سوی قوه قضائیه صادر می‌شود که با مأموریت‌های شورای عالی استان‌ها نامتجانس است. در جلساتی که با این قوه داشتیم این مسائل را دنبال کرده‌ایم.

سروری خاطرنشان کرد: به علت حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت و رویکرد مثبت دولت به شوراها، امکان خوبی برای فعالیت داریم و با جدیت دنبال این هستیم تا رئیس شورای عالی استان‌ها نیز بتواند در جلسات هیئت دولت شرکت کند.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: ما به عنوان نماینده نمایندگان مردم؛ پایه‌ترین نهاد کشور هستیم و بر این اساس باید امکان طرح دغدغه‌های این جامعه بزرگ را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت کم نظیری نیز در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که در رأس آن دکتر قالیباف حضور دارد. ما نیز با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در شورای عالی استان‌ها سعی داریم از همه ظرفیت‌های کارشناسی کشور استفاده کنیم.

سروری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تصویب طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: با تصویب این طرح امید بسیار زیادی به وجود آمده و البته نقدهایی هم وجود دارد که باید در عمل این مشکلات را شناسایی کنیم و به مجلس ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از آرزوهایی که به آن نزدیک شده‌ایم موضوع آموزش اعضای شوراها است، گفت: جلسات مستمر با مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران فرصت خوبی در این زمینه برای ما فراهم کرده و از کلان شهرها تا مراکز استان ها و به پایین کار آموزش را دنبال خواهیم کرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها  ادامه داد: در حال هماهنگی با وزارت کشور هستیم که حتی قبل انتخابات و در فرایند ثبت نام برای نامزدهای انتخابات بسته‌های آموزشی فراهم کنیم. بعد از انتخابات تا تشکیل شورا را دوره طلایی آموزش نامیده و سعی داریم در آن زمان چه حضوری چه غیرحضوری افراد را در مدار آموزش قرار دهیم.

*** به دنبال ایجاد مثلث تصمیم‌گیری شورای عالی استان‌ها، وزارت کشور و مجمع شهرداران کلانشهرها برای آموزش شوراها هستیم

سروری اظهار داشت: در بحث آموزش نیازمند مجلس هستیم که این امکان را به ما بدهد تا بدون گواهی آموزش شورای عالی استان‌ها هیچ نماینده‌ای حق نداشته باشد بر صندلی شورا و تصمیم‌گیری برای مردم بنشیند. ما مسئله آموزش را به صورت مثلث تصمیم‌گیری میان شورای عالی استان‌ها، وزارت کشور و مجمع شهرداران کلانشهرها دنبال می‌کنیم تا هم از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده و هم به جمع‌بندی مطلوب برسیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ما نمایندگان شورای عالی استان‌ها ۷۵ نفر نیستیم بلکه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس نیز نمایندگان افتخاری این شورا محسوب می‌شوند. دکتر قالیباف یکی از اولین کسانی بود که موضوع حکمرانی محلی را چه به صورت تئوری چه عملی مطرح کرد و امید زیادی داریم در این دوره به قله خواسته‌های جامعه شورایی کشور برسیم.

سروری خاطرنشان کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که شوراها را از شورای شهرداری به شورای شهر نزدیک کنیم که یکی از موضوعاتی که این امکان را فراهم می‌کند، اجرایی شدن طرح مدیریت یکپارچه شهری است.

وی اظهار داشت: باید این مسئله را از روال کنونی خارج کنیم و پیشنهاد ما این است که با اولویت‌بندی از شهرهایی که ظرفیت اجرای این طرح را دارند شروع کرده و به صورت پایلوت اجرا کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست تا طرح‌ها و لوایحی که از سوی این نهاد به مجلس ارائه می‌شود، خارج از صف انتظار بررسی شوند و بیان کرد: وضعیت فعلی بررسی طرح‌ها و لوایح شورای عالی استان‌ها دردی از ما دوا نمی‌کند چرا که سال‌ها در صف انتظار مجلس می‌ماند و وقتی مطرح می‌شود که آن دوره شورا تمام شده است البته ما نیز باید در موضوع کیفیت بخشی طرح‌ها و لوایح کار کنیم.

سروری در پایان این نشست را سرآغاز یک تحول اساسی در مجموعه شورای عالی استان‌ها دانست و از حضور قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری، اقبال شاکری و جلال رشیدی کوچی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا