بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

مسکن سازی در شن چاله‌های سطح منطقه 18

شهرداری تهران از تعیین تکلیف نهایی بخش اعظمی از شن چاله های سطح منطقه ۱۸ خبر داده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، وسعت شن چاله‌های واقع در منطقه ۱۸ و اراضی پیوسته اطراف آنها به حدود ۲۱۶ هکتار می رسد. این چاله های بزرگ که عمق برخی از آنها به ۸۰ تا ۱۰۰ مترمربع نیز می رسد، به واسطه برداشت شن ایجاد شده و گفته می شود حدود ۱۱۰ هکتار از مساحت درگیر با این عارضه متعلق به یکی از نهادهاست.

اما صرف نظر از این اراضی نهادی که مذاکره درباره تعیین تکلیف آنها همچنان در جریان است، برای سایر شن چاله ها تدبیر دیگری اندیشیده شده است. شن چاله ها به دلیل مشکلات ایمنی و زیست محیطی به معضل چند دهه شهر تهران تبدیل شده بودند که با پیگیری های انجام شده توافق شده تا این شن چاله ها در اختیار شهر قرار بگیرد و شهرداری برای این شن چاله ها کاربری های تفریحی، گردشگری و… در نظر بگیرد تا از فقر سرانه ها در جنوب شهر بکاهد.

همچنین مقرر شده در زمین های مسطح نیز مالکان با قاعده ۳۰-۷۰ کار را پیش ببرند، یعنی ۷۰‌ درصد زمین سهم شهر و ۳۰‌ درصد سهم مالک خواهد بود.

شهرداری تهران معتقد است این قاعده برد – برد خواهد بود و نفع شهر و مالک زمین را توامان تامین خواهد کرد؛ به این ترتیب که مالکان در سهم خود از این اراضی یا ساخت و ساز مسکونی انجام می دهند یا زمین خود را به تامین سرانه های مورد نیاز تجاری، ورزشی و… اختصاص خواهند داد.

اما مالکان در ۳۰‌ درصد سهم خود چه اقدامی انجام خواهند داد؟ سهم ۳۰ درصدی مالک آنگونه که مدیریت شهری می گوید به تامین سرانه های مسکونی، تجاری، ورزشی و… اختصاص می یابد و ممکن است ساخت و ساز مسکونی نیز در این اراضی صورت گیرد. ملاحظه شهرداری تهران درباره تعیین کاربری اراضی مذکور این است که مالک نیز انتفاع لازم را داشته باشد تا در این مدل مشارکت کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا