راه و شهرسازیمجله خبری

کرونا و امرار معاش سخت کارگران روزمزد و ساختمانی

به گزارش ساختمان آنلاین: ناصر چمنی ـ با اشاره به تداوم تعطیلی ها در هفته های اخیر بر ضرورت حمایت از مشاغل و کسب و کارها در دوران کرونا تاکید کرد و گفت: درست است که با تعطیل کردن بازار و کسب و کارها به دنبال مقابله با گسترش کرونا هستیم ولی باید به فکر صاحبان مشاغل و خانواده های آنها هم باشیم.

وی ادامه داد: شکی نیست که در شرایط حاضر به جهت قطع زنجیره کرونا باید به تعطیل کردن بنگاهها و مشاغل غیرضرور بپردازیم ولی آیا به این مساله فکر کرده ایم که چند میلیون کارگر در مشاغل غیرضرور با مشکل مواجه می شوند و خانواده هایشان چگونه امرار معاش می کنند؟

این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: قبل از اینکه بر تعطیل کردن بازار و کسب و کارها متمرکز شویم باید به فکر معاش و درآمد کارگران باشیم و شرایط زندگی را برایشان مهیا کنیم.

چمنی کارگران روزمزد و کارگران ساختمانی را از جمله کارگرانی دانست که در بحران کرونا اشتغال آنها به شدت کم شده و هیچ گونه ممر درآمدی ندارند چون به ندرت کسی به آنها کار می دهد یا آنها را به خدمت می گیرد به همین دلیل زندگی و امرار معاش برایشان به سختی می گذرد.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره کارگران مشاغل ضروری که باید در شرایط کرونا سرکار حاضر شوند، گفت: قبل از حضور کارگران باید نکات ایمنی و بهداشتی در محیط کار رعایت شود و لوازم بهداشتی، ماسک، دستکش و الکل ضدعفونی در اختیار کارگران قرار گیرد. طبعا بازرسان کار نقش موثری در بازدید از بنگاه یا محیط کار و نظارت بر اجرای دستورالعمل های بهداشتی و نکات ایمنی دارند.

وی خاطرنشان کرد: آیا در این ۱۴ ماهی که با بیماری کرونا در کشور مواجه بوده ایم به این مساله فکر کرده ایم که شاید کارفرمایی نسبت به حفظ جان و سلامت نیروی کار خود در محیط کار بی توجه بوده و آن کارگاه را در اولویت بازدید و بازرسی قرار داده ایم؟

این مقام مسئول کارگری به موضوع واکسیناسیون کارگران هم اشاره کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا برای زدن واکسن افراد دسته بندی نمی شوند. واکسن در شرایط حاضر یک موضوع مهم حیات بشری است و کارخانه هایی که واکسن تولید می کنند تنها به دولتها می فروشند چون ممکن است غیر از این بازار سیاه ایجاد شود.

به گفته چمنی، همانطور که کارفرما سرمایه اش را برای تولید به کار می گیرد، کارگر هم سرمایه وجودی و سلامتی خود را در اختیار کارفرما قرار می دهد، بنابر این باید واکسن را رایگان تزریق کنیم تا سلامت جامعه حفظ شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا