مجلس و ارگان هامجله خبری

گزارشی از تغییرات چهارساله شهر تهران

به گزارش ساختمان آنلاین:  پیروز حناچی با بیان اینکه این گزارش بر اساس اقدامات این دوره و شعارهایی است که به مردم داده شد، اظهار کرد: یکی از مگا پروژه‌های شهرداری در دوره جدید کاهش فروش تراکم و رویکرد عدالت محوری بود که همه آحاد شهروندان از مواهب شهر برخوردار شوند.

وی در این باره گفت: بخش عمده‌ای از پروانه‌های صادره که خارج از قاعده بوده مربوط به مجوزهای دوره قبل بود و ناچار به اجرای آنها بودیم.

از سوی دیگر رشد بی رویه بلند مرتبه‌سازی که از دوره قبل آغاز شده بود مهار شد. البته شهرداری مخالف بلند مرتبه‌سازی نیست اما باید بر اساس قاعده باشد.

شهردار تهران توضیح داد: در بخش توسعه شهری در چارچوب ‌طرح‌ جامع‌ عمل شده و افزایش ۶۶ درصدی طرح‌های موضعی و موضوعی در دستور کار قرار گرفت. همچنین طرح‌های مصوب هم ۵/ ۲ برابر افزایش داشت که این هم از نتایج این دوره است، مانند طرح‌هایی درباره رود دره‌های کن، فرحزاد، جنوب میدان شوش و جوانمرد قصاب.

حناچی یکی‌ از نگرانی‌های حاکمیتی میان دولت و شهرداری را موضوع رشد جمعیت‌پذیری تهران عنوان کرد و افزود: در دوره جدید مهار روند روش جمعیت‌پذیری را داشتیم به این معنا که با کاهش صدور پروانه ظرفیت ایجاد جمعیت را متناسب با خدمات فراهم می‌کنیم. موضوعی که در دوره قبل رشد جمعیت‌پذیری مساله‌ای برایش نبوده است اما ما اعتقاد داریم در حوزه حاکمیتی هم مسوولیت داریم.

او با بیان اینکه بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی ریزدانه شهری در دوره ۹۶ تا ۹۹ تعیین تکلیف شد، گفت: بازآفرینی شهری و توسعه فضاهای عمومی، ۶ طرح بازآفرینی به مساحت بیش از ۲۳۱ هکتار، اجرای سه پروژه بهسازی محیطی به مساحت ۶ هزار و ۷۰۰ هزار متر مربع و طراحی و اجرای بیش از ۸۴ هکتار میدانگاه شهری در این راستا انجام شد.

شهردار تهران گفت: همچنین ۱۲۲ هزار متر مربع فضای کارگاهی در مرکز شهر در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ در جهت مناسب کردن فضای شهر برای شهروندان، جمع‌آوری شد.

حناچی ‌پروژه‌هایی مانند؛ کارخانه سیمان ری به مساحت ۹ هکتار، احداث ساختمان بلدیه، پروژه نیایش، میدانگاه امام خمینی، پلازای هفت تیر، خیالستان زندگی، باغ راه حضرت فاطمه زهرا و میدانگاه امیرکبیر را در حوزه بازآفرینی شهری عنوان کرد.

شهردار تهران گفت: یکی از رخدادهای جالبی که در بررسی‌ها خود را نشان داد، افزایش سهم خطوط در ایستگاه‌های بهره‌برداری شده در پهنه‌های جنوبی شهر تهران بوده است. به طوری که سهم جنوب شهر تهران از مترو از کمتر از ۴۰ درصد به بیش از ۵۵ درصد در این دوره رسیده است.

شهردار تهران گفت: در سال ۱۴۰۰ هم همه پروژه‌ها‌ با معیار و اعلام نظر شورایاری‌ محلات انجام شد و به محلات کم برخوردار بیش از گذشته توجه شد. به گفته او از سال ۹۸ تا امسال ۲ هزار و ۴۸۷ پروژه اجرا شده که از این تعداد ۸۰ درصد در محله‌های کم برخوردار بوده است. حناچی درباره توسعه کمی و کیفی خطوط مترو در راستای تکمیل شبکه ریلی شهری هم بیان کرد: ۴۰ کیلومتر مسیر مترو در این چهار سال بهره‌برداری شد و ۵/ ۲۶ کیلومتر مسیر از خط ۶ و بهره برداری از ۱۲ ورودی ایستگاه‌های جدید انجام شد و متروی شهر جدید پرند نیز در دستور کار قرار دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا