بورس و بازارمجله خبری

دهن‌کجی موجران به مصوبه ستاد ملی کرونا

به گزارش ساختمان آنلاین: بر مبنای این گزارش، میانگین نرخ اجاره قراردادهای جدید در تابستان 41.2 درصد رشد کرد و این رشد اجاره‌بها در بهار 33.6 درصد بود. همچنین، نرخ اجاره قراردادهای جدید از بهار 98 تا تابستان امسال افزایشی بود اما این رشد در پاییز کمتر از فصل قبل بود.

مروری بر این گزارش نشان می‌دهد تورم فصلی پاییز مناطق شهری کل کشور 6.8 درصد بوده که بیشترین رشد مربوط به استان آذریابجان شرقی (19 درصد) و کمترین رشد نیز متعلق به استان سیستان و بلوچستان (3.9 درصد) بوده است. همچنین، تورم نقطه به نقطه پاییز در مناطق شهری کل کشور 28.4 درصد بوده که بیشترین رشد را استان کرمانشاه (38.6 درصد) و کمترین رشد را استان سیستان و بلوچستان (12.7 درصد) به خود اختصاص داده‌اند.

مستاجران به شورای حل اختلاف مراجعه کنند

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک مشاوران املاک کشور معتقد است: به طور معمول در سه ماهه پایانی سال فصل اجاره وارد دوران رکود می‌شود و به طور معمول هم مالکان در این ایام تمایل چندانی را برای اجاره دادن واحد‌های خود نیستند به همین دلیل میزان اجاره به کمترین سطح خود می‌رسد.

او با بیان اینکه به طور معمول در فصل زمستان نرخ‌های اجاره ۱۵ درصد نسبت به فصل تابستان کاهش می‌یابد، بیان کرد:  از سوی دیگر با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا در حوزه اجاره مالکان در شهر تهران برای تمدید واحد‌های خود تنها موظف هستند ۲۵ درصد و در کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و در شهر‌های کوچک ۱۵ درصد افزایش دهند بنابراین طبق قانون موجران باید به این مصوبات توجه بسیار زیادی کنند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که بسیاری از مالکان و موجران به این قوانین و موضوع توجه چندانی ندارند و علاوه بر افزایش غیرقانونی رقم قرارداد، اقدام به تخلیه واحدهای خود کرده‌اند، گفت: مستاجران می‌توانند در این زمینه به شورای حل اختلاف مراجعه کنند و مالکان هم در این بین حق ندارند که حکم تخلیه صادر کنند.

عقبایی با اشاره به این موضوع که هم‌اکنون بازار اجاره در شرایط رکود تورمی شدید به سر می‌برد، گفت: تعداد قرارداد‌ها در زمستان ۹۹ نسبت به نیمه اول سال بسیار کاهش یافته و طبق بررسی‌های صورت گرفته هم شاهد آن هستیم که قرارداد میزان اجاره‌ها و قرارداد‌ها سیر نزولی داشته است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۹۹ و همچنین تا فروردین ۱۴۰۰ بازار اجاره با رکود تورمی مواجه شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا