مجلس و ارگان هامجله خبری

خسروی: دولت روحانی ۸ سال درباره مسکن آدرس اشتباه داد

به گزارش ساختمان آنلاین: مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: در  دولت یازدهم و دوازدهم، اقدام قابل توجهی برای بخش مسکن انجام نشد و از سال 1392 تا 1400 تورم بیش از 550 درصد را در بازار مسکن شهر تهران به وجود آوردند.

وی با بیان این‌که در این دوره برنامه‌ مشخصی برای ساخت‌وساز وجود نداشت، افزود: از سوی دیگر دولت با کاهش نرخ کمیسیون مشاوران املاک، بازار مسکن را دچار اختلال کرد.

وی یادآور شد: از جمله کارهایی که منجر به تضعیف بازار مسکن شد تصمیم معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر کاهش نرخ حق‌الزحمه مشاوران املاک بود. این کار انگیزه فعالیت را از این صنف گرفت. مشاوران املاک به عنوان دلالت کننده نقش مهمی در کاهش قیمت مسکن دارند و هر نوع فشار به این صنف اثراتش را به شکل رشد قیمت مسکن نشان می‌دهد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه متاسفانه آدرس اشتباه درخصوص مقصر گرانی بازار مسکن دادند، تاکید کرد: دولت ابتدا ادامه طرح مسکن مهر را متوقف و مسکن اجتماعی را مطرح کرد اما هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشد. مسکن ملی هم دیر به اجرا رسید. اما علت اصلی گرانی‌ها در بازار مسکن به تلاطمات اقتصاد کلان و افزایش نرخ ارز مربوط می شود، بعد دلار 4200 تومانی را ایجاد کردند که به تولید رانت منجر شد.

قلی‌خسروی اضافه کرد:‌ پس از افزایش قیمت همه کالاها از جمله مسکن و به این دلیل که توانایی کنترل بازارها را نداشتند به کارهای نمایشی روی آورده شد. به‌عنوان مثال به دستور آقای جهانگیری نرخ کمیسیون دفاتر املاک از نیم درصد به 25 صدم درصد کاهش یافت که به نوعی رفع تکلیف بود و به نظرم می‌خواستند نشان دهند دفاتر املاک مقصر گرانی هستند اما مردم بهتر از هرکسی علت گرانی مسکن را می‌دانند.

وی بیان کرد:‌در این شرایط برخی مسئولان دولت فعلی برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده‌اند. سوال این است که اگر برنامه خوبی دارند چرا در هشت سال فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم ارایه ندادند؟

وی با اشاره به وظیفه دولت درخصوص خانه‌دار کردن اقشار جامعه با توجه به اصل 31 قانون اساسی گفت: دولتها موظفند به این اصل مهم و به‌خصوص تامین مسکن اقشار پایین توجه کنند. اما وقتی شما با تورم 50 درصد مواجه هستید چطور می‌خواهید بازار مسکن را کنترل کنید؟ مگر اینکه مجبور شوید طرح‌هایی مثل مسکن اجتماعی یا اقدام ملی را روی میز بگذارید که اولی از حد شعار فراتر نرفت.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره راهکار کنترل بازار مسکن گفت: دولت باید بخش خصوصی واقعی را به کار بگیرد. هم‌اکنون اقتصاد کشور کاملا دولتی است؛ در حالی که با توجه به کارنامه مسکن مهر، عدم توانایی دولتها در ساخت و ساز به اثبات رسیده است. البته معتقدم مسکن مهر طرح بدی نبود و در زمان خودش مقداری بازار مسکن را کنترل کرد اما این پروژه بد اجرا شد.

خسروی با بیان اینکه بخش مسکن با 184 شغل کلیدی در ارتباط است افزود: رونق بازار مسکن به معنای گردش اقتصادی و ایجاد اشتغال است. به همین دلیل مسکن به عنوان یکی از راههای اصلی تحقق شعار سال مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» مطرح می‌شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره پیش‌بینی بازار مسکن در سال جاری گفت: اگر مراکز آماری، اطلاعات اشتباه ارایه ندهند سال 1400 مقطع ثبات و کاهش قیمت مسکن خواهد بود. در ماههای گذشته هم قیمتها تا 20 درصد کاهش یافت اما برخی دستگاه‌های دولتی به دلیل در اختیار داشتن تعداد انبوهی از واحد مسکونی، اعلام می‌کردند قیمتها افزایش یافته است. به هر حال بسیار امیدواریم   بعد از انتخابات ریاست جمهوری قیمت مسکن به ثبات برسد و کاهش یابد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا