بورس و بازارمجله خبری

احتمال تثبیت قیمت مسکن در سال 1400

فخرالدین زاوه، کارشناس اقتصاد مسکن در این مورد به «ساختمان آنلاین » می‌گوید: مهم‌ترین موضوعی که در آذرماه اتفاق افتاد، محاسبه و انتشار شاخص بهای مسکن بود، چراکه تا پیش از این به صورت عمومی فقط به میانگین قیمت‌های معاملاتی مسکن دسترسی داشتیم که معیار چندان مناسبی برای مقایسه تحولات قیمت مسکن نیست و حساسیت بالایی نسبت به ترکیب معاملات دارد. داده‌هایی که در این ماه برای اولین بار منتشر می‌شود، به خوبی این نکته را نشان می‌دهد که میانگین قیمت معاملاتی کاهش 1.1 درصدی داشته اما وقتی ترکیب معاملات را در نظر بگیریم، با یکی از روش‌های محاسبه به چیزی در حدود 8.5 درصد خواهیم رسید.

وی ادامه داد: آنچه که از نیمه دوم سال 98 و به‌ویژه از ابتدای امسال اتفاق افتاد، از خصلت دارایی بودن مسکن و ریسک‌های خارج از بازار مسکن که بر اقتصاد کشور حاکم بود، نشات می‌گیرد. به نظر می‌رسد با انتخاب جو بایدن، بازار به این جمع‌بندی رسید که سناریوهای بسیار بدبینانه از احتمال کمتری برخوردار شده‌اند و هجوم به بازار دارایی‌ها برای حفظ ارزش پول از هیجان اولیه فاصله گرفته و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در بازار مسکن کاهش قیمت اتفاق افتاد.

زاوه تصریح کرد: محتمل‌ترین گزینه برای بازار مسکن این است که این دوران گذار کاهش در یکی‌دو ماه گذشته به سرعت به اتمام برسد و به دوران طولانی‌تری برای ثبات قیمت اسمی برسیم.

این کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت مسکن در سال آینده با افزایش مواجه خواهد شد یا خبر، می‌گوید: این نکته را هم باید در نظر بگیریم که کاهش 8.5 درصدی تورم مسکن در طول 4 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. علاوه بر این، تورم نقطه به نقطه مسکن هم پس از چندین ماه بالاخره منفی شده است. برآیند تحولات بازار مسکن، اعم از عوامل بیرونی و درونی و همچنین به استناد اظهارات برخی کارشناسان، از تثبیت قیمت در ماه‌های آینده و حتی سال آینده در این بازار حکایت دارند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا