اجتماعی

تهران با معضل بافت فرسوده مواجه است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تهران با بحران بافت فرسوده مواجه است؛ تأکید کرد تهران باید مازاد نیازش ساخت و ساز ایمن داشته باشد.

به گزارش ساختمان آنلاین،  پرویز سروری، نایب رئیس شورا موضوع جمعیت پذیری را به عنوان یکی از مسائل مهم عنوان کرد و اظهار داشت: طبق آمار رسمی و اعلام معاون عمرانی وزیر کشور، مهاجرت به تهران روند منفی داشته و شاهد موج مهاجرت معکوس هستیم و اینکه بگوییم هر ساخت و سازی منجر به جمعیت پذیری می‌شود پایه منطقی ندارد؛ ما در تهران بیشتر انتقال جمعیت را داشته‌ایم.
سروری با بیان اینکه سبک زندگی در تهران تغییر کرده است؛ گفت: به طور طبیعی افزایش ازدواج و به دنبال افزایش تقاضا برای مسکن یک امر طبیعی است اما با هیچ گزاره علمی قابل توجیه نیست که این امر موجب افزایش جمعیت می‌شود. ما در تهران بحران بافت فرسوده داریم و همانطور که می‌دانید در بافت فرسوده ساختمان‌های نا ایمن بزرگترین مشکل تهران محسوب می‌شود؛ ما در تهران باید مازاد نیاز، ساخت و ساز داشته باشیم.
نایب رئیس شورا در ادامه با اشاره به زلزله اخیر ترکیه، تصریح کرد: در زلزله‌ای که اخیرا در ترکیه رخ داد شاهد بودیم که رئیس جمهور این کشور چگونه توانست جمعیت بسیاری از زلزله زدگان را در ساختمان‌های نوسازی که ایمن بودند، پناه داده و نجات دهد. تهران جایی نیست که ما بتوانیم در حوادثی مشابه نگاه این چنینی به آن داشته باشیم. تهران باید مازاد نیازش ساختمان‌های ایمن داشته باشد تا بتواند در شرایط سخت از خود واکنش‌های مثبت نشان دهد.
وی با تأکید بر اینکه ما باید مدیریت شهری را تشویق کنیم که روی مهمترین مسئله امروز مردم تمرکز کرده است با وجود آنکه مسئولیت اصلی آن نیست؛ گفت: این مسئولیت مدیریت شهری نیست اما نمی‌تواند نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت باشد. مسکن امروزه مسئله بسیار مهمی‌ است؛ افزایش تولید مسکن بر اساس تمام منطق‌های موجود موجب کاهش قیمت می‌شود که به عنوان یکی از مولفه‌های تأثیرگذار شناخته می‌شود، بنابراین ما نباید هر موضوعی را که موجب افزایش مسکن می‌شود، منفی تلقی کنیم.
سروری ادامه داد: ما در این دوره با یک کمیسیون ماده پنج فعال مواجه هستیم که نسبت به موضوعات تفکر داشته و مدت زمان انتظار پرونده‌ها را از چند سال به دو ماه کاهش داده است و تلاش کرده نگاه پهنه‌ای و مسئله محور به موضوع داشته باشد و معضلات را حل کند؛ ممکن است در مواردی تصمیمات نادرستی هم اتخاذ کرده باشد اما کارنامه کمیسیون ماده پنج نشان می‌دهد که این کمیسیون توانسته بسیاری از معضلات تهران را مانند طرح‌های مردم آزار حل و رفع کند. ما باید به عنوان شورا هم نکات منفی و هم نکات مثبت را در نظر بگیریم و تلاش کنیم نکات منفی را رفع و نکات مثبت را تقویت کنیم.

حجت الاسلام آقامیری نیز پس از سروری، ضمن تقدیر از گزارش رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا بیان کرد: ما مدته بود که منتظر بودیم بدانیم در کمیسیون ماده پنج چه تصمیماتی اتخاذ شده و چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، وظیفه ذاتی و اصلی کمیسیون ماده پنج دقیقا تغییر و تصویب طرح‌های تفصیلی است و تصمیم گیری‌ها در آن به صورت جمعی و با حضور اعضا و شهردار تهران انجام می‌شود، اما در این جا این سوال مطرح می‌شود که در نهایت نتیجه این گزارش که توسط رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مطرح ارائه شد، چیست؟ گزارش بسیار گزارش خوبی بود اما نتیجه‌گیری مناسبی نداشت و درخواست می‌شود در این باره توضیحات بیشتری ارائه شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا