بورس و بازارمجله خبری

اطمینان از صحت معاملات

محمدحسین بابالو کارشناس بازار سرمایه درباره معامله املاک در بورس کالا به ساختمان‌آنلاین گفت: شورای عالی بورس ایجاد بورس املاک را به عنوان بورس پنجم در کشور مصوب کرده و به زودی بورس املاک در کنار بورس دیگر کالاها وارد عمل می‌شود؛ این بورس، بورس اموال غیرمنقول و مستغلات نام  دارد و در آنجا ملک مانند هر کالای دیگری معامله می‌شود.

وی افزود: تجربه نشان داده که داشتن بورس برای ما بهتر از نداشتن آن است و این قاعده در مورد املاک هم صادق است. البته معامله املاک در بورس کالا اقدامی نوآورانه به شمار نمی آید و در واقع املاک از سال 1394 در بورس عرضه می شدند، قرار بود ابتدا دارایی‌های مازاد بانک‌ها و دولت برای اینکه در گیرودار مناقصه و حواشی برآمده از آن نباشد، در بورس‌کالا عرضه شود.

او دامه داد: پذیرش کالا در بورس فرآیند سختی دارد و برای این کار یک دارایی که می‌تواند یک ملک باشد، از نظر حقوقی، استانداردها، ویژگی‌های فنی، توان عرضه‌کننده، تولیدکننده یا واردکننده، مالکیت و مواردی از این قبیل چک می‌شود، پس از این کار از فروشنده وثیقه گرفته می‌شود تا تضمینی برای کیفیت کالا باشد. پول کالا نیز براساس اتاق پایاپای در شرایط تسویه وجوه در بازار سرمایه ابتدا وارد یک نهاد جانبی می‌شود و پس از اطمینان از صحت معامله به فروشنده داده می‌شود.

بابالو در پاسخ به اینکه آیا این مدل از معامله می‌تواند بازار املاک در کشور را از خود متاثر کند یا نه، اظهار کرد: از آنجایی که شمار ملک‌های معامله شده در بورس کالا بسیار معدود و محدود است، نمی‌توان نگران بود که قیمت‌های بورس کالا بر کل بازار ملک کشور تاثیرگذار باشد.

این کارشناس همچنین تصریح کرد: در این مدل از معامله ملک، پتانسیل عرضه ابزارهای مالی مانند تامین مالی و تامین سرمایه انبوه‌سازان در بورس کالا هم وجود دارد و بنابراین مزایای آن تنها به معامله ملک خلاصه نمی‌شود، علاوه بر این در صورت پیش‌فروش ملک در بورس کالا این اطمینان وجود دارد که نهادی همچون بورس، ملک را تضمین کرده است و همه اینها به معنای ارتقای اطمینان از صحت معامله است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا