راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

تاکنون یک خانه خالی هم به سازمان مالیاتی معرفی نشده است

به گزارش ساختمان آنلاین:  مهلت دو ماهه ثبت نام مالکان و مستأجران در سامانه املاک و اسکان کشور چهارشنبه ۱۹ خرداد به اتمام رسید. این مهلت قانونی از ۱۹ فروردین آغاز شده بود و قرار بود که تا ۱۹ خرداد ماه به اتمام برسد.

با این حال این سامانه هنوز مسدود نشده و در حال فعالیت است.

احتمال تمدید ثبت اطلاعات خانوارها در سامانه اسکان تا مهر ماه

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید هنوز تصمیم قطعی درباره تمدید ثبت اطلاعات سکونتی خانوارها در سامانه اسکان تا مهر ماه اتخاذ نشده و قرار است شنبه در این خصوص تصمیم گیری شود.

چرا مردم از ثبت اطلاعات سکونتی خود در سامانه اسکان استقبال نکردند؟

برخی شنیده‌های تأیید نشده حاکی است میزان استقبال خانوارها از ثبت وضعیت سکونتی و مالکیت خود در سامانه اسکان، بسیار کمتر از میزان پیش بینی شده است؛ وزارت راه و شهرسازی نیز به هیچ عنوان حاضر به شفاف سازی نسبت به ورودی و خروجی سامانه ملی املاک و اسکان نیست.

از سوی دیگر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها از معرفی ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی برای صدور برگه‌های جریمه مالیاتی خبر داده است.

موضوعی که تا کنون هیچیک از مقامات ارشد سازمان امور مالیاتی آن را تأیید نکرده اند.

معاون سازمان مالیاتی: تا به حال هیچ خروجی‌ای از سامانه شناسایی خانه‌های خالی به ما داده نشده است

محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی درباره صدور برگه‌های مالیاتی برای مالکان واحدهای خالی از سکنه در پایان تیرماه امسال اظهار کرد: بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، هر واحد مسکونی در هر سال می‌تواند ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد؛ این ۱۲۰ روز تا پایان تیرماه به سر برسد؛ البته این ۱۲۰ روز می‌تواند هم به صورت متوالی در یک سال باشد و هم متناوب؛ البته واحدهایی که خالی هستند، معمولاً به صورت متوالی خالی می‌مانند.

وی ادامه داد: بنابراین تا پایان تیرماه امسال این ۱۲۰ روز مجوز قانونی برای خالی ماندن واحد مسکونی به اتمام می‌رسد؛ اما از اول مرداد دیگر هر روزی که خالی بماند، به عنوان واحد خالی از سکنه محسوب شده و مشمول جریمه مالیاتی موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم خواهد شد؛ به موجب این قانون، ما خروجی‌ای که سامانه املاک و اسکان به سازمان امور مالیاتی به عنوان واحدهای خالی از سکنه ارائه می‌دهد، ملاک قرار می‌دهیم.

برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی دی ماه صادر می‌شود

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: می‌بایست این اطلاعات را که دریافت کردیم، به موجب قانون بودجه ۱۴۰۰، دی ماه برگه تشخیص این مدت که خالی بوده را برای مالک صادر کنیم.

وزارت راه هیچ لیستی از خانه‌های خالی به ما نداده است

وی در پاسخ به این سوال که از طرف معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، لیستی از سوی واحدهای خالی موجود در سامانه اسکان به سازمان امور مالیاتی ارائه شده یا خیر؟ گفت: تا کنون خروجی‌ای نداشته؛ چون هنوز مردم می‌توانند به سامانه املاک و اسکان مراجعه کنند و در سامانه مذکور، اطلاعات خود را ثبت کنند؛ این اطلاعات به این شرح است که هر شخص سرپرست خانوار می‌بایست وارد سامانه شده و کد ملی خود را با کد پستی محل سکونت خود با هم الصاق و اعلام کند دارنده این کد ملی در این کد پستی سکونت دارد؛ بر این اساس هر واحد مسکونی اگر دارای کاربر یا سکنه باشد، از مالیات مذکور در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، معاف می‌شود.

اظهار نظر وزیر راه صحت ندارد

علیزاده در خصوص اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه تا کنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده، تصریح کرد: خروجی سامانه اسکان، تا کنون واحد مسکونی خالی از سکنه نبوده؛ چون الصاق مذکور صورت نگرفته و خروجی‌ای که دقیقاً مشخص کند کدام واحد مسکونی خالی از سکنه است، از این سامانه تا کنون به دست نیامده است.

وی یادآور شد: احتمالاً محتوای سامانه اسکان تا کنون بدین شکل تکمیل نبوده که بتواند چنین اطلاعاتی را به ما بدهد؛ به موجب قانون ما صرفاً می‌توانیم به واحدهایی که از طریق سامانه املاک و اسکان، بر خالی بودن صحه گذاشته شود را ملاک قرار دهیم؛ نمی‌توانیم خودمان غیر از خروجی سامانه، اقدام دیگری انجام دهیم.

لیست نهایی وزارت راه از خانه‌های خالی، ملاک صدور مالیات است

معاون سازمان امور مالیاتی درباره اینکه آیا غیر از پالایشی که سامانه اسکان و وزارت راه و شهرسازی انجام می‌دهد، سازمان مالیاتی یک پالایش دیگر هم باید اتجام دهد؟ بیان کرد: خیر؛ به موجب قانون، سازمان امور مالیاتی باید همان خروجی سامانه اسکان را ملاک اعمال مالیات قرار دهد؛ اگر واحد مسکونی ای که از طریق سامانه اعلام شود، خالی از سکنه باشد، مشمول تعیین مالیات مربوطه خواهد شد؛ مگر اینکه مالک آن نسبت به این موضوع اعتراض کند که این واحد خالی از سکنه نبوده است.

اگر مالکی به لیست خانه‌های خالی وزارت راه معترض بود، به کجا مراجعه کند؟

وی ادامه داد: بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، اگر مالکی نسبت به تعیین مالیات برای واحدی که خالی از سکنه تشخیص داده شده، معترض باشد، با ارائه اسناد و مدارکی که ارائه می‌دهد، در هیئت حل اختلافی که به این منظور تشکیل می‌شود، مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

از حقوقی‌ها هم مالیات بر واحدهای خالی از سکنه می‌گیریم

علیزاده در خصوص اینکه چرا مالکان حقوقی واحدهای مسکونی در سامانه املاک و اسکان شناسایی نمی‌شوند؟ گفت: حقوقی‌ها صرفاً مالک واحد هستند و خانوار محسوب نمی‌شوند؛ بلکه خانوارهایی که ساکن آن واحد مسکونی که متعلق به مالک حقوقی است، باید سکونت خود در آن واحد را اعلام کنند؛ حقوقی‌ها باید به مستأجران یا کاربران خود اعلام کنند تا در سامانه اسکان، کد پستی محل سکونت خود را با کد ملی خانوار ساکن آن واحد، الصاق کند.

بانک‌ها می‌توانند از پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی فرار کنند؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با این روش، نهادهای حقوقی مثلاً یک بانک، می‌تواند به راحتی تعدد واحدهای متعلق به خود را پنهان کند یا نه؟ گفت: ما سایر اطلاعات را از دیگر ذی نفعان داریم؛ مثلاً از شرکت پست کد پستی واحدهای مسکونی را داریم از شهرداری‌ها املاکی که دارای پروانه ساختمانی هستند را داریم و…؛ به طور کلی هر کد پستی یا هر محل سکونت باید یک کاربر با کد ملی سرپرست خانوار داشته باشد؛ اگر چنین وضعیتی تعریف نشود، آن واحد به عنوان خالی از سکنه تعریف می‌شود و مشمول مالیات می‌شود.

موکول شدن اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی به سال آینده، تکذیب شد

معاون سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، به سال جاری می‌رسد یا به سال آینده موکول می‌شود؟ گفت: همین حالا هم در حال اجراست؛ همه ما مکلف شده ایم تا به سامانه اسکان مراجعه کرده و کد ملی خود را با کد پستی محل سکونت الصاق کنیم، و این نشان دهنده آن است که قانون مذکور در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: قانون مالیات بر خانه‌های خالی، یک قانون بازدارنده است تا هیچ واحدی خالی از سکنه نماند اگر واحدی خالی از سکنه است، باید به اجاره داده شود در غیر این صورت مشمول مالیات خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا