راه و شهرسازیمجله خبری

استفاده از ابزار بازارسرمایه در قالب سهام هلدینگ‌های ساختمانی

به گزارش ساختمان آنلاین :  با افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن و در نتیجه کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان واقعی طرح خرید متری مسکن از طریق بورس کالا به عنوان راهکاری در جهت هدایت نقدینگی های خرد به سمت بازار مسکن کلید خورد تا این بار دولت بتواند با استفاده از ابزار بازار سرمایه که با استقبال چشمگیر همراه شده بود علاوه بر کاهش دغدغه متقاضیان مسکن بخشی از تعهدات خود را در این حوزه پوشش دهد . موضوعی که اگرچه اجرای آن تحت الشعاع ترکیدن حباب بازار سرمایه قرار گرفته است اما برخی از کارشناسان عرضه مسکن متری را خود شاخصه ای مهم در رشد قیمت دانسته و معتقدند اگرچه بورس می تواند در تغییر قیمت ملک نقش اساسی بازی کند اما وابستگی نرخ گذاری مسکن به فاکتورهای متعدد عملا عرضه متری را فاقد اجرا کرده و بهتر است، دولت برای بهره گیری از ظرفیت های بازار سرمایه عرضه مسکن را در قالب سهام هلدینگ های ساختمانی به مرحله اجرا درآورد.

در این خصوص، احمدرضا سرحدی کارشناس بخش مسکن به ساختمان آنلاین،گفت: ممکن است محصولاتی همچون فولاد و سیمان در بورس قیمت سازی شوند که به تبع آن قیمت مسکن نیز افزایش یابد اما افزایش قیمت مسکن ارتباطی با بورس ندارد.

وی با بیان اینکه مسکن کالایی قابل عرضه در بورس نیست،افزود: بحث ورود مسکن به بورس در سال های گذشته نیز مطرح شد اما در آن زمان نیز کارشناسان این بخش مخالفت خودرا در این زمینه اعلام کردند زیرا مسکن کالایی نیست که در بازاری مانند بورس عرضه شود.

سرحدی با بیان اینکه قیمت مسکن از فاکتورهای زیادی تبعیت می کند، ادامه داد: حتی در یک آپارتمان هم ممکن است طبقات اول و آخر آن باهم تفاوت قیمت داشته باشند بنابراین قیمت گذاری مسکن در بورس امکان پذیر نخواهد بود.

کارشناس بخش مسکن با بیان اینکه بخش های مختلف اقتصادی ازیک دیگر تاثیر می پذیرند، ادامه داد: می توان گفت که وضعیت بورس در بازار مسکن نیز تاثیرگذار بوده اما عرضه مسکن در بورس عاملی برای افزایش قیمت محسوب نمی شود.

سرحدی با اشاره به طرح پیش فروش متری مسکن در بورس در قالب انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا، گفت: چندین سال پیش که آقای عبدالعلی زاده وزیر مسکن بودند این طرح با شکست مواجه شد.

وی با تاکید براینکه قیمت مسکن ثابت نبوده و نوسانات زیادی را تجربه می کند، ادامه داد: طرح پیش فروش متری مسکن در بورس در قالب انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا کپی برداری از کشورهای پیشرفته است.

وی ادامه داد: در دیگر کشورها هلدینگ های ساختمانی سهام خودرا در بورس عرضه می کنند و سهام آن ها توسط سهامداران خریداری می شود بنابراین به دنبال ساخت و سازی که توسط این شرکت ها انجام می شود سود سهام آن ها نیز افزایش می یابد که به تبع آن سهامداران می توانند از طریق همان شرکت نسبت به خرید ساختمان اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان آقای آخوندی نیز طرح پیش فروش متری مسکن در بورس مطرح شد که مورد موافقت واقع نشد .

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا