راه و شهرسازیمجله خبری

شورای عالی هواپیمایی متولی قیمت‌گذاری بلیط است

به گزارش ساختمان آنلاین:  بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ بلیت پرواز‌های داخلی آزادسازی شده است و شرکت‌های هواپیمایی برای تطبیق هزینه‌ها و مخارج با وضعیت حمل و نقل هوایی، اقدام به نرخ گذاری قیمت بلیت هواپیما می‌کنند بنابراین در ماه های اخیر به دلیل مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر استفاده 60 درصدی شرکت های هواپیمایی از ظرفیت، افزایش نرخ ارز و کاهش تعداد سفرهای هوایی قیمت بلیط هواپیماها نیز افزایش یافت که این امر با حواشی زیادی نیز همراه بود تا جایی که واکنش مسئولین را برانگیخت و در پی آن دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزایش نرخ بلیط هواپیماها را موقتی اعلام کرد این در حالیست که کاهش نرخ دلار بعید بوده برداشته شدن ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیما‌ها هم با توجه به شرایط کرونایی کشور به این زودی‌ها امکان پذیرنیست.

در این خصوص محمد حسن کرمانی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی به خبرنگار ساختمان آنلاین، گفت: برای بررسی نرخ بلیط هواپیما شورای عالی هواپیمای کشوری باید بررسی های لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت بلیط هواپیما به دلایل مختلفی از جمله قیمت بنزین، هزینه فرودگاه … بستگی دارد، افزود: شرکت های هواپیمایی موظف به ارائه بهترین خدمات به مسافران هستند اما افرادی غیرمتخصص و نا آگاه در برخی امور دخالت می کنند که این امر موجب ایجاد مشکلاتی در صنعت هواپیمایی کشور می شود.

کرمانی افزود: در شرایط فعلی برای نرخ گذاری بلیط هواپیما باید به مسائلی همچون تعبیه دستگاه های مختلف برای مقابله با ویروس کرونا و همچنین تکمیل ظرفیت 60 درصدی هواپیماها نیز توجه شود زیرا این عوامل افزایش هزینه شرکت های هواپیمایی را در پی دارد.

وی تصریح کرد: درصورتی که افزایش قیمت انجام نشود آژانس های هواپیمایی با ورشکستگی مواجه می شوند.

کرمانی با اشاره به اینکه افراد آگاه و متخصص و ذیصلاح باید در زمینه تعیین قیمت بلیط هواپیما اظهار نظر کنند، افزود: شرکت های هواپیمایی به دلیل وابستگی به دولت نمی توانند به درستی از منافع خود دفاع کنند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خاطرنشان کرد: با شیوع ویروس کرونا میزان هزینه شرکت های هواپیمایی بیشتر شده بنابراین حتی در دیگر کشورها نیز قیمت بلیط هواپیماها افزایش یافته که این امر براساس منطق انجام شده است.

وی افزود: افزایش نرخ بنزین و قطعات هواپیما و نیز کاهش تعداد مسافران از دیگر عوامل موثر در زمینه افزایش نرخ بلیط هواپیما محسوب می شوند.

کرمانی خاطرنشان کرد: اغلب شرکت های بزرگ هواپیمایی در دنیا در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند و نسبت به تعدیل نیروهای خود اقدام کرده اند.

وی با اشاره به اینکه باید دید مدیران بازرگانی ایرلاین ها براساس چه معیار و ملاکی نرخ بلیط هواپیماها را تعیین می کنند، تاکید کرد: شورای عالی هواپیمای کشوری باید در زمینه نرخ بلیط هواپیماها تصمیم گیری کند همچنین شرکت های هواپیمایی نیز می توانند در این شورا از خود دفاع کنند اما دخالت های غیر تخصصی نباید در این زمینه انجام شود.

کرمانی با تاکید براینکه بیان اینکه درحال حاضر صنعت هواپیمایی کشور با ورشستگی مواجه است، افزود: اما در 8 سال اخیر بزرگترین شرکت های هواپیمایی دنیا نیز ورشکسته شده اند که این امر فاجعه محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه تمام شده هر صندلی گران تر از نرخ فروش بلیط است، گفت: صنعت گردشگری و حمل و نقل به یکدیگر وابسته هستند بنابراین می توان صنعت گردشگری و هتل ها نیز در معرض ورشکسستگی قرار دارند که در این زمینه باید افراد متخصص و آگاه تصمیم گیری و اظهارنظر کنند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به اینکه تعداد مسافران در بخش حمل و نقل هوایی کاهش یافته است، تاکید کرد: اگر قیمت بلیط افزایش یابد بازهم سودی برای آژانس های هواپیمایی به همراه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی شاید برخی از صنایع بتوانند سود کنند اما در صنعت حمل و نقل و توریست امکان سودجویی وجود ندارد، گفت:  بنابراین باید اقدامات لازم در راستای کمک به شرکت های هواپیمایی انجام شود در غیر اینصورت کارمندان آن ها در معرض بیکاری قرار می گیرند.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا