فن آوری های ساختمانیمجله خبری

بحران اجاره‌نشینی در آمریکا در بحبوحه کرونا

به گزارش ساختمان آنلاین:   «تامی فلپس» برنامه‌های زیادی برای سال 2020 چیده بود. می‌خواست بعد از مدت‌ها اجاره‌نشینی صاحبخانه شود و از منزل استیجاری که بعد از پنج سال طلاق از همسرش با پنج فرزندش در آنجا زندگی می‌کرد به خانه خودش نقل مکان کند.

اما با شیوع کرونا همه برنامه‌های او نقش بر آب شد.

شیوع بیماری در مارس سال گذشته باعث شد او شغلش را در یک شرکت مسافرتی از دست بدهد. اوت سال 2020 که دریافتی 2200 دلاری‌اش در ماه از محل بیمه تکمیلی بیکاری قطع شد برای پرداخت ماهانه 1250 دلار اجاره‌بها با مشکل مواجه شد. اکتبر که رسید با چشم‌های گریان در دادگاهی در شهر نبراسکا به دنبال آن بود که در همان خانه اجاره‌ای بماند و از بی‌سرپناه شدن خانواده‌اش جلوگیری کند چون 3750 دلار اجاره عقب‌افتاده داشت.

فلپس گفت: «من هر ماه هر چقدر اجاره که توانسته‌ام پرداخت کرده‌ام. کمک‌هزینه‌های دولت و پول‌های پس‌اندازی که برای مواقع اضطراری کنار گذاشته بودم به ما کمک کرد 6 ماه اول را بگذاریم. الان برای غذا سوپ می‌خوریم و هر چه بتوانم را خرج اجاره می‌کنم.»

شنبه هفته گذشته رسانه‌ها گزارش دادند ممنوعیت تخلیه ملک‌های استیجاری که دولت فدرال آمریکا سال گذشته وضع کرده بود به پایان رسید تا میلیون‌ها اجاره‌نشین آمریکایی با خطر تخلیه اجباری از منازلشان مواجه شوند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده طبق تحقیقاتی که موسسه آسپن انجام داده بیش از 15 میلیون نفر از اعضای 6.5 میلیون خانوار آمریکایی در حال حاضر مبلغی بالغ بر 20 میلیارد دلار اجاره عقب‌افتاده به صاحبان املاک دارند. «الیزابت وارن»، روز شنبه گفت: «در تمام ایالت‌ها در این کشور، خانواده‌ها همین الان دور میز نشسته‌اند و دارند سعی می‌کنند بفهمند چطور می‌توانند از تخلیه‌های اجباری بنیان‌کن جلوگیری کنند.»

هفته گذشته «کوری بوش»، دیگر نماینده حزب دموکرات در کنگره برای آنکه توجه سیاستمداران را به این موضوع جلب کند به همراه چند نفر دیگر از همکارانش شب را در بیرون از ساختمان کنگره گذارند. او گفت: «ما نمی‌توانیم آدمها را وسط این بیماری همه‌گیر مرگبار وسط خیابان‌ها رها کنیم.»

تعلیق تخلیه منازل توسط صاحبان املاک، طبق قوانین و دستورالعمل‌های مختلف از اواخر مارس سال 2020 که بیماری کرونا در آمریکا شیوع پیدا کرد به اجرا درآمده است. ممنوعیتی که «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» در این خصوص اعمال کرد از سپتامبر 2020 اجرایی شد و هدف از آن کمک به افراد بی‌سرپناه در زمان بیماری کرونا بود. دستورالعمل مرکز کنترل بیماری‌ها چندین و چند بار تمدید شده که آخرین موعد آن شنبه هفته گذشته به پایان رسید.

مرکز کنترل بیماری‌ها ابتدا اعلام کرده بود قصد ندارد ممنوعیت تخلیه مستأجران را تمدید کند اما بعد از آنکه با اعتراض‌ها و فشارها مواجه شد این دستورالعمل را با توجه به شیوع گونه دلتا کرونا به مدت 60 روز دیگر تمدید کرد. با این حال CDC اعلام کرد که ممنوعیت تخلیه فقط مناطقی از آمریکا را در برمی‌گیرد که شاهد نرخ بالای شیوع کرونا هستند.

از طرف دیگر، شبکه خبری بلومبرگ چهار روز پیش گزارش داده آمریکا در حال حاضر با بزرگترین موج مستأجران روبرو شده و واکنش صاحبان املاک هم بیشترین افزایش اجاره‌بها است. آمارها نشان می‌دهند در دومین فصل سال، تعداد واحدهای استیجاری با 500 هزار مورد افزایش روبرو بوده که بیشترین میزان افزایش از سال 1993 به این سو به شمار می‌رود.

بلومبرگ نوشته قراردادهای جدید که امضا شده‌اند با افزایش 14.6 درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته روبرو بوده‌اند که افزایش بی‌سابقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته محسوب می‌شود.

موسسه «ولت‌هاب» هم بر اساس ارزیابی‌هایی که انجام داده نشان داده در حال حاضر حدود 44 میلیون نفر از شهروندان آمریکایی مستاجر هستند و با توجه به افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد، فشار وارد به این مستاجران بیشتر شده است. این موسسه با بررسی وضعیت بازار اجاره در 182 شهر آمریکا (از جمله 150 شهر بزرگ این کشور) در دو شاخصه اصلی: نرخ اجاره و استطاعت مالی اقدام به رتبه بندی شهرها کرده است.

منازل استیجاری و بیکاری‌ها

روزنامه یو‌اس‌ای‌تودی گزارش داده تا تاریخ 5 جولای (چهارشنبه) 3.6 میلیون نفر گفته‌اند ظرف دو ماه آینده باید منازلشان را تخلیه کنند. بیش از 15 میلیون نفر هم جمعاً نزدیک به 20 میلیارد دلار به موجرهایشان بدهکار هستند.

تحلیلگران در آمریکا گفته‌اند بحران اجاره‌نشینی در آمریکا جزو نتایج بیکاری‌های بعد از شیوع کرونا است. «کریستن رندبال» که در ایالت آریزونا وکیل است می‌گوید: «طبق آنچه شخصاً می‌دانم بسیاری از کسانی که از منازلشان بیرون رانده می‌شوند کسانی هستند که قبلاً کار داشتند و هیچ وقت به مسائل اینچنینی گرفتار نشدند.»

او گفت: «بسیاری از اینها آدم‌هایی بودند که تا قبل از کرونا به فکر رفتن به خانه‌های جدیدتر یا آپارتمان‌های جدید بودند. بعضی‌ها را می‌شناسم که دارند برنامه‌ریزی می‌کنند داخل اتوموبیل‌هایشان بمانند یا اینکه دارند تلاش می‌کنند در پناه‌گاه‌های محلی ساکن شوند.»

این وکیل در ادامه گفت: «در مقایسه با آنچه قبلاً می‌دیدیم، خیابان‌خواب‌های بیشتری خواهیم دید و این مایه ناراحتی است.»

در طول همه‌گیری کرونا، اقتصاد آمریکا تقریبا یک پنجم کوچک‌تر از قبل کرونا شد. داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور در زمان همه‌گیری کرونا دچار یک بحران بی‌سابقه شد تا جایی که در فاصله اواخر سال 2019 تا پایان نیمه دوم سال 2020، حجم تولیدات ناخالص داخلی این کشور رشد منفی 2/ 19 درصد را تجربه کرد.این عملکرد بدترین رکودی بوده که در طول تاریخ معاصر این کشور ثبت شده و حتی از عملکرد دوره رکود بزرگ و بحران مالی سال 1929 نیز بدتر بوده است.

از مارس سال قبل دولت آمریکا مانند بسیاری از کشورهای دیگر مجبور شد بخش بزرگی از کسب و کارها را تعطیل و قرنطینه سراسری برقرار کند.در نتیجه این محدودیت‌های کرونایی، بیش از 23 میلیون و 300 هزار آمریکایی شغل خود را از دست دادند که هنوز هم حدود 9 میلیون نفر از آنها بیکار باقی مانده‌اند.دولت با تزریق حدود 6 تریلیون دلار نقدینگی و بانک مرکزی نیز با برنامه بزرگ خرید اوراق قرضه تلاش کرده‌اند تا حد امکان از پیامدهای مخرب کرونا روی اقتصاد بکاهند.

روزنامه یو‌اس‌ای‌ تودی نوشته علی‌رغم تمدید دو ماهه برای جلوگیری از تخلیه‌های اجباری این تخلیه‌ها طی روزهای آینده در برخی مناطق آمریکا به وقوع خواهند پیوست و انتظار می‌رود در مناطق دیگر هم شاهد افزایش مراجعه به مراجع قضایی و در نهایت، صدور حکم تخلیه باشیم.

«امیلی بنفر»، استاد حقوق در دانشگاه «ویک فارست» می‌گوید: «ما در آستانه بروز سطوحی فاجعه‌بار از آوارگی در سراسر کشور هستیم که تهدیدهای فوری علیه سلامت عمومی را به خطر خواهد افکند.»

تبعیض‌های نژادی در تخلیه منازل

مثل هر پدیده دیگر، نگرانی از تخلیه اجباری منازل بر افراد نژادهای مختلف اثرات یکسان ندارد و در اینجا هم افراد سیاه‌پوست با نگرانی‌ها و هراس‌های بیشتری مواجهند، همان‌طور که کرونا هم بر افراد نژادهای مختلف اثرات یکسان به جا نگذاشت.

اثر کرونا بر مرگ و میر سیاه‌پوستان به وفور گزارش و مستند شده است. بر اساس داده‌های منتشر شده از هر 645 سیاهپوست در آمریکا می‌توان انتظار داشت که یک نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست بدهد. به گزارش «بروکینگز»، سیاه پوستان 2.1 برابر بیشتر از سفیدپوستان بر اثر ویروس می‌میرند؛ در حقیقت، اگر میزان مرگ و میر سیاه پوستان و سفیدپوستان از کووید-19 برابر بود، تقریبا 25 هزار نفر از سیاه پوستان کمتر در سال 2020 جان خود را از دست می‌دادند.

چرا سیاه پوستان به طور نامتناسبی از کووید-19 مبتلا و در حال مرگ هستند؟ چالش‌های گسترده‌تر مربوط به کووید-19 برای خانواده‌ها و جوامع سیاهپوست چیست؟ کووید-19 چه تاثیری بر سایر مسائل مرتبط با سلامت، اشتغال، مسکن، غذا و تحصیلات دارد؟

نژادپرستی به عنوان یک مسئله بهداشت عمومی در شهر‌ها و ایالت‌هایی مانند میشیگان سیاه پوستان را تحت تاثیر قرار داده است. ایالت میشیگان چهارمین ایالت آمریکا از لحاظ بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از کووید-19 برای سیاه پوستان آمریکایی است.

سیاه پوستان علاوه بر آنکه به دلیل ابتلا به ویروس کووید-19 جانشان را بیشتر از دست می‌دهند در مقایسه با سفیدپوستان مشکلات بیشتری در زمینه‌های مسکن، پول و غذا گزارش می‌کنند.بروکینگز چند وقت پیش به نتایج تحقیقاتی اشاره کرده که نشان می‌دهد شکایت برای تخلیه منزل توسط صاحبان املاک برای سیاه‌پوستان بیشتر از سایر نژادها بوده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا