صنایع ساختمانیمجله خبری

نظارت نیم‌بند استاندارد بر شیرآلات زیرپله‌ای!

به گزارش ساختمان آنلاین:  به عقیده بسیاری از کارشناسان، ضعف عملکرد سازمان استاندارد به دلیل نبود بودجه و روش نمونه‌برداری نیم‌بندی که هم‌اکنون به اجرا درمی‌آید، یکی از اصلی‌ترین دلایل جولان واحدهای فاقد صلاحت تولید در بازار است. به گفته آن‌ها، فعالیت این واحدها نه‌تنها بازار رقابتی را برهم زده‌اند، بلکه جان و مال مصرف‌کنندگان را با مخاطرات بسیاری روبه‌رو کرده‌اند.

داریوش پاشازاده، مدیرعامل شرکت شیرآلات بهداشتی آویسا با اشاره به صحت استفاده از سرب بیش از حد استاندارد در برخی واحدهای تولیدی شیرآلات بهداشتی، می‌گوید: تعداد تولیدکنندگانی که کوانتومتر یا آزمایشگاه‌های آنالیز آلیاژ دارند، به اندازه تعداد انگشتان دست است اما بیش از ۴۰۰ یا ۵۰۰ برندی که در حال حاضر اقدام به تولید شیرآلات بهداشتی می‌کنند، اصطلاحا به تولیدکنندگان زیرپله‌ای یا کارگاهی معروف هستند. چه از نظر مالیاتی و چه از دیگر ابعاد، هیچ کنترلی روی این واحدها وجود ندارد و اگر هم نظارتی باشد، به این صورت است که اداره استاندارد از مجموعه تولیدات آن‌ها به‌صورت هماهنگ شده یا نشده، دو محصول را می‌برند و آنالیز می‌کنند. این در حالی است که حالت درست این آنالیز باید به این شکل باشد که محصولات از سطح بازار جمع‌آوری شوند. متاسفانه با وجود مکاتباتی که صورت گرفته و صحبت‌هایی که انجام شده، سازمان استاندارد می‌گوید بودجه کافی برای جمع‌اوری و خریداری کردن محصولات از سطح بازار را ندارد. بنابراین، کنترل درستی روی این واحدها وجود ندارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که آن دسته از کارخانجات معدودی که به حداقل‌های استاندارد پایبند هستند و هزینه‌های بسیار سنگینی روی کار انجام می‌دهند، در بازار با رقبایی روبه‌رو هستند که نه مالیات می‌دهند، نه کنترل کیفی دارند و نه از مواد اولیه مناسبی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

پاشازاده با اشاره به استفاده از سرب بیش از حد استاندارد توسط برخی واحدهای غیرمعتبر، می‌گوید: متاسفانه مصرف‌کننده به مسائل فنی آشنایی ندارد و نمی‌داند سرب به‌کار رفته در محصولات چند درصد است و محصولی که خریداری می‌کند تا چه اندازه جان خود و خانواده آن‌ها را به خطر می‌اندازد. بنابراین، به دلیل قیمت پایین‌تر برخی محصولات اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند، در حالی که از پشت پرده تولید آن‌ها اطلاع ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط و فاصله قیمتی که بین محصولات برندهای معتبر و زیرپله‌ای، مردم چگونه می‌توانند بهترین انتخاب را داشته باشند و مسئولین در این زمینه چه تمهیداتی اندیشید‌ه‌اند، عنوان کرد: تولیدکنندگان معتبر هریک به نوعی پیگیر این موضوع بوده‌اند و انجمن صنفی شیرآلات بهداشتی که برندهای معتبر در آن عضو هستند، از لحاظ قیمتی تحت کنترل هستند اما موضوعی که وجود دارد، این است که همه برندهای شیرآلات عضو این انجمن صنفی نیستند. یکی از دلایل اصلی این عضو نبودن، این است که انجمن برای واحدها خط‌کش‌های گذاشته که بر اساس آن تولیدکنندگان باید کیفیت را رعایت کنند، کارت وزارت صنایع داشته باشند و مسائل دیگری که می‌بایست رعایت شوند. واحدهایی که در پارکینگ منزل در حال ساخت شیرآلات بهداشتی هستند، این صلاحیت‌ها را ندارند و نمی‌توانند وارد انجمن صنفی شوند، بنابراین کنترلی هم بر روی آن‌ها وجود ندارد.

این تولیدکننده معتبر شیرآلات بهداشتی، تصریح کرد: سازمان استاندارد، تعزیرات حکومتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تمهیداتی را بیاندیشند تا واحدهایی که نه مالیات می‌دهند و نه ارزش افزوده‌ای دارند، جمع‌بندی شوند و تکلیف‌شان مشخص شود. واقعیت این است که میزان تولید معدود کارخانجات معتبر کشور که از صفر تا صد کار را با بالاترین استانداردها و بیشتری حساسیت‌ها تولید می‌کنند، به اندازه ۳۰۰ – ۴۰۰ واحد زیرپله‌ای و کارگاهی است، اما همین تولید کم که در واحدهای بسیار زیاد صورت می‌گیرد، در حال خدشه وارد کردن به فعالیت واحدهای دارای صلاحیت است. فعالیت این واحدها هم رقابت در بازار را با اختلال مواجه کرده و هم جان و مال مصرف‌کنندگان را به خطر انداخته است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا