راه و شهرسازیمجله خبری

زیرپای تهرانی‌ها چقدر خالی‌تر شده؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  به‌تازگی یک مؤسسه تحقیقاتی بین‌المللی نسبت به فرونشست زمین در اطراف تهران هشدار داده است. موسسه تحقیقاتی اینتل‌لب که گروه بین‌المللی مشاوره اطلاعاتی است، با انتشار چند تصویر ماهواره‌ای، فرونشست زمین در اطراف تهران را «بمب ساعتی بی‌صدا» توصیف کرده و آن را تهدیدی برای ۱۳ میلیون نفر جمعیت ساکن در این مناطق دانسته است.

این گزارش با اشاره به استخراج بیش از حد آب‌های زیرزمینی، از تداوم ۲۵ سانتی‌متر فرونشست سالانه زمین در برخی از مناطق تهران خبر می‌دهد.

درحالی که برخی مسئولان معتقدند وضعیت فرونشست ها به گونه ای نیست که برای ساکنان خطر آفرین باشد از راهروهای شورای شهر شنیده می شود که سازمان نقشه برداری کشور در نامه ای  ابعاد بیشتری از این هشدار را توضیح داده است .در این نامه به دو محدوده که وضعیت فرونشست بحرانی شده و نسبت به سال 95 ، 3 برابر شده است .

گفته می شود حجم فرونشست در بخش هایی از منطقه مسکونی جنوب غربی شهر تهران کمر بندی آزادگان ، مجتمع مسکونی مصطفی خمینی  که در سال 95 به کم تر از 10 سانتی متر بود به بیش از 20 سانت در سال 99 رسیده است . همچنین فرو نشست در  منطقه چهار دانگه نیز چنین وضعیتی دارد .

اما تهرانی‌ها چقدر از این هشدارها نگران شوند. رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، درباره وضعیت نگران کننده فرونشست در تهران توضیح می‌دهد که «فرونشست یعنی زمین یک سانت، دو سانت یا بیشتر پایین برود. در فرونشست معمولا هیچ اتفاقی برای عموم سازه‌ها نمی‌افتد مگر در خطوط مرزی، آن که ممکن است یک نقطه از سازه فرونشست کند و نقطه دیگر فرونشست نکند، این یعنی نشست ناهمگون که می‌تواند موجب شود ساختمان ترک بخورد. به عنوان مثال اگر جایی از یک منطقه بزرگ فرونشست کرده باشد و روبروی آن فرونشست اتفاق نیفتاده باشد، در مرز این دو منطقه ممکن است اتفاقاتی بیفتد ولی اینطور نیست که در تمام منطقه فرونشست همه‌ ساختمان‌های ما در خطر قرار بگیرند. بنابراین فرونشست از نظر آسیب رساندن به سازه‌های شهری ما را به‌صورت جدی تهدید نمی‌کند ولی البته در حوزه‌های دیگر نظیر کشاورزی یا مباحث زمین شناختی مشکلات جدی ایجاد کند. هم اکنون با خرید و نصب ۵دستگاه GPS از سوی این سازمان مجموعا ۱۱ دستگاه GPS بحث فرونشست به صورت علمی و نه از روی شواهدی که نمی‌توان به آن اتکا کرد، پیگیری می‌شود. این روال در آینده به ما نشان می‌دهد که واقعا فرونشست چگونه است.

او در خصوص این که آیا امکان بازگشت در مناطقی که دچار فرونشست شده‌اند وجود دارد یا نه؟ می‌گوید: شاید خیلی قابل‌برگشت نباشد ولی جلوی آن را می‌شود گرفت که بیشتر نشود، زیرا خاکی که آب در آن قابل‌نفوذ نیست، هیچ وقت نمی‌توان در آن کشاورزی انجام داد ضمن آنکه راه‌های نفوذ آب به داخل زمین محدودتر شده و باعث جاری شدن بیشتر آب در معابر و خیابان‌های شهر در هر بارندگی خواهد شد. لذا حتما و به سرعت باید جلوی ادامه این روند گرفته شود.

این مقام مسئول در شهرداری درخصوص این که چقدرفرونشست زمین تهران را در معرض تهدید قرار می‌دهد هم می‌گوید: به‌هرحال مناطق دارای فرونشست در حال گسترش به سطح شهر هستند و نمی‌توان به دلیل اینکه مخاطره جدی برای سازه‌ها ایجاد نمی‌کند از سایر مخاطرات دراز مدت آن صرفنظر کرده و به آن بی‌توجه بود ولی این معضل نیز یکی دیگر از مخاطراتی است که حل آن به هماهنگی بین چند دستگاه حاکمیتی و نیز شهرداری تهران بستگی دارد و در کشور ما اگر اجرای امری به هماهنگی بین چند دستگاه واگذار شود عملا کار چندانی در آن حوزه صورت نمی‌گیرد.

یکی از کارشناسان حوزه زمین شناسی معتقد است  اگر فرونشت زمین در تهران به همین میزان ادامه پیدا کند، ممکن است مجبور به تخلیه تهران شویم. اما با وجود هشدارهای پی در پی در خصوص بحرانی بودن وضعیت تهران به نظر می‌آید مسئولان آن را چندان جدی نمی‌گیرند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا