راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

زلزله زاکانی در مدیریت شهری پایتخت!

به گزارش ساختمان آنلاین:  این روزها در شهرداری روزهای تغییرات است و حکم‌های پی در پی. این که معاونان سابق جای خود را به نیروهای نزدیک به شهردار جدید تهران دهند، عجیب نیست. هرچند که در دوره پنجم مدیریت شهری تهران یک معاون وتعداد بسیاری از مدیران میانی سابق ابقا شدند و برخی از مدیران برکنار شده هم به سمت مشاور شهردار رسیدند.

در میان اصولگرایان نیز به نظر می‌رسد که این روزها دلنگرانی‌های زیادی به وجود آمده باشد. یکی از بخش‌هاییکه تا پیش از این تصور می‌شد، در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت دست بالا را داشته باشند، یاران محمد باقر قالیباف شهردار ادوار طولانی حکمرانی اصولگرایان بر شورای شهر و رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی بود. این روزها برای این طیف هم  در شهرداری روزهای خوبی نیست. نگرانی که از روز اول اعضای شورای شهر تهران که وفادار تر به قالیباف بودند در صحن شورا مطرح کردند. ناصر امانی یکی از اعضای شورای شهر تهران بود که از همان نخست این دغدغه را با زاکانی مطرح کرد. او درنخستین سخنانش در صحن شورای شهر تهران گفت: بعد از انقلاب همیشه از بیرون به شهرداری آمدند و این ایرادی ندارد. شما نیز وارد شهرداری تهران خواهید شد. اما اکنون شهرداری تهران به بلوغی رسیده است که می‌گوید من می‌توانم شهردار تهران را و مدیران را از بدنه خود عرضه کنم.او ادامه داد: بدنه شهرداری تهران نگران هستند. آقای علوی در صحبت‌های خود گفتند که ما در مقابل مدیران اتوبوسی می‌ایستیم، ما هم با شما هم پیمانیم اما از آقای زاکانی می‌خواهیم اینجا موضع خود را پشت این تریبون نسبت به این موضوع روشن کنند. به پرسنل شهرداری در زمان انتخابات قول دادیم و گفتیم به شما اعتماد داریم، لذا خواهش می‌کنم موضع خود را در این زمینه روشن کنید و به بدنه شهرداری آرامش دهید که آنها نگران نباشند.

زاکانی آن زمان در پاسخ به نگرانی برخی از اعضای شورای شهر تهران تاکید کرد که به جای ورود افراد نا آشنا به شهرداری که نیاز به کارآموزی دارند از نیروهای متخصص شهرداری استفاده می‌کند.

او آن زمان به خبرگزاری تسنیم هم در پاسخ به این پرسش که آیا از مدیران فعلی و شهرداران مناطق و نواحی که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند در دوره جدید استفاده خواهد شد یا خیر هم توضیخ داد: بنده داعیه شایسته‌سالاری دارم و ان‌شاءالله در این زمینه بر اساس کانون‌های ارزیابی اقدام خواهیم کرد.زاکانی افزود: البته اولویت ابتدایی ما استفاده از پرسنل شهرداری و ظرفیتی که در این نهاد قرار دارد و قطعاً از نیروها و پرسنلی که مورد ارزیابی قرار بگیرند، استفاده خواهد شد.

اما انتصابات او در شهرداری در هفته‌های نخست برخلاف وعده او در صحن شورای شهر است.این که چقدر شورای شهرتهران از انتصابات زاکانی آگاه است و یا شورا چقدر مورد مشورت قرار می‌گیرد مشخص نیست.

مشورت بخواهد کمک می‌کنیم

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران درباره در مورد انتصابات جدید در شهرداری تهران به فارس گفته است که در این زمینه به هر حال باید از شهردار جدید پایتخت و تیم روابط عمومی آن سوال شود و نتیجه قطعی توسط تیم شهرداری اعلام شود. از اعضای شورای شهر هم در مورد انتصابات نظرخواهی شده و مباحثی در این راستا مطرح کرده‌ایم ولی تصمیم گیرنده در این زمینه شهردار جدید است.نرگس معدنی پور عضو دیگر شورای شهر تهران هم در خصوص انتصابات تازه در شهرداری گفته است: اگر نیاز به مشورت باشد، مشورت‌های لازم را ارائه می‌کنیم، اما این را در حوزه اختیارات شهردار می‌دانیم.

او ادامه داد: همانطور که در صحن شورا هم با حضور آقای زاکانی مطرح کردم با توجه به اینکه شهرداری تهران یک نهاد کاملاً تخصصی است و در حوزه مدیریت شهری تجارب زیادی دارد بنده هم تاکید می‌کنم که از این نیروها استفاده شود.

معاونان و مدیران ارشد خارج از شهرداری

با وجود خوش بینی برخی از اعضای شورای شهر تهران شنیده می‌شود علیرضا زاکانی شهردار تهران قصد دارد همه معاونان و مدیران اصلی زیرمجموعه خود را از خارج از شهرداری وارد کند. گزینه‌های مطرح‌شده برای مدیرکلی و مدیریت چند سازمان مهم شهرداری نیز همگی از خارج شهرداری و محافلی همچون بسیج دانشجویی، حزب جمعیت ایثارگران، خبرگزاری فارس و … می‌آیند.

این در حالی است که اصولگرایان در انتخابات با وعده توجه به نیروهای کارشناسی و ظرفیت تخصصی شهرداری تلاش کرده بودند از پرسنل پرتعداد این سازمان رای بگیرند.

ناصر امانی درخصوص این که شنیده می‌شود که تغییرات در شهرداری به صورت اتوبوسی انجام می‌شود به زودی با موج تغییرات در شهرداری رو به رو می‌شویم که بیشتر از خارج شهرداری تهران گفت: من هنوز چیزی در این خصوص نشنیده ام و هنوز درحال بررسی و مطالعه و رایزنی هستند لذا نمی‌شود این را مطرح کرد که ایشان به شکل اتوبوسی دارد نیرو می‌آورد ولی این حق را برای شهردار تهران قائل هستیم که با توجه به بار سنگینی مسئولیتی که بر دوش دارد، برای مسئولیت‌های اصلی تیم خودش را انتخاب کند.

حکم‌های که زاکانی امضا کرد

نگاهی به چند حکم اولیه زاکانی نشان می‌دهد که او برای انتخاب کابینه اش قصد ندارد به توصیه و سهم خواهی ها پاسخ دهد. براساس شنیده‌ها، یارانش در خبرگزاری فارس از جمله مطهر محمدخانی، محسن مهدیان و پیام تیرانداز و رضا سیفی به زودی به شهرداری تهران می آیند.

امروز نیز محمد امین توکلی زاده به عنوان معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران جایگزین جوادی یگانه شد.

توکلی زاده، قائم مقامی شبکه پنج صداوسیما، مدیرکل اداری و مالی معاونت سیما، مدیر‌کل اطلاعات وبرنامه ریزی معاونت سیما، قائم مقام مرکز بسیج رسانه ملی، سرپرست برنامه‌ریزی و اداری مالی مرکز سیما فیلم، مشاور اجرایی و مدیر امور عمومی معاونت امور مجلس و استان‌های صدا وسیما و مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی را در کارنامه و سوابق مدیریتی خود دارد.

همچنین داود گودرزی  به عنوان سرپرست سازمان بازرسی شهرداری تهران منصوب شده است. او دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده است.

اولین معاونتی که زاکانی تغییر داد، معاونت مالی و اقتصاد شهری بود که ابوالفضل فلاح جایگزین عبدالحمید امامی شد. فلاح پیش از این مدیرکلی امور اقتصادی و دارایی استان البرز و سازمان امور مالیاتی بود.حکم علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم طی چند روز اخیر توسط زاکانی امضا شده است.

شنیده‌ها حکایت از این دارد که لطف الله فروزنده هم به عنوان جدی ترین گزینه معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران مطرح است.فروزنده معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی دولت دهم و سخنگویی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی را در کارنامه خود دارد.

گفته می‌شود علیرضا جاوید که دو هفته‌ای نیز سرپرستی شهرداری تهران را برعهده داشت یکی از معاونان احتمالی زاکانی خواهد بود هرچند که با انتصابات اخیر او نمی‌تواند چندان امید داشت که حتی نیروهای فعال در زمان مدیریت قالیباف هم سهمی از مدیریت‌های شهرداری داشته باشند.
به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا