بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

آیا جوانان در دولت آینده خانه‌دار می‌شوند؟

به گزارش ساختمان آنلاین:   تورم مسکن در سال‌های گذشته در استان خراسان شمالی از میزان 120 درصد هم عبور کرده و این روزها قیمت هر متر مسکن در مرکز استان خراسان شمالی با برخی مناطق متوسط به بالای شهر تهران برابری می‌کند.

نگاهی به قیمت زمین و مسکن در شهر بجنورد نشان دهنده میانگین بسیار بالای متری 5 تا 20 میلیون است و از این بایت جوانان استان خراسان شمالی برای تشکیل خانواده با بزرگ ترین مانع به نام منزل مسکونی مواجه هستند.

تولید مسکن در خراسان شمالی صفر است

در هشت سال گذشته تولید مسکن در استان خراسان شمالی بسیار پایین و در حد صفر بوده و همین عامل در کنار افزایش تقاضا برای مسکن سبب گرانی منزل در استان شده است. خراسان شمالی جزو 10 استان با تورم بالا است. تولید محور نبودن یکی از دلایل افزایش تورم در خراسان شمالی است.

همچنین مازاد تقاضا بر عرضه، تورم ناشی از فشار هزینه‌های تولید و فشار نقدینگی بالا ازجمله دلایل افزایش تورم استان است. بر اساس آمار مرکز ایران، سهم مسکن خانوار استانی از مجموع هزینه‌ها 8.7 دهم درصد به‌صورت سالانه است که این رقم در سطح کشور 12 درصد است که دلیل این موضوع پایین بودن میزان درآمد و هزینه مردم خراسان شمالی نسبت به کشوری است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی در خصوص عرضه و تقاضا وتاثیر بر قیمت مسکن گفت: نسبت خانوارهای استان به تعداد آپارتمان 4.6 است که این میانگین در تهران 1.3 است.

درخشانی گفت: اکنون بیش از 70 درصد مردم استان در منازل ویلایی و سنتی زندگی می‌کنند که به دلیل فرهنگی و رویکرد اقتصادی به‌تدریج منازل تبدیل به آپارتمان شده است و به عبارتی تقاضای آپارتمان‌نشینی افزایش خواهد یافت.

مشکل اصلی مسکن در خراسان شمالی چیست؟

در استان خراسان شمالی 70 درصد از ساخت و سازها و حتی معاملات ملک و املاک شهرهای استان در بجنورد انجام می‌شود و سایر شهرها نیز تاثیر پذیری قیمت خود را از این شهر می‌گیرند. برخی از این موضوعات نیز مربوط به پس از وقوع زلزله 5.7 ریشتری اردیبهشت سال 96 در این شهر است.

خبرگزاری دولتی ایرنا چندی پیش با اشاره به خسارت 20 تا 30 درصدی که به واحدهای مسکونی مهر در گلستان شهر بجنورد به عنوان یکی از پرترافیک ترین منطقه این ساخت و سازها وارد کرد، نوشت: این موضوع باعث شد تا این منطقه که در شمال شهر بجنورد برای تعدیل و تنظیم قیمت به خصوص محل جانمایی اقشار کم درآمد پیش بینی شده بود، جایگاه خود را از دست بدهد و موج جدیدی از خریداران را از این منطقه به شهرهای بزرگ چون بجنورد، شیروان و اسفراین سرازیر کرد و خود به خود آشفته بازار قیمت مسکن را در این شهر دامن زد.

رشد تقاضا برای خرید مسکن در شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و سایر شهرهای اطراف از جمله شیروان، اسفراین و حتی مانه و سملقان پس از این حادثه به گونه‌ای افزایش یافت که در کمتر از یک سال پس از این زلزله طبق گزارش مرکز آمار ایران استان خراسان شمالی و به خصوص شهر بجنورد که بیشترین خرید و فروش مسکن نیز در این شهر انجام می‌شود، رتبه نخست خرید و فروش مسکن را با رشد 77 درصد نسبت به سال قبل از آن 96 در سطح کشور به خود اختصاص داد و همین رشد معاملات افزایش چندین برابری قیمت‌ها را به دنبال داشت.

خراسان شمالی 20 هزار واحد مسکونی نیاز دارد

خراسان شمالی 20 هزار واحد مسکونی نیاز دارد و این در شرایطی است که در سال‌های گذشته تعداد واحدهای میکونی در استان کمتر از 2000 واحد بوده است.

غلامرضا هوایی با اشاره به کمبود تعداد واحدهای مسکونی در استان اظهار داشت: خراسان شمالی و شهر بجنورد به حدود 20 هزار واحد مسکونی نیاز دارد و برای تعدیل بازار مسکن نیاز به ساخت 20 هزار واحد داریم. حدود یک سوم از این کمبود ها مربوط به شهر بجنورد مرکز استان است.

معاون استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه تعداد مستاجران خراسان شمالی هم بسیار زیاد است، گفت: 50 هزار خانوار در شهرها و روستاهای استان خراسان شمالی مستاجر هستند که باید با شتاب بخشی ساخت مسکن به این تقاضاها پاسخ داد تا هم جمعیت فاقد مسکن ما مسکن دار شوند و هم این که بازار مسکن ما تعدیل شود.

وی اضافه کرد: برنامه استان تامین این میزان ساخت مسکن در یک پروسه پنج ساله است و استارت آن نیز با اجرای طرح اقدام ملی مسکن زده شد و هم اکنون ساخت حدود پنج هزار مسکن در سطح شهرها و روستاهای استان شروع شد و پیش بینی می‌شود تا در دو سال آینده بتوانیم حداقل 20 هزار مسکن جدید را در استان شروع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این استان در طرح اقدام ملی مسکن نیز دست پیش را نسبت به اکثر استان های کشور دارد به طوری که از 42 هزار مسکن که در سطح استان های کشور پیش بینی شد حدود 10 هزار سهمیه مربوط به استان خراسان شمالی است.

کمبود مسکن در استان چگونه جبران می‌شود؟

در سال‌های اخیر هیچ طرح و برنامه مشخصی از سوی دولت برای ساخت مسکن در استان وجود نداشته اما گویا قرار است کمبود مسکن در استان خراسان شمالی با ساخت واحدهای مسکن ملی جبران شود.

در آخرین مرحله از ثبت نام مسکن در استان خراسان شمالی 2 هزار و 574 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد در اسفراین 369 نفر، بجنورد هزار و 547 نفر، تیتکانلو 27 نفر، جاجرم 149 نفر، شیروان 424 نفر، فاروج 53 نفر و گرمه نیز پنج نفر در سایت اقدام ملی مسکن ثبت نام اولیه خود را انجام داده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی گفت: در چهار مرحله قبلی در استان 16 هزار و 178 نفر ثبت نام کرده بودند که از این تعداد چهار هزار و 650 نفر حائز شرایط اولیه و 2 هزار و 364 نفر نیز تایید نهایی شدند و هزار و 670 نفر نیز آورده اولیه خود را واریز کردند.

قاسمی اضافه کرد: خراسان شمالی جزو استان‌هایی است که رتبه برتر در خصوص تامین زمین جهت طرح اقدام ملی مسکن در کشور را دارد و تاکنون 54 هکتار از اراضی برای احداث 6 هزار واحد مسکن تامین زمین آن صورت گرفته است.

با این اوصاف یکی از کارهای اصلی دولت سیزدهم در استان خراسان شمالی ایجاد و ساخت بیش از 20 هزار واحد مسکونی در خراسان شمالی است که اگر در دو سال ابتدایی این دولت این خانه ها ساخته نشود٬ در سال‌های بعد با مشکل بسیار بیشتری مواجه خواهیم شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا