راه و شهرسازیمجله خبری

منطقه 19؛ رکورددار کمترین رشد قیمتی

به گزارش ساختمان آنلاین: قیمت مسکن در کل شهر تهران به طور متوسط در دی ماه امسال در مقایسه با دی ماه سال گذشته 98 درصد افزایش قیمت داشته است اما در این میان مناطقی وجود دارند که به واسطه شرایط اقتصادی و دیگر فاکتورهای موجود، خودکنترلی قیمتی را تجربه کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند رشد قیمت در 12 منطقه شهر تهران کمتر از میانگین کل پایتخت، یعنی 98 درصد افزایش پیدا کرده است. منطقه 19 با رشد 63 درصدی در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته، کمترین رشد قیمت را در طول یک سال گذشته به خود اختصاص داده است. از دیگر مناطقی که کمترین رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند می‌توان به مناطقی چون 4 با 92 درصد، 8 با 96.4 درصد، 11 با 82 درصد، 13 با 97.6 درصد، 14 با 89 درصد، 15 با 71 درصد، 16 با 77 درصد، 17 با 91 درصد و 18 با 86 درصد رشد قیمتی اشاره کرد.

مهدی موسوی کارشناس حوزه مسکن در تشریح دلایل رشد کمتر قیمت مسکن در این مناطق به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: در سه سال گذشته، به‌خصوص در یک سال اخیر، قیمت اسمی مسکن در کشور به بالاترین حد خود رسید. اگرچه متوسط رشد قیمتی در شهر تهران به 98 درصد رسید اما برخی مناطق دیگر توان افزایش قیمت بیش از آنچه در آمار آمده را نداشتند و افزایش بیشتر قیمت هم صاحبان املاک و هم دلالان و مشاوران املاک را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کرد. به همین دلیل، بازار در این مناطق با توجه به شرایط اقتصادی مردم آن کنترل شد و افزایش قیمت با آنچه به عنوان میانگین در آمارها آمده، کسی فاصله پیدا کرد.

وی ادامه داد: البته، اگرچه قیمت معامله مسکن در این 12 منطقه از میانگین قیمتی کل شهر تهران کمتر بود اما در عین حال 10 منطقه هم در تهران وجود دارند که درصد رشد قیمتی آن‌ها با توجه به تورم نقطه به نقطه بسیار بیشتر از میانگین عنوان شده است. حاکمیت چنین شرایطی عجیب نیست و در مقاطع مختلف بازار مسکن چنین وضعیتی را به خود دیده است، چراکه فاکتورهای تعیین قیمت در هر منطقه با مناطق دیگر متفاوت است.

موسوی با اشاره به وضعیت فعلی بازار، می‌گوید: ادامه شرایط حاکم بر بازار مسکن در این روزها به فاکتورهای متعددی از جمله سیاست خارجی و آرامش بازار ارز بستگی دارد. اگر در این دوران شوک جدیدی به بازار وارد نشود، پیش‌بینی یک دوره رکود 3 تا 5 ساله دور از ذهن نیست. اگر بازار مسکن از سرمایه‌ای بودن فاصله بگیرد و به سمت مصرفی شدن حرکت کند، اوضاع بسیار بهتر خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا