راه و شهرسازیمجله خبری

اسکلت فولادی؛ راه فرار سازه از 575 گسل

به گزارش ساختمان آنلاین:  سعید زارع حقیقی، رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی کشور در رابطه با معیارهای انتخاب نوع سازه ساختمان به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: آنچه سازندگان انتخاب می‌کنند قطعا همیشه منافع اقتصادی و سود بیشتر را به عنوان مولفه‌های اصلی به همراه دارد اما آن چیزی که واقعا الزامی است، این است که این سازه‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند و دید که منافع اقتصادی در چه چیزی تعریف می‌شود. آیا در قیمت تمام‌شده ملک خلاصه می‌شود یا مربوط به نحوه به‌کارگیری و بهره‌برداری از آن مجموعه است. در برخی موارد اگر بتوانیم یک ساختمان را هرچه زودتر مورد استفاده قرار دهیم، منافع اقتصادی به مراتب بیشتر از هزینه‌های اولیه خواهد بود، یعنی سود در سرعت دادن به پروژه است. در برخی موارد، ممکن است کالایی را با قیمت بالاتری خریداری کنیم اما از دوام بالای آن و عمر بیشتر در مقایسه با دیگر محصولات اطمینان داریم، اینجا هم باید مدیریت سود شود و بررسی شود در چه بخشی سهم بیشتری داده شده و چه مناقعی دنبال می‌شود.

وی افزود: در کلان‌شهرها و به‌خصوص در ایران که بر بستر یک گستره زلزله‌خیز قرار گرفته، اهمیت سازه‌های فولادی نقش بسیار زیادی خواهد داشت. دانش مهندسی در کشور به سطح بسیار بالایی دست پیدا کرده و آیین‌نامه‌های بسیار خوبی چه در مورد بتن و چه در مورد فولاد صادر شده که هر دو این‌ها اگر به درستی اجرا شوند، می‌توانند مقاومت لازم را تامین کنند اما «به درستی اجرا شدن» شرط بسیار مهمی در این زمینه است. آیتم‌هایی که باید در مورد بتن کنترل شوند، بسیار زیاد هستند و اجرای صحیح آن دارای تضمینی نیست. یعنی حتی بهترین و استانداردترین بتن تولید شده در کشور تا مرحله استفاده دچار آسیب‌های بسیاری می‌شود. تصور کنید یک تراک‌میکسر وارد شهر تهران شده و توسط افسر متوقف می‌شود؛ در چنین شرایطی، بتن آن مزیت‌هایی که باید داشته باشد را از دست می‌دهد و میان طراحی اولیه و آنچه قرار است اجرا شود، فاصله زیادی می‌افتد. این در حالی است که طراحان ضریب ایمنی بالایی را برای این ماده تعیین می‌کنند اما ماهیت بتن طوری است که در نیروهای زلزله که به صورت فشاری و کششی هستند، در مقوله فشار بسیار خوب عمل می‌کند اما در مواجهه با کشش، بسیار آسیب‌پذیر است. در مقابل، فولاد به دلیل آن ماهیت ذاتی که دارد، انعطاف‌پذیر است و در صورت کشش و فشردگی به موقعیت قبلی خود بازمی‌گردد.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی کشور عنوان کرد: کشورهای زلزله‌خیر عمدتا از سازه‌های فولادی استفاده می‌کنند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. طی یکی‌دو سال اخیر در شهر تهران شاهد زلزله‌های متعدد با ریشترهای متقاوتی بوده‌ایم. بنابراین استفاده از محصولی که نیاز به کنترل بیش از اندازه نداشته باشدو بتواند با چند آیتم کنترلی از کیفیت آن اطمینان حاصل پیدا کرد، حیاتی است.

زارع حقیقی با اشاره به دغدغه بسیاری از سازندگان در مورد فاصله قیمتی بالا میان سازه‌های بتنی و فولادی، تصریح کرد: اول باید یک آنالیز قیمتی صورت گیرد تا ببینیم این اختلاف قیمتی چقدر است که تبدیل به دغدغه شده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این موضوع به دلیل عدم اگاهی است، چراکه می‌شود سازه‌های فولادی را با قیمت مناسب برای سازنده و مصرف‌کننده ایجاد کرد. در ساخت هر متر مربع ملک، چیزی در حدود 80 کیلو آهن به کار گرفته می‌شود و ممکن است در مقایسه با ساختمان بتنی، 15 درصد اختلاف قیمتی وجود داشته باشد. این 15 درصد با قیمت‌های روز در هر متر مربع به چیزی در حدود 200 هزار تومان می‌رسد. این عدد در ساخت عدد قابل توجهی نیست و در فروش اصلا به چشم نمی‌آید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا