بورس و بازارمجله خبری

تورم 40 درصدی در بازار مسکن یزد

به گزارش ساختمان آنلاین:  طبق سخن کارشناسان، میزان معاملات املاک در کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بازار مسکن در ایران و استان یزد راکد است. شرایط اقتصادی و تورم عامل افزایش قیمت ملک است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه رشد هزینه ساخت مسکن از سویی و از سوی دیگر از بین رفتن اعتماد بین مالک و سازنده باعث دست نگه داشتن و ناامیدی مالکان از ساخت مسکن شده است.

یکی دیگر از علت های افزایش قیمت در حوزه زمین و مسکن بحث سودجویی و دلالی است که مشکلات اقتصادی بسیاری به بار آورده است. متاسفانه بورس‌بازی سازماندهی شده در استان یزد و مناطقی از استان ایجاد شده که بر رکود و تورم و ایجاد خلل در بازار مسکن تأثیر گذاشته است.

پیش از این، رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد گفته بود در سال جاری، اجاره بها به دلیل شرایط کرونا طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، در تهران ۲۵ درصد، کلان شهرها ۲۰ درصد و شهرهای کوچک ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته و مستاجران به دلیل شیوع بیماری کرونا کمتر برای رهن و اجاره به بنگاه‌ها مراجعه و خودشان به صورت غیررسمی قراردادها را تمدید می‌کنند که اتحادیه مسئولیتی در این خصوص ندارد و متأسفانه نرخ اجاره بها و حتی فروش ملک در یزد متناسب با مصوبه قانونی نیست و حتی بیشتر از نرخ تورم سالانه است.

امیر یاسینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد این بار در زمینه وضعیت جدید بازار مسکن در یزد به بازار پاسخ می دهد.

وضعیت فعلی اجاره و فروش ملک در یزد چگونه است؟

امسال افزایش اجاره بها مشکلات عدیده‌ای را برای مستأجران ایجاد کرد. اتحادیه مشاوران املاک نیز در رابطه با وضعیت اجاره با کمبود شدید عرضه املاک اجاره‌ای مواجه شد و به ندرت با موارد اجاره ای در دفاتر املاک با قیمت‌های نامتعارف روبه‌رو می‌شویم. طبق مصوبه ۷۲ ستاد ملی کرونا، در صورت نداشتن شرایط خاص، تمامی قراردادهای اجاره با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل باید تمدید شود درحالیکه این قانون در همه موارد اعمال نمی‌شود.

در مورد بازار خرید و فروش ملک نیز باید بگویم در حال حاضر دچار رکود در انجام معاملات هستیم و دوران کم رونقی را طی می‌کنیم. شواهد حاکی از آن است که در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با تورم ۴۰ درصدی در حوزه خرید و فروش مسکن مواجه بوده‌ایم.

دلایل عمده گرانی ملک در یزد چیست؟

جدا از مسائل کلان کشور اعم از تورم و رکود که در همه بازارها به ویژه بازار مسکن تأثیرگذاشته است، افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان، ماسه، آهن، افزایش دستمزد کارگران، افزایش بی رویه عوارض شهرداری و فروش تراکم در بعضی مناطق شهری مانند صفائیه توسط شهرداری باعث گرانی ملک شده است. در مورد تراکم نیز لازم است بگویم که در قانون شهرداری دو نوع تراکم جمعیتی و ساختمانی تعریف شده است.

تراکم جمعیتی بیشتر در کدام نواحی یزد مشاهده می‌شود؟

تراکم جمعیتی در واقع عبارت از تعداد افراد ساکن در هر هکتار مشخص است. به علت توزیع ناعادلانه خدمات شهری، شاهد این تراکم در بعضی مناطق از جمله بلوار جمهوری، خیابان کاشانی، بلوار جوان و چند منطقه دیگر هستیم.

تراکم ساختمانی چگونه باعث افزایش قیمت ملک در یزد شده است؟

تراکم ساختمانی به صورت درصد بیان می‌شود و در واقع نشان دهنده متراژ ساخت و ساز در زمین است. مثلا در منطقه صفاییه یزد طبق طرح جامع ساختمانی، مجوزهای پنج یا شش طبقه به سازندگان داده می‌شود که خود این عمل هرچند برای شهرداری درآمد خوبی دارد ولی باعث افزایش قیمت زمین و گرانی مسکن می‌شود.

در این باره پیشنهادی دارید؟

با اجرای ناعادلانه خدمات شهری در مناطق مختلف شهر، مشاوران املاک هیچ منفعتی در گرانی مسکن نمی‌برند و باید قیمت ملک را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهند تا مبلغ ملک با بودجه خریدار برابر شود. از این‌رو انتظار است شهرداری در این زمینه به وظیفه ذاتی خود عمل کند تا از این طریق بازار مسکن دچار تلاطم بیشتر نشود.

پیش بینی شما در مورد روند بازار مسکن در ایران و یزد چیست؟

اکنون با دوران رکود مواجه هستیم و تا چند ماه آینده رونق در بازار مسکن پیش بینی نمی‌شود. همواره قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازار املاک دچار رکود می‌شود و با وضعیت گرانی مصالح ساختمانی و عدم تمایل سازندگان به ساخت و ساز مواجه‌ایم. به نظر می‌رسید تا زمان رسیدن به یک ثبات نسبی، وضعیت ملک در حالت رکود است و بعد از پایان یافتن انتخابات تقریبا همه چیز به روند عادی خود بازگردد، اما هنوز این برهه حساس طی نشده است.

احتمال ارزان‌تر شدن قیمت مسکن را می‌دهید؟

اگر به ثبات نسبی در بازار مسکن برسیم، شاهد یک اتفاق خوب خواهیم بود ولی نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت. اگر با روی کار آمدن دولت جدید، دولت به وعده های خود در خصوص مسکن به ویژه تحقق وعده ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی عمل کند، شاهد روزهای خوبی برای مردم به ویژه جوانان هستیم.

در صورت اتخاذ سیاست‌های انقباضی توسط بانک‌ها و ایجاد ثبات در بازارهای مالی و تحقق شعار آقای رئیسی در مورد ایجاد یک میلیون واحد مسکونی در سال امیدواریم قیمت مسکن در آینده دچار سجام گسیختگی نشود.

اکنون چقدر بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌دانید؟

همیشه مسکن دارای جذابیت مناسب جهت سرمایه‌گذاری بوده است و من فکر می‌کنم تا تولید مسکن جواب گوی تقاضای سالانه نباشد، همیشه بخش املاک و مستغلات بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. در حال حاضر نیز شاهد ورود حجم بزرگ نقدینگی به این بازار پرسود هستیم و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران همچنان نیز این روند را ادامه خواهند داد.

هنوز هم بورس‌بازان در بازار مسکن یزد جولان می‌دهند؟

قطعأ هر بازار پرسود بورس بازان هم حضور دارند و این افراد نقدینگی سرگردان مردم را به سمت بازار هدف خود هدایت می‌کنند. پس تا زمانی که سرمایه‌های سرگردان وجود دارد، بورس‌بازان نیز فعال هستند و کار خود را با سیاست تمام انجام می‌دهند.

بعد از اقدام دادگستری یزد در خصوص پلمپ املاک متخلف و بازداشت بورس‌بازان حوزه مسکن در یزد تا حدودی فعالیت بورس‌بازان، سوداگران و اختلال‌گران متوقف شد. خوشبختانه در این جریان، عده‌ای از زمین خواران و اخلال‌گران بازار بازداشت و به جرائم آنها رسیدگی شد، اما هنوز هم نمی‌توان گفت که بازار پرسود مسکن از وجود چنین افرادی پک شده است.

عمده‌ترین مشکل اتحادیه مشاوره املاک یزد چیست؟

باید برای صدور پروانه کسب معاملات املاک، حریم صنفی لحاظ کرد و در این مورد محدودیت در نظر گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا